• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Jag byter olja och filter, före varje HB säsong själv. Då vet jag att det blir gjort. Jag skickar efter rätta oljan. pris 771.- för 8 liter, filter 181:- hemma på gården. Att köra 4500 mil med samma olja, gör inte jag. Jag har en pickupp som gått 30000 mil, som jag gjort likadant med, aldrig varit på service. Bara bytt förslitningsdelar. Avgasvärdena är samma som när bilen var ny. Jag kommer att göra likadant med HB.n som är en Sunlight T69 2012. Jag frångår inte ett vinnande koncept.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Jag byter olja och filter, före varje HB säsong själv. Då vet jag att det blir gjort. Jag skickar efter rätta oljan. pris 771.- för 8 liter, filter 181:- hemma på gården. Att köra 4500 mil med samma olja, gör inte jag. Jag har en pickupp som gått 30000 mil, som jag gjort likadant med, aldrig varit på service. Bara bytt förslitningsdelar. Avgasvärdena är samma som när bilen var ny. Jag kommer att göra likadant med HB.n som är en Sunlight T69 2012. Jag frångår inte ett vinnande koncept.


Men TS hade ingen bil att byta på :mad:
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Hur i hela världen kan denna firma få driva handel???

Man ska inte dömma, utan att båda parter har sagt sitt,
Har blivit utskälld i Karlstad av en som ansåg mig som idiot för att jag handla mina bilar där.
Kan ju säga att vid nästa byte så blir det HUSBILSLANDET, enda handlaren som jag kan tänka mig att handla husbil på.
Bättre service och bemötande man kan få.

Har man ett trevligt sätt själv , blir man bemött likabant.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Man ska inte dömma, utan att båda parter har sagt sitt,
Har blivit utskälld i Karlstad av en som ansåg mig som idiot för att jag handla mina bilar där.
Kan ju säga att vid nästa byte så blir det HUSBILSLANDET, enda handlaren som jag kan tänka mig att handla husbil på.
Bättre service och bemötande man kan få.

Har man ett trevligt sätt själv , blir man bemött likabant.


Du menar att om man är otrevlig kund kan man "dödförklara" och bete sig illa gentemot denne?

Tror det handlar om att handlaren klantat till det och ville försöka rädda affären genom att ta tillbaka o sälja som nytt. Alldeles oavsett hur knasiga kunder det finns så skall alltid en handlare sköta sitt, det ligger liksom i affärsiden.

I detta specifika fallet vet jag inte alls om det vart en otrevlig eller vänlig kund och det spelar för mig ingen roll. Otrevligt brukar det bli först när trätan börjar och där måste handlaren vara proffset! Jag förutsätter även att historien INTE är uppdiktad.

Det finns ju exempel på flera handlare som har uselt rykte hos vissa grupper medans andra grupper är helnöjda. Gissar att många av de nöjda kunderna har en bra produkt, det är svårare att göra kunder med felande produkter nöjda.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Säljare har i detta fall enlig min mening handlat rätt. Köpet gick tillbaka & pengarna i retur. Däremot, om det är som sagts om dödförklaringar mm. så är det dålig affärsetik att agera på det viset & även att förtiga för den nya köparen det miserabla sätt som bilen utrustats på, plåtskruv genom taket etc. Hoppas en nya köparen förstår vad det är han köpt & agerar därefter. Det blev ju faktiskt han som i slutet blev lurad. Om allt är som det framförts här på forumet utan förvanskningar så är min åsikt att just denna specifika säljare passar bättre på en loppmarknad än hos ett välrenommerat företag som Husbilslandet.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Man ska inte dömma, utan att båda parter har sagt sitt,
Har blivit utskälld i Karlstad av en som ansåg mig som idiot för att jag handla mina bilar där.
Kan ju säga att vid nästa byte så blir det HUSBILSLANDET, enda handlaren som jag kan tänka mig att handla husbil på.
Bättre service och bemötande man kan få.

Har man ett trevligt sätt själv , blir man bemött likabant.

Lite urspårat, men rätt bemötande är väldigt viktigt.
Min son har en biltvätt i Uddevalla. Det kom in en äldre herre och började stormskälla på Tommy, tvätten är skit och allt var skit tillomed vädret var skit. Tommy tog hand om mannen, nu ska jag tvätta bilen åt dig sa Tommy. Tommy tog hela programmet, avfettning, skum, avhärdat vatten, och hetvax. Blev det bra nu frågade Tommy. Då sänkte mannen blicken och såg lite skamsen ut. Jo det blev riktigt bra. Han behövde inget betala heller. Tommy hade gjort denna mannen betydligt trevligare än när han kom.
Med rätt bemötande blir alla glada.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

De flesta kunderna är väldigt trevliga och tacksamma, men så finns det ett litet antal, färre än fem per år, som är direkt otrevliga och dessa kan man vara utan. Man blir bara själv på dåligt humör, när man gör så gott man kan.
Det är inte alla gånger det är så roligt att stå med vatten över armarna och blöt långt ner i skorna, i 20 minusgrader med snålblåst och tina slangar. Men tvätten ska gå även dessa dagar. Taxi ska ha rena bilar och de tvättar även i 20 minusgrader.
Så kommer det några trevliga kunder och ger oss en klapp på axeln och tycker att vi är duktiga som håller igång hela vintern, oavsett väder. Då sträcker man på sig och livet blir mycket roligare.
 

GöranB

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lund
HBK-Nr
13669
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Hej alla!

Någon undrar kanske varför jag blev så tyst efter min skrivelse? Det finns händelser i livet som man inte styr över.

Nu är jag husbilsägare igen.

Det blev en ny La Strada Avanti L, inköpt i Pukavik Juli 2013.
Markis, innerskärmar, cyckelhållare, stänkskydd levererades med, vis av erfarenhet monterade jag själv.

När jag sen började planera för att montera tv-antenn, solceller osv blev det tvärstopp.
Någon elritningar på bodelen, från fabrik eller från leverantör var inte möjligt att få.
För mej något märkligt, till många konsumptionsgrejor medföljer ritningar men inte till husbil.

Min fråga till detta imponerande forum är, finns det någon som kan ge mej en ledtråd eller tips för att få tag i dessa, för mej så värdefulla dokument?

Önskar alla en God Jul och ett Nytt Gott 2015.


GöranB
UUR914
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Det elektriska i La Stradan tillverkas av CBE
CBE s.r.l.

Har inte något elschema men hur man kopplar in solpaneler finns skrivet mycket om här på forumet och det gäller även La Stradan. Tycker en CTEK 250dual skulle vara en bra lösning som laddare från sol och bil. Problemet är istället kabeldragningen eftersom det mesta är ordentligt inbyggt och att det är svårt att hitta hur man ska kunna dra fram kablar från taket och ner.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Frågade på en montering av ett drag hos en stor försäljningsfima av husbilar inte i Värmland. Denna firma skulle ha ca: 20.000:-, jag kollade med en firma som tillverkar drag vad ett drag kostar ca: 4.000:- plus elkabelsats 1.000:-. Detta är att lura husbilsägarna på flera tusen kronor. Chassit har färdiga hål och draget har det också, monteringstid ca: 2.5 tim och el ca: 1.5 tim det blir 4 tim. Arbetskostnad 15.000:- : 4 tim/3.750:- Det är ingen dålig timpening! /Bernt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Svensk Handel Varningslistan använder jag mycket effektiv uppdaters kontinuerligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Arbetskostnad 15.000:- : 4 tim/3.750:- Det är ingen dålig timpening! /Bernt
----------------------------------------------------------------------------------------
Ungefär samma timpenning som på många kamremsbyten ;).

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Kamremsbyte på Fiat 2,8 JTD -05 skall göras på 2,7 tim. Enl. Verkstädernas monteringsanvisningar.
--------------------------------------------------------------

Jag syftade på lite äldre motorer. Där det står 1,1 tim i verkstadspapper. med deb. på över sextusen på vissa ställen.

M.v.h. JANKRO.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Frågade på en montering av ett drag hos en stor försäljningsfima av husbilar inte i Värmland. Denna firma skulle ha ca: 20.000:-, jag kollade med en firma som tillverkar drag vad ett drag kostar ca: 4.000:- plus elkabelsats 1.000:-. Detta är att lura husbilsägarna på flera tusen kronor. Chassit har färdiga hål och draget har det också, monteringstid ca: 2.5 tim och el ca: 1.5 tim det blir 4 tim. Arbetskostnad 15.000:- : 4 tim/3.750:- Det är ingen dålig timpening! /Bernt

20,000 var ju inte så dåligt ändå , när jag köpte vår senaste bil hos Östgöta Camping i Mantorp ville jag sätta på ett drag och frågade om pris , fick då priset 28,000 kr . När jag bad dom förklara detta höga pris fick jag svaret att det var så otroligt komplicerat att dra elledningarna till draget !! Åkte till B O H i Långshyttan fick det gjort för 12,500 kr . Sevallbo
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Hej alla!

Någon undrar kanske varför jag blev så tyst efter min skrivelse? Det finns händelser i livet som man inte styr över.

Nu är jag husbilsägare igen.

Det blev en ny La Strada Avanti L, inköpt i Pukavik Juli 2013.
Markis, innerskärmar, cyckelhållare, stänkskydd levererades med, vis av erfarenhet monterade jag själv.

När jag sen började planera för att montera tv-antenn, solceller osv blev det tvärstopp.
Någon elritningar på bodelen, från fabrik eller från leverantör var inte möjligt att få.
För mej något märkligt, till många konsumptionsgrejor medföljer ritningar men inte till husbil.

Min fråga till detta imponerande forum är, finns det någon som kan ge mej en ledtråd eller tips för att få tag i dessa, för mej så värdefulla dokument?

Önskar alla en God Jul och ett Nytt Gott 2015.


GöranB
UUR914


http://www.marcleleisure.co.uk/store/pdf/PC100_PC200_DS300_ENcircuits.pdf
 
Toppen