• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

GöranB

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lund
HBK-Nr
13669
Medlemskap
2024
2012-10-27

Detta hände mej.


Vid mässan på Elmia 2011 träffade vi representant för Husbilslandet (HBL) tittade på husbil Knaus Box Star och bad om offert på 540 storlek enligt vår spec.

Var ute på internet o kontrollerade lite om HBL, fann lite om skattefiffel i lokalpressen och två ord på Husbilsklubens forum, STAY OUT! (fritt översatt…Håll er därifrån), hade vi då tänkt på innebörden av dessa ord hade det inte blivit någon affär. Detta var Varning 1.

Vi fick så småningom ett kontrakt, ett kontrakt som var skrivet med så många fel att vi förstod att det inte var kontrakt utan ett underskrivet utsänt dokument för korrekturläsning. Vi utförde korrekturläsningen och fick efter en månad ett slutligt avtal som vi skrev på.

I början av April 2012 fick vi så besked om att bilen var klar för avhämtning, tid bestämdes till 12/4 2012, vi ville inte ha den fredagen den 13.
Vi anländ till HBL den 12/4 vid 1400-tiden bilen rullades fram nytvättad och skulle förevisas av personal från verkstaden. Ville kontrollera infästningen av draget och såg då en kabel som var ”draperad” från back-kamran, upphäng i diverse kablar bromsrör osv, snett genom fjäderfästet. Min direkta fråga var, hur tror ni denna kabel ser ut när man kört på vintervägar efter påfrusen snö o is?
Begärde fram en stege för kontrollera installationen på taket. Fick se att solcellens fästen skruvats rakt ner i taket med plåtskruv, kabeln från solcellen låg tvärs taket lös med undantag för två plast hållare som var minst dubbelt förstora dvs kabeln låg lös, även dessa fästen var skruvade med två plåtskruvar rakt ner i taket. Lim/tätningsrester syntes runt om detta objekt. Antennens infästning; taket är formpressat och här tror vi att man använt minst en tub tätningsmedel då det låg massor på utsidan och en stor kladd på bakre takfönstrets utsida, kabelgenomföringen kunde inte kontrolleras.
Innerskärmar, stänkskydd och utlovade vinterdäck saknades.
Tiden gick och vi hade bestämt att åka tillbaka samma dag beslut togs att jag själv fäster upp kablarna fick list och lim för solcellskabeln.
Fick nu veta att det var skolelever som utrustat vår bil och att HBL brustit i tillsyn men tog sitt fulla ansvar? Varning 2.
Fick reda på att bilen inte kunde registreras på oss denna dag då den var för ny, fick ett frankerat kuvert som sades innehålla bilhandlarskylt och som vi kunde visa för polisen om vi blev stoppade? Frågan ställdes vem som tog ansvar för ev skador och vad självrisken i så var, detta bara skrattades bort, detta tog minsann HBL ansvar för. Var det en bilhandlarskylt i brevet eller var jag bara godtrogen? Kuvertet skickades åter utan att öppnas. Varning 3.
Kontrollerade olja och vatten, hemfärden påbörjades. Stannade på första köpcentra för att köpa klisterremsa då kabeln från solcellen hela tiden låg och slog och skavde på taket. Anlände Lund 2330 och stannade på Preem för att tanka. Öppnade motorhuven för att kontrollera motoroljan och såg att expansionskärlet var tomt för vatten???, tyckte mej se vatten i slangen från expansionskärlet varför vi beslutade att köra till Dalby.

20120413.
I dagsljus såg vi en bil som var helt kletig och svart av vägdamm och glykol? Kontrollerade med Fiatverkstad vilken typ av glykol det skulle vara (i detta fall röd), bad min svåger som var på väg till oss efter lunch att köpa. Blandade och fyllde på 1,0-1,5 lit startade bilen för att kontrollera läckage, förundrades över hur svagt startbatteriet verkade (fick detta bekräftat senare när jag pratat med Fiat i Kristinehamn)?
Ett SMS låg på telefonen om att nu var bilen registrerad på mig.
Två personer med motorvana fann inget läckage och vi bestämde oss för att köra en runda, hela tiden hålla kontroll på temperaturen och se om vi kunde upptäcka läckage när trycket i systemet steg ytterligare.
Vid ett tillfälle stannade vi för stopp och hörde något som dunka till, som en sten som sprätter iväg för ett däck, körde vidare och kom så småningom tillbaka till Dalby. När bilen backades in på uppställningsplatsen såg vi droppar under motorn och att kabeln till motorvärmaren hängde och hade släppt från motorvärmaren och att motorvärmarproppen saknades. Vi tog personbilen, körde samma väg som vi gjort med husbilen såg en sjö av glykolvatten där vi stannat vid stopp och 100-met längre fram hittade vi motorvärmarproppen. Total körsträcka 30 km.
Nu börjar en långdragen historia med mailkonversation och historier om intyg från Fiat. Fiat ville inte ha med detta att göra och inte skriva något intyg, det var ju HBL som felat genom att inte utföra ett fackmannamässigt arbete vid montering av motorvärmarpluggen, det var deras ansvar, allt med intyg från Fiat var bara dimridåer.
Den 20120514 ställde vi en skrivelse till HBL där vi som alternativ 1. krävde att köpet skulle återgå och som alternativ 2. byte av motor. Den 20120517 fick vi besked att köpet återgår, vi pratade vi via telefon, 20120516, med representant för HBL (inspelat) och fick då veta att dom skulle sälja denna bil som ny?
Den 20120601 0830 blev jag uppringd av representant för Transportstyrelsen och tillfrågad om jag ägt XEL 389 mitt svar var ja. Ställde frågan varför dom ringde och fick då veta att det inkommit en skrivelse från HBL om en rättelse, dvs mitt namn skulle ur fordonsregistret??

Hittade en motsvarande bil i Tyskland fick numret på specifikationen för bodelen av säljaren sände ett mail till Knaus i Tyskland med en fråga om bestyckningen i denna bil.
Fick ett mail från Berghaus där man omtalade att dom bara sålt en sådan bil i Sverige och att dom bara kunde svara på hur denna spec såg ut man kunde endast svara för det som var sålt i Sverige!? Tyskarna hade fm vidarbefordrat till Berghaus.

Jag ringer nuvarande ägare till XEL389 den 20121023, presenterade mig med namn och frågar om han äger denna bil och om han var nöjd med hur bilen är utrustad. Jag fick beskrivet att förre ägaren plockat på massor med grejor att det fungerade bra. Tyvärr så dog/avled förre ägare, det var därför bilen var till salu med så kort körsträcka.
Detta tog luften ur mig och jag talade om att det var jag som ägt bilen idigare. Efter detta hade vi en lång diskussion.

Fy vad dåligt av att bli dödförklarad, skrev ett brev till HBL 20121024. Först skulle man ta bort mitt ägarskap ur fordonsregistret sen dödförklarade man mej allt för att kommande köpare inte skulle ta reda på bilens bakgrund. Dessa äffärsmetoder trodde jag mer florerade i forna öst o inte i dag i Sverige, vilket jag även framfört till HBL.
Vilken jäkla tur för mej att HBL inte har tillgång till folkbokföringen.

Glädjen över ett bra husbilsår utbyttes med att jag blev jag dödförklarad!?

Det är tråkigt och synd om efterkommande ägare till en bil med en motor som körts helt utan vatten, det blir han eller hon som förr eller senare får stå för kostnaderna för en kostsam motorreparation, alla vet att en motor som blivit överhettad bara blir sämre.

Detta hände mig, skriver jag som ett ”kom ihåg” till mina nu levande och kommande husbilsvänner.

På Fritiof Nilsson Piratens gravsten står det.

…... Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den, datum i mitt fall får komma senare.
Det blev mycket läsa men är bara en bråkdel av den dokumentation och foto jag har i detta ärende

GöranB
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Du har verkligen inte haft en bra start som husbilsägare.
Jag skulle haft en sådan ångest om jag som du råkat ut
För ett dåligt husbilsköp när det gäller så mycket pengar.
Hoppas på att du till nästa år har en mer lycksamt köp.
Kanske du ska köpa husbilen i grundutförandet och be en
Som du verkligen litar på montera tillbehören.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Visst är det tragiskt att husbilshandlarna och verkstäderna fortfarande beter sig på detta sätt.

Har skrivit det som förslag tidigare att HBK startar en tråd där man kan skriva + och - på verkstäder/säljare. En del tycker det är känsligt, men vadå, vi som betalar har rätt till riktigt utfört arbete.

Har själv anlitat tolv olika firmor för köp av husbil eller diverse olika monteringar av tillbehör mm. Av dessa är det bara fyra som får godkänt, två tveksamt godkänt(viket betyder att jag fått göra om, justera eller fått grov städa eferåt), resterande sex borde upphöra med sin verksamhet kommer aldrig att besöka dem igen.

Rekordet har firman i Göteborg som tog 7500kr betalt för rostskydd som till 50% aldrig applicerades eller applicerades fel så att det flagade av efter två år. Tragiskt nog stod det fortfarande bilar utanför firman för behandling när jag senast åkte förbi.

Lämnar aldrig mer min bil till verkstad om jag inte själv får närvara, mvh Torbjörn
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Hur i hela världen kan denna firma få driva handel???
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

På många köpsajter erbjuds möjligheten att lämna kommentarer på både vara och tjänst. Kolla bara på prisjakt och pricerunner. Inget konstigt med det. Det för bara utvecklingen framåt på både varor och tjänster. Så varför skulle inte HBK kunna göra detta. För en driven webbdesigner är detta ingen match, det är bara att formulera några regler kring hur att hövligt uttrycka sig och inte minst låta "den omtalade" få chansen till genmäle.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

På många köpsajter erbjuds möjligheten att lämna kommentarer på både vara och tjänst. Kolla bara på prisjakt och pricerunner. Inget konstigt med det. Det för bara utvecklingen framåt på både varor och tjänster. Så varför skulle inte HBK kunna göra detta. För en driven webbdesigner är detta ingen match, det är bara att formulera några regler kring hur att hövligt uttrycka sig och inte minst låta "den omtalade" få chansen till genmäle.

Hej från luften
Hur många återförsäljare tror ni läser HBK, ser mycket sällan kommentarer från de som blir omskrivna? Kan vi skapa något på hemsidan så att de kan kommentera. Tycker det är tråkigt att de inte kan komma till tals
Hälsning/Lennart
Ps sitter på flyget till San Agustin
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Det är troligt att de flesta husbilsförsäljarna som berörs följer inläggen, de blir säkert snabbt informerade av kunderna när de kritiserats på forumet.

Det finns möjlighet för företagen att få inlagt sina kommentarer genom att skicka in dem via "Kontakta oss" så lägger webadm in dem i inläggen.

Hittills är det endast något företag som gjort det, trots att fler har blivit informerade av webadm att möjligheten finns.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Tråkig läsning och du har min fulla sympati.

Måste dock erkänna att jag inte alls känner igen HBL i din redogörelse. Har köpt flera bilar där och alltid blivit mycket seriöst bemött...faktiskt även när jag kommit dit med bil som inte köpts av dom.

//Janne
 
T

Teddi

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

själv tror jag att alla svenska återförsäljare läser här,,
i mån om öppet eller medlemskap,,
sen bra eller dålig kritik,,de måste man ju kunna ta som entreprenör så klart,,
ock att någon speciell behöver försvara sej??det förstår ja inte riktigt,,
dom får ju sympatier från både ock,,
dålig kritik främjar ju framtida köpare,,dom handlar nån annan stans,,
bra kritik är ju just bra,,:p

så ett öppet missnöje med sitt nyköp på detta forum gagnar ju alla medlemmar,,
dom handlar då hos nån annan,,

en stor fördel med en lika stor intresseorganisation,,
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Det är med en viss häpnad man läser detta om HBL där jag köpte min Knaus år
2001 men då var Ingvar den som styrde och ställde på HBL.

Som sagt mina erfarenheter av HBL är ett proffsigt bemötande både från säljare och verkstadspersonal. Men det var några år sedan.

Jag kan inte tro att HBL som helhet har rasat till den nivå man läser om i detta inslag utan att det ( förhoppningsvis) är ett olycksfall i arbetet.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Hemsk upplevelse ni haft! Det ändrade min uppfattning om HBL som jag har haft goda erfarenheter av. Har alltid blivit just bemött vid affär, samt garantiåtaganden. Eftermonteringar har varit fint utförda. Jag har visserligen skickats till BP husbilsservice i Kristinehamn pga överbalastning i verkstaden någon gång, och den sammarbetspartnern har gjort kanonjobb.
Kanske de blivit för stora nu? Då gäller det att lära sig kvalitetssäkring för att behålla förtroendet.
Bengt
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Usch vilken tråkig historia, Göran B.

Men det låter helt olikt våra erfarenheter av Husbilslandet.

Vi letade länge efter en bra husbil och en bra husbilsförsäljare och efter att ha kollat många försäljare i västsverige så gav Husbilslandet bästa garantin och servicen.

Köpte en begagnad husbil hösten 2010 hos Husbilslandet och fick hela 6 månaders totalgaranti! Och när vi ställde av husbilen för vintern så räknades inte den avställda tiden av på garantitiden! Så våra 6 månaders garantitid räckte ända till september 2011!
Och det var tur för vi fick problem med startspärren, laddningen och fuktinslag och det reparerades på Husbilslandet. Snabbt och effektivt. Så vi är helnöjda med Husbilslandets agerande även efter köpet av vår husbil.

Så vi hoppas att det som drabbat Göran B. var " ett olycksfall i arbetet" för Husbilslandet.

Vårt förtroende för Husbilslandet är stort och vi kommer att köpa vår nästa husbil där. Var får vi annars 6 månaders totalgaranti och bästa trevliga service? :):)
Niklas, Bengt, Henrik mm är jätteduktiga i verkstaden och har trevlig stämning. Det är inte i många verkstäder längre man kan som kund kan följa med in i verkstaden och få förklarat vad som görs med sin husbil.

PS. Detta inlägg har jag inte skrivit för att "smöra" Husbilslandet! Har en längre tid tänkt skriva en eloge till Husbilslandet för deras duktiga service med vår husbil under garantitiden 2012 men först nu blev skrivandet av i och med Göran B´s händelse.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Jag köpte min husbil hos Husbilslandet och är mycket nöjd med deras service och tillmötesgående. Hur kan vi få så olika intryck?
Läste du inte att det var pryoelever som gjort installationen, vilket säger det mesta.......
 
F

F.d. 23710

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Firman lever pga. godtrogna människor som tror sig kunna göra bra affär till billigt pris.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Jag har köpt två knaus 800leg av husbilslandet och har bara positiva erfarenheter. Med bil nr två fick jag mycket hjälp med att montera div utrustning samt ombyggnader. Det var en del saker att justera och allt fixades utan problem. Man har alltid varit toppen att få saker fixade hos. Jag kan bara rekomendera dem. Man gjorde ett misstag vid en service och det skötte man mycket snyggt och höll mig skadeslös med utlåning av bil, förlängd garanti mm.
Jag skulle inte tveka att göra nya affärer med dem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Rauli o Rita
Husbilslandet lever fortfarande och är förmodligen den största leverantören av Knaus samt Morelo. Vad jag fattar har de enormt bra samarbete med Bergholms i Kristinehamn som är generalagent för ett antal stora märken här i Sverige bl.a. Morelo och Knaus. Har själv servat bilen där vid flera tillfällen och är helnöjd med deras arbete. Så kasta inte skit när du sitter i glashus!
Anders
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mitt husbilsår och dödförklaring 2012

Jag köpte min husbil hos Husbilslandet och är mycket nöjd med deras service och tillmötesgående. Hur kan vi få så olika intryck?
Ja just det hur kunde det bli så igen olika uppfattningar........... men skulle personligen inte ta mig tid att skriva ett så långt inlägg om jag inte hade upplevt det.
 
Toppen