• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mobiltelefonladdare

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Vartefter mobiltelefonerna och surfplattorna blivit större har också batterierna blivit större och för några år sedan kom USB C vilket ger helt andra fördelar inte bara det att man kan vända dom på två håll utan det har med laddningen att göra.
Qc (qualicom) ska det stå på laddaren 3.0 eller 4.
Då finns det en funktion som på 5 stiftet de andra är plus minus sändning mottagning. Som ger en kommunkation mellan laddare och mobil och som avgör hur mycket den laddar enligt gamla systemet hade man 5v och 1 a dvs 5watt sen hade en del 2 a 5v 10w.
Jag har en laddare på 67w hur mcket jag utnyttjar beror på laddinställningen i telefonen vilken talar om för laddaren hur mycket den ska ladda med.
Om man har en äldre telefon och använder en gammal kontakt hur blir det då brinner den upp?
Nej den går ned på det lägsta och kan den inte prata med mobilen så blir den kvar där och laddar långsamt.
Sen några år används USB C på bärbara datorer och då kan man få ut 20v 3a 60w .
Finns mer och mer apparater som använder samma kontakt som t.ex en blåsapparat en del skruvdragare osv. även riktigt stora batterier klaras av på några timmar med samma kontakt men ca max 3a . Men ska man ha mycket ström ska man ha riktiga kontakter och kablar och där kan det bli problem eftersom de kan bli varma och brinna. Så köp nya kablar om du köper en kraftig laddare.
I husbilen kan man ju ha en hel del som man vill ladda via cig.tändarkontakter jag har 4st originalmonterade.
Finns laddare som följer samma protokoll till uttagen köpte på nätet en som klarar det mesta och följde med två usb c - usb c vilka altså är gjorda för hög effekt . Jag är inte säker på om de är fullkopplade eller bara går att ladda med. priset ja strax över 100kr totalt.
Har ju tidigare haft problem med surfplattan att det varit knappt att den blev laddad när den stod på med fullt ljus med gps app. Det är löst nu och mina andra apparater kan enkelt laddas utan 230v.
Jag försökte förklara enkelt utan att vara altför teknisk kanske missade en del som andra kan fylla i. Saknas det bokstäver ibland beror det på tangent bordet missar att rätta.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Detta med kontaktdon och kablage är ganska komplicerat ifall en börjar rota i det. Jag har jobbat med det i 30 år. Det jag kan säga är att ett kablage (med kontatdon) för konsumentbruk är utslitet efter ca 100 matningar. Med det menar jag att den inte håller den ursprungliga specen. Öppna flatstiftsanslutningar ska undvikas i samtliga mobila användningsområden. Det är svårt att få till en tät krimpningen med "hobbyverktyg"

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
USB-laddare som ger en snabbare laddning använder högre spänning ut så det som skall laddas måste kunna hanterar högre spänning samt att kabel måste klara av högre effekt, de flesta plattorna brukar kunna ladda med högre spänning på usb-ingången, men inte alla mobiler !

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag bytte mobil för några veckor sedan, följde såklart inte med någon laddare. Den nya mobilen klarar 45W-laddning, så jag beställde en lite bättre laddare och kabel, laddaren har en Breaker vilket kan vara bra ifall man använder alla ladduttagen samtidigt, jag använder 3st samtidigt nöjd så här långt, på köpet fick jag igång snabbladdningen på min TabS7-surfplatta :)

Screenshot_20250916-162749.jpg

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Billaddaren klarar 31watt om man bara använder ett uttag 230v laddaren klarar 67 watt men det kan inte min ta emot samsung galaxy s21 ultra . Det är inte bra att ladda max men ibland har man bråttom. Har ett läge med max 80% laddning. Precis som tesla enda sättet att få ut lång livslängd på litium polymer batteri som det är i mobilerna. Det är ju en lite annan teknik än litium jon som det är i elcyklar osv. När jag använde såna i modellflyget pratade man om 500cykler men då ska man veta att man drog ur dom på 10min en kvart och det var stora strömmar. Så snabbladdning ska man inte använda regelbundet utan när man behöver det som när man ligger på sjukhus och har långt till laddkontakten. De första 10 laddningarna kan man ta det försiktigt och det är först då som den fulla kapaciteten finns. Men det är min åsikt.
Jag blev påmind häromdagen av youtube att samsung note fortfarande är svartlistad av flygbolagen eftersom de kunde brinna. I stort sätt allt är ju från china numera och att innehållet i laddarna beror på den tekniska uvecklingen av elektronikkretsar som förmodligen är framtagna i kina eller liknande. Ett högt pris garanterar inget eftersom t.ex. Clas har högt påslag medans amazon säljer nästan direkt från tillverkarna och kapar mellanleden.
Ja det är förbrukaren mobilen som bestämmer laddningen och talar om för laddaren hur mycket den ska ladda. I tester så ser man att det finns likvärdiga mobiler som min som laddar mycket snabbare eftersom man tillåter det i programvaran, men det finns ju en risk där. Så det kan mycket väl vara så att det inte är problem med laddaren utan mobilen eller att man använder gamla kablar.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Bengtic :
" Ja det är förbrukaren mobilen som bestämmer laddningen och talar om för laddaren hur mycket den ska ladda. I tester så ser man att det finns likvärdiga mobiler som min som laddar mycket snabbare eftersom man tillåter det i programvaran, men det finns ju en risk där. Så det kan mycket väl vara så att det inte är problem med laddaren utan mobilen eller att man använder gamla kablar. "

Det är ofta sånt folk glömmer bort, moderna mobiler bestämmer själva hur mycket effekt de ska ladda med samt att dessa " mobilladdare " bara är transformatorer som omvandlar en högre spänning till en spänning som mobilen/plattan kan hantera sedan bestämmer mobil/platta hur mycket effekt de tar ut.
Så att köpa en " laddare " på 80 W till en mobil som kanske bara tar 15 -20 W är ingen större ide' om man inte har fler som kan dela på effekten, men plattor och modernare powerbanks kan laddas snabbare med snabbladdare ( QC-laddare ).

Toppen