• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband Telia

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi har i flera år sett på TV genom att strömma via mobilt bredband och dett har fungerat oklanderligt
Förra veckan bröts anslutningen och jag fick SMS att tilldelad surf var slut, vi hade då ca. 100 GB kvar. Ringde kundtjänst och fick besked att man uppdaterat tjänsten och något hade gått fel, men nu var det fixat
Igår hände samma sak och såklart händer detta när kundtjänst är stängt

Gick in på Min Sida och bläddrade fram och tillbaka. Upptäckte att det fanns en ny inställning ”Fördelning av surf”, här ställer man in hur mycket var ock en får använda och alla reglagen stod på nästan 0. Ställde upp dessa och nu funkar allt
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag fick också mail om att ett extra kort jag fått tidigare, för lång o trogen kund. Det stoppades för att det inte var förbrukat ett tag. Jag blev beredd på det.
Sedan fick jag ett mail där de påstod att jag sagt upp det "normala" kortet och att jag också ev skulle få meddelande om att lämna tillbaka routern!
Jag ringde, fick vänta 55 minuter! Det hade blivit ett fel. Fick order om att använda "extra" kortet som skulle tagits bort. Det satte jag i routern. Minns inte hur många Gb som försvann från det som spärrats, men fick 80Gb kvar. Nu fungerar det igen. Jag tror att Telia håller på med konstiga saker nu! Vår datatelefon har kostat 60 kr/ mån o höjdes nu till 149 kr. Tveksam förklaring till höjning kom idag.
Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja Telia rör om och man kan fundera på vart de styr utvecklingen.
Mer som hänt sista tiden är att de drar 15:- i månaden från potten på alla gamla refillabonnemang, inte mycket kanske med obevekligt utan att förklara, betala eller avsluta, många bäckar små blir nog en skaplig månadsinkomst.
Avtal med flera lågprismobiloperatörer.
Höjning av fasta telefonabonnemang till ganska orimliga nivåer, och nu fånig månadsräkning i stället för kvartalsräkning. Kanske för att skrämma bort så många kunder som möjligt, så de snart kan stänga ner hela trådnätet p.g.av dåligt med kunder.
Utveckling eller nedläggning.

M.v.h. JANKRO.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kirby och Jarnheim i ledningen numera, de kommer från Stenbecksbolag och har order om att få lönsamhet i Telia igen efter alla äventyr utomlands. Telias köp av tv4 kan också ifrågasättas starkt. Så nu måste alla kostnader ifrågasättas och då höjs priserna och servicen sänks om möjligt ännu mer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man skall höja vinsten med höjda priser så gäller det ju att behålla kunderna för att öka inkomsterna. Bland mina bekanta verkar det som fler och fler överger Telia som operatör ju mer nytt de hittar på, känns det som.
Kanske större företag som tittar mer på helhetslösningar och inte så mycket på priset är trognare kunder.
Jag har visst fortfarande några aktier med kasst värde kvar sedan hela svenska folket skulle tjäna storkovan på Telia, kanske dags att sälja innan de blir helt värdelösa :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hela j..la telekombranschen har blivit en enda stor skojarverkstad i bästa hästhandlar stil som dessutom tycks sysselsätta en oändlig mängd mer eller mindre oseriös telefonskojare som ringer i ett & skall sälja på en något. Härom dagen ringde en tjomme & började med att han ringde för Telia & att jag som ”helkund” hade rätt till rabatter & erbjudanden. Jag frågade om han tänkte ge mig någon rabatt för det jag redan betalade för eller om han skulle sälja på mig fler tjänster, för då är jag inte intresserad. Det blev ett kort samtal. Från 3 ringer dom flera gånger i veckan & vid ett flertal tillfällen har dom kört med något försäljningssnack där detta inte framgår utan dom uttrycker sig så man skall tro att det är Telia som ringer. Nu har jag tystat alla okända nummer i mobilen! Men sen får jag ju sitta & googla dessa så det inte är någon annan som ringt.

Men går det att ringa leverantören själv? Tveksamt om det ens går att svara ja på. Först sitta i en oändlig tfn-kö för att sena prata med någon som har svårt att begripa mitt ärende, antingen pga bristande kompetens/erfarenhet alternativt bristande språkkunskaper, eller både och!

Har vart med & byggt och bekostat 3 jävla fibernät pga flyttar/husköp å sen skall man betala hutlöst till någon operatör för trafiken i alla fall. 2 av dessa fick vi inget bidrag från staten för heller. Jag säger som en annan känd person ” va fan får jag för pengarna”!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag kör med ett standardsvar till tetefonterrorister: "Inte intresserad, hej då!". Sedan blockerar jag numret, så nu börjar det bli ganska glest med sådana samtal. Det gäller ju undantagslöst erbjudanden där man måste bestämma sej under samtalet, och då har säljaren övertaget.

/Ingvar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hela j..la telekombranschen har blivit en enda stor skojarverkstad i bästa hästhandlar stil som dessutom tycks sysselsätta en oändlig mängd mer eller mindre oseriös telefonskojare som ringer i ett & skall sälja på en något. Härom dagen ringde en tjomme & började med att han ringde för Telia & att jag som ”helkund” hade rätt till rabatter & erbjudanden. Jag frågade om han tänkte ge mig någon rabatt för det jag redan betalade för eller om han skulle sälja på mig fler tjänster, för då är jag inte intresserad. Det blev ett kort samtal. Från 3 ringer dom flera gånger i veckan & vid ett flertal tillfällen har dom kört med något försäljningssnack där detta inte framgår utan dom uttrycker sig så man skall tro att det är Telia som ringer. Nu har jag tystat alla okända nummer i mobilen! Men sen får jag ju sitta & googla dessa så det inte är någon annan som ringt.

Men går det att ringa leverantören själv? Tveksamt om det ens går att svara ja på. Först sitta i en oändlig tfn-kö för att sena prata med någon som har svårt att begripa mitt ärende, antingen pga bristande kompetens/erfarenhet alternativt bristande språkkunskaper, eller både och!

Har vart med & byggt och bekostat 3 jävla fibernät pga flyttar/husköp å sen skall man betala hutlöst till någon operatör för trafiken i alla fall. 2 av dessa fick vi inget bidrag från staten för heller. Jag säger som en annan känd person ” va fan får jag för pengarna”!

Jag kör Vimla +55 på mobilen, med Vimla filter, alla nummer jag inte godkänt filtreras bort men jag får en notis om vem som sökt mej, utom de som begärt dolt nummer, de e ju deras val, så dem slipper jag ringa upp, funkar bra, nöjd.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag kör med ett standardsvar till tetefonterrorister: "Inte intresserad, hej då!". Sedan blockerar jag numret, så nu börjar det bli ganska glest med sådana samtal. Det gäller ju undantagslöst erbjudanden där man måste bestämma sej under samtalet, och då har säljaren övertaget.

/Ingvar
Jag kopplar bara ned samtalet utan att säga något. Det finns ingen anledning att överhuvud taget kommunicera med någon, som jag inte känner och som kontaktar mig utan min inbjudan.
Faktum är att jag en gång hade en kollega vars son jobbade som telefonförsäljare. Sonen uppskattade att samtal, som inte ledde till någon försäljning, avslutades så fort som möjligt. Hans lön baserades på det han sålde.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag kör Vimla +55 på mobilen, med Vimla filter, alla nummer jag inte godkänt filtreras bort men jag får en notis om vem som sökt mej, utom de som begärt dolt nummer, de e ju deras val, så dem slipper jag ringa upp, funkar bra, nöjd.
Men om man har kontakt med sjukvården bör man besvara dolda nummer. Har tyvärr haft täta kontakter med dem en tid och de flesta som ringer kommer från dolt nummer. För övrigt om det visar sig vara en försäljare och du inte känner för att diskutera så bara lägg på, finns ingen anledning att vara artig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dessutom så brukar det vara så upplåst så även om man kan se numret från sjukvården som man inte svarat på så blir det tvärnit om man försöker att ringa upp det numret. Det går genom växlar m.m. när du blir uppringd, men det går inte att komma fram till det numret från ditt håll.

M.v.h. JANKRO
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hejsan, ja Telia rör om och man kan fundera på vart de styr utvecklingen.
Mer som hänt sista tiden är att de drar 15:- i månaden från potten på alla gamla refillabonnemang, inte mycket kanske med obevekligt utan att förklara, betala eller avsluta, många bäckar små blir nog en skaplig månadsinkomst.
Avtal med flera lågprismobiloperatörer.
Höjning av fasta telefonabonnemang till ganska orimliga nivåer, och nu fånig månadsräkning i stället för kvartalsräkning. Kanske för att skrämma bort så många kunder som möjligt, så de snart kan stänga ner hela trådnätet p.g.av dåligt med kunder.
Utveckling eller nedläggning.

M.v.h. JANKRO.

Jag har två Telia SIM refill-kort i larmet hemma och i husbilen. Nu börjar telia dra 30:-/månaden för dessa. :mad:
Jag brukar fylla på med en 50-lapp i halvåret som förbrukas då jag med jämna mellanrum kollar kommunikationen.
Vet någon om någon operatör som inte drar någon månadsavgift?
3's nätverk fungerar inte då kommunikationen går på 2G.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Kolla Telenor det har jag. Dras ingen månadsavgift måste bara fylla på en gång per år. Fungerar utmärkt till mitt larm.
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Jag har bytt från Telia till Comviq standard. Gäller 365 dagar innan man behöver fylla på en hundring.
 
Toppen