• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband (igen!?)

Mick Rougnar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23252
Medlemskap
2024
Hej, jag har mobilt bredband 4G i en liten behändig router.
Den är nu laddad med 100Gb.
Och så har jag hört att det bara går att använda i Sverige.
Kan jag på något vis använda den i Spanien med hjälp av VPN?

Mick Rougnar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
De flesta mobiloperatörer tillåter bara användning av mobilt bredband inom Sverige.
Ett mobilabonnemang, dvs ett abonnemang för telefoni, SMS/MMS och surf kan användas inom hela EU/EES.
Så, det beror på vilken typ av abonnemang du har.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja, men det är ju det jag skriver, "De flesta..."
Frågan är vilken operatör han använder.
Jag tror att alla seriösa operatörer har abonnemang som funkar i övriga EU.
Mitt förslag är att ringa operatören och byta abonnemangsform. Enkelt enligt egen erfarenhet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag hävdar att de flesta operatörer inte tillåter användning av abonnemang för Mobilt Bredband utanför Sveriges gränser.
Om du har en annan åsikt, nämn de operatörer som tillåter det, vi diskuterar Mobilt Bredband, inte Mobilabonnemang.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan använda sitt mobilabonnemang som mobilt bredband, sätt i simkortet i routern och använd enbart surf.
Vimla tex. max 10 GB per månad, jag använder Telia kontantkort laddar med surf enbart.
Det som i Sverige kallas Mobilt bredband fungerar inte i EU som Robert säger.
 
S

Sören-6830

Guest
Har mobilt bredbandsabonnemang hos 3, 100 GB/mån, varav 30 GB kan användas utanför Sverige, fungerar bra.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har mobilt bredband som fungerar i EU. Det avtalet tecknades hos Telia 20170605 strax innan det blev ändring. Sedan dess så kan man inte ha mobilt bredband som funkar i EU. Man måste skilja på mobilt bredband och mobilabonnemang. Det är två helt skilda abonnemang. I alla fall hos Telia.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är skillnad på mobilt bredband:
- går ej att prata eller SMS:a med och gäller ej utomlands (om man inte har någon form av specialavtal)

och helt vanligt mobilabonnemang:
- gäller inom EU/EES + vissa länder om man ringer, SMS-ar, eller MMS-ar ett Svenskt nummer
- surfar upp till x-antal GB (oftast men inte alltid inom begränsad tid upp till 4 månader)

OBS! undantag finns då branschen förändras hela tiden. Bäst är att ringa och kolla eftersom det "finstilta" är i regel ganska luddigt och ger inte tydliga svar! Vi har testat flera alternativ under 3 års tid och fastnat för mobilabonnemang med 40 GB surf på obegränsad tid inom EU/EES.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
684FD08C-3EA8-4B2D-8B3A-EC098E81EB90.png Sören ,ditt abonnemang finns inte längre,3 är en av dom få operatörer som har denna typ av bredband.
Hur fungerar 3 i Europa,täckningen i Sverige är sådär, roaming är ju en annan sak.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Som jag nämnt tidigare kan jag använda 30 GB/mån utanför Sverige av de 100 GB/mån mitt abonnemang (199:-/mån) omfattar.
Tyvärr gäller inte de villkoren för operatören 3 längre vid nyteckning av abonnemang.
Problemet med så gott som alla operatörer är att Allmänna villkor göms undan och är därmed svåra att hitta.
Använd sökfunktionen på operatörens hemsida och sök på Allmänna villkor.
 
S

Sören-6830

Guest
Mitt abonnemang skaffade jag när 3 gjorde en tillfällig drive för några år sedan så jag förstår att det inte går att få idag. Man lär t o m kunna få betalt för att överlåta det...
I Sverige fungerar det utan några problem, har i och för sig inte varit längre norrut än Uppland (med detta abonnemang), i Europa fungerar det väldigt bra på de flesta platser vi besökt, på vissa fungerar det inte alls. Antar att det beror på vilka partners 3 samarbetar med.
Jag har också ett mobilabonnemang hos Telia med en mindre mängd surf, när inte 3 fungerat har Telia fått rycka in, det verkar som om de har bättre partners.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur fungerar 3 i Europa,täckningen i Sverige är sådär, roaming är ju en annan sak.
Roamingen är inte beroende av svensk operatör vilket innebär att täckningen i EU är överlägsen Sveriges.
Jag har aldrig varit utan täckning vare sig i EU eller Norge.
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Roamingen är inte beroende av svensk operatör vilket innebär att täckningen i EU är överlägsen Sveriges.
Tyvärr är det väl så att vissa svenska operatörer prioriterar operatörer i EU som ger bästa roamingpris. Detta om telefonen är i ställd på autosökning av nät. Har upptäckt detta avseende Telenor. I och med detta blir inte täckningen överlägsen den svenska. Det kan t o m bli sämre. Lösningen att få bättre täckning är att söka när manuellt, men vem har lust eller tid att göra detta.
 
Toppen