• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt elverk

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Honda är väl de som låter minst men kostar därefter. Vi köpte ett sånt här men du vill ha ännu större. DUAB-POWER Elverk LT2000IS Parallell med inverter. De går att parallellkoppla de ggr som man behöver mycket kraft. Möjligheten att normalt bara ha med det ena finns då. Tycker inte det låter så mycket mer än Hondas när man belastar dem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hondas elverk anses ju bäst men är dyrast. vill man bara ladda batterier och har lifepo4 så kan man ju ladda med bilens motor en stund eftersom de laddas väldigt fort. Många är ju nöjda med biltemas elverk som är mycket billigare. Allt beror ju på vad man ska ha dom till. Biltemas ljudisolering klistrad på en lagom stor kartong kan nog ta bort mycket ljud och bli hopfällbar. Finns ju små vindsnurror som man använder på båtar och de ger ju ström även på natten. Går förmodligen att montera på ett cykelställ när man står parkerad.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Hondas elverk anses ju bäst men är dyrast. vill man bara ladda batterier och har lifepo4 så kan man ju ladda med bilens motor en stund eftersom de laddas väldigt fort. Många är ju nöjda med biltemas elverk som är mycket billigare. Allt beror ju på vad man ska ha dom till. Biltemas ljudisolering klistrad på en lagom stor kartong kan nog ta bort mycket ljud och bli hopfällbar. Finns ju små vindsnurror som man använder på båtar och de ger ju ström även på natten. Går förmodligen att montera på ett cykelställ när man står parkerad.
honda 2000 tyst o bra , har kört våran o grannens frys o kyl ett dygn när vi hade strömavbrott i huset . tror inte det funkar med solcell då !
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Champion har ett tystgående verk, 8200iE som ger 2kW, det finns dessutom i ett dual-fuel-utförande som även kan drivas på gasol vilket ju kan vara väldigt praktiskt för någon med flaskor eller tank i fordonet!

Vill - även om det inte efterfrågas - tipsa om EFOY bränslecell, som vi nyss upptäckt, verkar supersmidigt utan avgaser och som ger mycket effekt utan att störa omgivningen. Baksidan är väl kostnaden, cirka 30 TKR och uppåt..
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Trådskaparen skriver tidigt:

Tänker att man även har användning av ett mobilt elverk hemma vid strömavbrott

Detta är krångligt att uppnå med en bränslecell i husbilen.

Pålle
Man kan fokusera på olika saker i det man läser, och även om man som forumist kan försöka låta bli att argumentera om småsaker så är det svårt ibland..

Jag menar inte att du har fel i din kritik mot mitt inlägg, men du missar den inledande delen i mitt svar som jag bedömer är ganska relevant för frågeställaren. Den andra delen må vara ovidkommande utifrån inlägg #3, men inte nödvändigtvis för andra eventuella läsare av ämnet. Ditt svar gav å andra sidan trådskaparen exakt ingen användbar information, men väl en möjlighet att peka finger - gott så!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Trådskaparen skriver tidigt:

Tänker att man även har användning av ett mobilt elverk hemma vid strömavbrott

Detta är krångligt att uppnå med en bränslecell i husbilen.

Pålle
Å andra sidan kan man ju nyttja elen från husbilen vid strömavbrott. (Beror ju iof på om bilen står i närheten).
Jag bytte elcentral hemma förra hösten. Då nyttjades husbilens inverter och litiumbatteri till att driva kyl/frys, micro och några lampor.....
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Rekommenderar detta elverk från Biltema då jag använder det själv. Bra mycket billigare än ett elverk från Honda, men ändå driftsäker,tyst och låg bränsleförbrukning
 

Lovisa01

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
26397
Medlemskap
2024
Rekommenderar detta elverk från Biltema då jag använder det själv. Bra mycket billigare än ett elverk från Honda, men ändå driftsäker,tyst och låg bränsleförbrukning
Beställde ett Honda från outl1.se för 4600. Hade extrapris nu. Tack för alla svar och råd
 
Toppen