• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband (igen!?)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har råkat ut i södra Frankrike och norra Spanien för en 2G operatör. Rena katastrofen, men som tur är vi drog vidare redan dagen efter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag var riktigt sugen på 60 GB och var tvungen att hitta hur 3 tolkar användandet av mobil surf inom EU/EES och så här står det:

Vad händer om jag är utomlands en längre period?
Vi tillämpar 4-månadersregeln som innebär att du debiteras för utlandstrafik om nedanstående punkter uppfylls:
1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra när än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.


Jag tolkar villkoren ovan enligt följande:
Om Knarrevik abonnerar på 60 GB surf i Sverige och uppnår 50% inom EU/EES (vilket är 30 GB), eller kanske har använt mindre än 30 GB dock surfat 4 månader i streck inom EU/EES, då debiteras hans vidare mobilt surfande tills han återigen är hemma i Sverige!

Rätta mig göra om jag tolkar 3:s villkor fel. Under dessa premisser är jag inte ens villig att ringa till 3 eftersom jag redan nyttjar 40 GB oavsett vistelsetid inom EU/EES. Det får naturligtvis inte gå till överdrift att man plötsligt börjar vistas/surfa i mer än 6 månader, vilket i sig har även med försäkrings begränsningar att göra...

Illustration över min tolkning av 3's mobil-surf villkor:
max.jpg
Bild: min egen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag anser att du tolkat reglerna rätt.
Som du säkert märkt så är det inte lätt att hitta Allmänna villkor på annat sätt än att använda de sökorden.
Telenor har ett ännu krångligare regelverk. "Särskilda villkor" finns som val på deras hemsida men inte helt enkelt att hitta.
Man kan ju fråga sig varför Allmänna regler mer eller mindre göms undan, de gäller ju när man tecknar ett abonnemang och kan bl. a. för en övervintrare söderöver få en helt annan konsekvens än den som man kanske ryktesvägen hört och som skulle vara ett så bra abonnemang.

Exempel på avtalstext, denna är hämtad från Telenor:
4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till övervägande del har befunnit sig i Sverige under den aktuella perioden.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Intressant men lite svårt att greppa, Telenor nämner 30 dagar och sen 4 månader
Vi planera just nu 4 månader (övervintra i Spanien).
Blir jag tvungen att byta operatör? ( vi har tyvärr ett låst Telenor)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Intressant men lite svårt att greppa, Telenor nämner 30 dagar och sen 4 månader
Vi planera just nu 4 månader (övervintra i Spanien).
Blir jag tvungen att byta operatör? ( vi har tyvärr ett låst Telenor)

Klipper in ett tidigare inlägg som förklarar 30-dagars regeln.
Obs att detta gäller Telenor.
Tack för ytterligare återkoppling. Jag ser att det fortfarande är missförstånd kring detta och att man fått fel info via vår Kundservice.

  • 30 – dagar: Informationen kunderna fått om 30 dagar gäller roaming utanför EU/EES. Vi beklagar att de fått fel information från kundservice och vi har nu rättat till detta.
  • Inom EU/EES gäller att tjänsten till största delen måste användas i Sverige under en period om 4 månader.
  • Det är först om man använt merparten av tjänsten (närvaro/användande), dvs. mer än 50 % inom EU/EES men utanför Sverige efter en fyramånadersperiod, som vi kommer notifiera kund via sms om att det ses som extremanvändande. Då kan man välja att stänga av roaming eller fortsätta använda till låg kostnad, debitering sker i så fall först för trafik överstigande 4 månader.
  • Anledningen till att EU tillåter begränsningar i tid eller data är att roaming fortfarande är förknippat med en stor kostnad för operatören. Telenor har ingen begränsning gällande datamängd, men däremot en tidsbegränsning.

30-dagars regeln gäller alltså för kommunikation utanför EU/EES.
Inom EU/EES gäller vad som nämns om de 4 månaderna.
Svar på din fråga är:
Använd ditt abonnemang i t.ex. Spanien (även alla länder inom EU/EES) i upp till 4 månader och max den surfvolym/månad som finns angivet för ditt val av abonnemang utan problem med extra avgifter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad händer om jag är utomlands en längre period?
Vi tillämpar 4-månadersregeln som innebär att du debiteras för utlandstrafik om nedanstående punkter uppfylls:
1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra när än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% iutlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.


När det gäller 3, skulle man kunna tolka det som att du måste vara uppkopplad mot svenskt nät minst halva 4 månadersperioden.
Telenor gör ju en annan tolkning.
 
Toppen