• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

F

F.d. 55451

Guest
Har min unika erfarenhet på stellplads söder om den danska gränsen - i Tyskland.
Val av på mobiltelefon bara för att kummunikere med TDC - allt så att enbart en riktning norr.
Identiska villkor för mobil samt mobilt bredband dongel.
Dongeln vetikalt på taket i en plast kapsel - mobiltelefon i fickan, på bordet och in i vindrutan.
Otroligt stor skillnad.
Dongeln gick en bra bit över 2 Mbit.
Mobiltelefonen ~ tillfällig förbindelse genom att ringa.
Körde längs den söder om gränsen - en stor bekräftelse.
Fron mobiltelefonen hörte jag några ljudsignaler när det var låst i TDC och ofta saknade sammanhang.
Min mobiltelefon är 3G / 2G och fler alternativ än dongel - men dongeln fick det bästa anslutningarna - helt suverän.
Tack vare dongels bra placering på taket.
Uppmätt i kilometer ungefär 3 till 5 kilometer i förhållande till maximalt 15 km i fågelvägen, tll fördel donglen.
20 - 33 % mer område.

Skrivna på två språk - svara i de länder-språk du vill - jag har Google Oversæt # på skrivbordet - alla detta?
Tack och lov jag kann växla ord - så det blir en mer verklig känsla av det.
Folk känner av erfarenhet som inte bara skriver i forum på deras eget språk, gemnnem år.
---------------

Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredbånd dongle.
Gjorde mig entydige erfaringer ved stellplads syd for danske grænse i Tyskland.
Indstillede mobiltelefonen på kun at kummunikere med TDC - alt så kun en retning - Nord.
Ens betingelser for mobiltelefon såvel som mobilt bredbånd dongle.
Donglen vetikalt på taget i plast kapsel - mobilentelefonen i lommen, på bordet og i vindspejlet.
Utrolig stor forskel.
Donglen gik godt igennem 2 MBit.
Mobiltelefonen ~en gang imellem forbindelse ved opringning.
Kørte langs syd for grænsen - en stor bekræftelse.
Mobiltelefonen bippede da den var fastlåst på TDC og ofte manglede forbindelse.
Min mobiltelefon er 3G / 2G -flere muligheder end donglens - men Donglen fik de bedste forbindelser - helt suverænt.
Takket være donglens gode anbringelse på taget.
Målt i kilometer cirka 3 - 5 kilometer i forhold til maximum 15 kilometer i luftlinie, til donglens fordel.
20 - 33 % længere rækkevidde.

skrevet på to sprog - reflekter i det lands sprog du ønsker - jeg har Google Oversæt# på skrivebordet - har alle mon det ?
Gudskelov kan jeg flytte om på ordene - så der kommer en mere rigtig mening ud af det.
Det ved folk med erfaring som ikke skriver alene i fora på deres eget sprog, gemnnem årerne.

-------
Hvis der er flere i dette forum som foretrækker mit dansk, er det ikke ensbetydende med at det er det samme i alle forum.
Hav respekt for andre som ikke forstår dansk så godt som du gør - vis samfundssind.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

Ja, det gick lätt att förstå, särskilt andra delen (på danska)!

Vad som förvånar är att du har så dålig täckning i din mobiltelefon, man kan undra om det är telefonen som fallerar eller om mobiltäckningen i norra Tyskland är dålig?

Hur som helst blir det naturligtvis bättre täckning i det fria än inne i en bil.

Undrar hur resultatet hade blivit med ett tyskt simkort?

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

Hallo' Anders.
Det er kun TDC sendemaster - som er beskrevet i VisKort
som bruges.
Derfor ingen tvivl om rækkevidde og og evne.
Ingen tvivl om retnig og mast som anvendes - helt entydig.

Min Nokia er særdeles god som mobiltelefon - afgjort.

Nordtysklands sendemaster er ikke med - kun den indbydes ( mob. contra dongel) evne til kun at række en given sendemast tæller her.

det dur' ikke at medtage flere sendemaster - så bliver usikkerrheden for stor om retninger etc.
Du fik svar på dansk - OK ;) ?

Toppen