• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband Telia

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har två Telia SIM refill-kort i larmet hemma och i husbilen. Nu börjar telia dra 30:-/månaden för dessa. :mad:
Jag brukar fylla på med en 50-lapp i halvåret som förbrukas då jag med jämna mellanrum kollar kommunikationen.
Vet någon om någon operatör som inte drar någon månadsavgift?
3's nätverk fungerar inte då kommunikationen går på 2G.
Ska du enbart använda kontantkortet för data/surf blir det ingen månadsavgift hos Telia.
Fungerar även utrikes.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kommunicerar med SMS

Larmen kommunicerar via SMS. Räknas det som data tros?
Jag har kontantkortet i en router och kan konstatera att den tar emot SMS varje gång man passerar en landsgräns,så det fungerar även om jag inte använder routern för detta.
Finns det inget kontantbelopp endast surf/GB på kortet kan man inte ta ut månadsavgift enligt Telia.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hittar inte att de har kvar denna typen längre, har du någon länk?
Det var lite knöligtatt tolka deras prislista. Det stod att laddningen gällde en månad men i praktiken betydde det att det var dyrare sedan men kunde användas 1 år. Jag rekommenderar att du kontaktar deras kundtjänst på telefon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har två Telia SIM refill-kort i larmet hemma och i husbilen. Nu börjar telia dra 30:-/månaden för dessa. :mad:
Jag brukar fylla på med en 50-lapp i halvåret som förbrukas då jag med jämna mellanrum kollar kommunikationen.

Hejsan Wizard, kolla upp lite och ring till dem, telefonkön brukar nästan aldrig vara över en timme ;).

Jag blev sur och kollade div. när de kom med 15:- för min gamla mor har en "nödtelefon" med Telia refill så jag tände till.
Jag frågade om hur de tänkt sig just med sådana här grejer som inte används så ofta, som en nödtelefon eller larm som kanske är tomt på pengar när de behövs som mest.
Svaret jag fick även om kanske lite luddigt blev, om det inte finns pengar på kontot så det räcker så dras inget.
Jag frågade om telefonen fortfarande funkar i så fall och fick ja som svar.
Lita inte alls på detta svar, för något personligt ansvar har säkert inte stressade kundmottagare.
Men ring till dem och dra en vals om ex. nödtelefon eller larm som ringer upp med en knapptryckning och knappt aldrig används, samt rädsla för att den är död den dag den kanske behövs som bäst eftersom man inte direkt har någon bra koll på potten, så får du kanske klarlagt hur det verkligen funkar om potten inte räcker till månadskostnaden, med samtal kontra SMS.
Jag tror hon svamlade om SMS till telefonen med meddelande från dem, men jag sa att signaler till allt inkommande var avstängt för det var enbart en nödtelefon att ringa upp med om det skulle behövas.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Samma svar har jag fått, finns inga pengar går det inte dra månadsbelopp men kortet fungerar ändå,du måsta använda kortet minst en gång om året annars avregistreras det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag istället väljer att ta ut ett extra simkort till mitt Telia mobilabonnemang och stoppar in det i min router kommer detta att fungera?
Någon som kör detta,antar att det ska fungera som vanligt i EU också.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi har Telia mobilabonnemang 369 kr/mån 6 GB samt pott
Extra telefon 89 kr och data 69 kr alla delar på potten
 
Toppen