• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

F

F.d. 55451

Guest
Har min unika erfarenhet på stellplads söder om den danska gränsen - i Tyskland.
Val av på mobiltelefon bara för att kummunikere med TDC - allt så att enbart en riktning norr.
Identiska villkor för mobil samt mobilt bredband dongel.
Dongeln vetikalt på taket i en plast kapsel - mobiltelefon i fickan, på bordet och in i vindrutan.
Otroligt stor skillnad.
Dongeln gick en bra bit över 2 Mbit.
Mobiltelefonen ~ tillfällig förbindelse genom att ringa.
Körde längs den söder om gränsen - en stor bekräftelse.
Fron mobiltelefonen hörte jag några ljudsignaler när det var låst i TDC och ofta saknade sammanhang.
Min mobiltelefon är 3G / 2G och fler alternativ än dongel - men dongeln fick det bästa anslutningarna - helt suverän.
Tack vare dongels bra placering på taket.
Uppmätt i kilometer ungefär 3 till 5 kilometer i förhållande till maximalt 15 km i fågelvägen, tll fördel donglen.
20 - 33 % mer område.

Skrivna på två språk - svara i de länder-språk du vill - jag har Google Oversæt # på skrivbordet - alla detta?
Tack och lov jag kann växla ord - så det blir en mer verklig känsla av det.
Folk känner av erfarenhet som inte bara skriver i forum på deras eget språk, gemnnem år.
---------------

Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredbånd dongle.
Gjorde mig entydige erfaringer ved stellplads syd for danske grænse i Tyskland.
Indstillede mobiltelefonen på kun at kummunikere med TDC - alt så kun en retning - Nord.
Ens betingelser for mobiltelefon såvel som mobilt bredbånd dongle.
Donglen vetikalt på taget i plast kapsel - mobilentelefonen i lommen, på bordet og i vindspejlet.
Utrolig stor forskel.
Donglen gik godt igennem 2 MBit.
Mobiltelefonen ~en gang imellem forbindelse ved opringning.
Kørte langs syd for grænsen - en stor bekræftelse.
Mobiltelefonen bippede da den var fastlåst på TDC og ofte manglede forbindelse.
Min mobiltelefon er 3G / 2G -flere muligheder end donglens - men Donglen fik de bedste forbindelser - helt suverænt.
Takket være donglens gode anbringelse på taget.
Målt i kilometer cirka 3 - 5 kilometer i forhold til maximum 15 kilometer i luftlinie, til donglens fordel.
20 - 33 % længere rækkevidde.

skrevet på to sprog - reflekter i det lands sprog du ønsker - jeg har Google Oversæt# på skrivebordet - har alle mon det ?
Gudskelov kan jeg flytte om på ordene - så der kommer en mere rigtig mening ud af det.
Det ved folk med erfaring som ikke skriver alene i fora på deres eget sprog, gemnnem årerne.

-------
Hvis der er flere i dette forum som foretrækker mit dansk, er det ikke ensbetydende med at det er det samme i alle forum.
Hav respekt for andre som ikke forstår dansk så godt som du gør - vis samfundssind.

Senast redigerad av en moderator:
Sv: Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

Ja, det gick lätt att förstå, särskilt andra delen (på danska)!

Vad som förvånar är att du har så dålig täckning i din mobiltelefon, man kan undra om det är telefonen som fallerar eller om mobiltäckningen i norra Tyskland är dålig?

Hur som helst blir det naturligtvis bättre täckning i det fria än inne i en bil.

Undrar hur resultatet hade blivit med ett tyskt simkort?

Sv: Mobiltelefon som modem kontra mobilt bredband dongel

Hallo' Anders.
Det er kun TDC sendemaster - som er beskrevet i VisKort
som bruges.
Derfor ingen tvivl om rækkevidde og og evne.
Ingen tvivl om retnig og mast som anvendes - helt entydig.

Min Nokia er særdeles god som mobiltelefon - afgjort.

Nordtysklands sendemaster er ikke med - kun den indbydes ( mob. contra dongel) evne til kun at række en given sendemast tæller her.

det dur' ikke at medtage flere sendemaster - så bliver usikkerrheden for stor om retninger etc.
Du fik svar på dansk - OK ;) ?

Tillbaka
Toppen