• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt elverk

Herlog

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33019
Medlemskap
2024
Det finns ganska många tester att läsa på nätet. Kan vara värdefullt - många elverk tycks hålla dålig kvalité! Honda toppar de flesta testerna. I Energimyndighetens test var det t ex bara 3 av 8 testade elverk som klarade långtidstesten!
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Jagade ett begagnat Honda eu20 men köpte i stället ett begagnat eu10. Har nu använt detta i några år. Mycket nöjd med detta och är glad att det blev den mindre modellen. Lättare att bära och tar mindre plats. Används till laddning av elrullstol samt reserv till husbilen om solelen inte räcker. Söker alltid att snika in oss om vi hittar 220 i närheten. Alla är sååå positiva att bidra då vi skall ladda en rullstol. Vi tackar!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr räcker inte mina solceller på 280W när solen inte når solcellerna.

Samma här, mina 3x120W är i snålaste laget ifall man vil ha ordentlig laddning värt namnet, mitt all time high ligger på 22A, men mer vanligt är runt 15A, skulle vilja ha det dubbla de få timmar en solpanel verkligen levererar på ett husbilstak i sverige vår till höst.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har ett Kipor 2000 som vi är jättenöjda med. Ingen solcell i värden kan uppnå vad ett elverk kan prestera.
Mitt inbyggda elverk på 2,6 Kw fungerar fortfarande efter ca 550h och installerat 2007.
Jag håller med om det faktum att solen inte räcker på sen höst/vinter i Sverige/Norden.

Sen, i ärlighetens namn, tror jag inte jag behöver elverket på vinter heller.
Laddningen när jag kör husbilen räcker för att ladda bodelsbatterierna.
 
F

F.d. 64253

Guest
Har skruvat i dom flesta småmotorer som finns på marknade, Yamaha o Honda är så klart topp klass, ett problem är att dom flesta inte servar sakerna, oavsett märke
 
F

Fd.47585

Guest
Länken ovan till testen av elverk säger en hel del, Kipor tex 22% spänningsdistortioner (för en kipor för 21250:-!!!! ) att jämföra med Hondas 2%!!!! JAG skulle aldrig riskera mina elgrejer med något med så "smutsig" ström som de flesta har. Kolla också raden "Långtidstest (150 timmar)"!
 
Toppen