• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minska rånrisk

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Minska rånrisk

hej Boxer det finns väl några olika lås till husbilen som mn kan använda,titta i Kamas katalog det kanske finns väl något man kan använda
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Jag är mest rädd för att få inbrott i bostaden, när man har åkt iväg med husbilen. Det är ju lika tydligt som en full postlåda, när bilen är borta.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Minska rånrisk

Hej Esbjörn jag får väl hoppas att ni har någon form av grannsämja där du bor ,jag bor i Marks kommun där vi grannar hjälper varandra tar in post och ser om varandras hus när vi åker hemifrån,försök med det i Osby
 
B

Boxer

Guest
Sv: Minska rånrisk

Jag är mest rädd för att få inbrott i bostaden

Förnuftsmässigt har du naturligtvis rätt. Det är givetvis större risk att bli skadad i en trafikolycka än vid ett rån också. Men det ena innebär ju inte att man inte försöker skydda sej mot det andra också.
Det är ju så att bara känslan av att känna sej trygg höjer välbefinnandet.
Det handlar väl också om att försöka göra det besvärligt att ta sej in, samtidigt är det kul att höra hur andra har gjort. Vill tjuvarna verkligen in kvittar det nog vad man gör.

 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Minska rånrisk

Hej alla uppfinnare
Alla produkter som ni visat verkar ganska fönuftiga även inlägget om att inte låsa alla dörrar med band el. dylikt.
Det är viktigt att snabbt kunna ta sig ut vid brand och liknande.
En annan viktig sak som alla med larm skall tänka på är att inte spänna dörrarna mer än att innerbelysningen tänds och placera er låsning långt ner så att den inte syns. Visst den s.k. avskräckande effekten uteblir men tyvärr är det så att det på vissa bilmodeller är mycket enkelt att ta bort den lilla rutan på dörren och kan på så sätt skära av ett band eller komma förbi olika typer av hakar.
Om ni gör på detta sätt kommer larmet att utlösa tjuven blir förvånad och kommer garanterat inte att gå in.
Vad det gäller Svenska vägrånen så är det inte Rrånen som är tvivelaktiga utan diskussionen har varit narkosgas eller ej.
Vi har haft en ständig kontakt med den aktuelle spaningsledaren Per Arne på Mölndals polisen i detta ärende ( vi hade bl.a. ett öppen information på Elmiamässan som var mycket välbesökt 2006) där vi fått välbehövlig information för vår vidareutveckling av larm till husbilar och husvagnar.
Vi kan säga att det förekommit narkosgas (hexan) fast det är endast 7 bevisade fall där ingen har kunnat ge någon som helst annan förklaring hur detta hamnat i de förolyckades kroppar.
Det som är viktigt att poängtera är att det endast är 7 fall i Sverige.
Per Arne har även försökt att få ut information från andra länder för som jag har föklarat är det inte Sverige som är det intressanta för oss, men enligt vad dem säger finns det inga rapporter om sådana problem.
Eller hur!!!!!!
Mvh Michael
 
Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Minska rånrisk

Michael Rudolfsson: Angående narkosgas i husbil så måste den väl doseras in med mycket stor noggranhet med beaktande av bilens area,luftventiler, personernas kroppsstorlek, vikt mm för att inte ta dö på personerna? Detta måste vara väldigt svårt i en husbil ute på en parkering så jag förstår ju att 7 personer förolyckats i Sverige. Tyvärr har jag inte hört talas om dessa fallen tidigare, berätta gärna mer.....

Piraten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Minska rånrisk

Tyvärr har jag ingen personlig info om dessa personer men jag får liksom du gå på vad som sagts till mig.
Polisen har ju ingen större anledning att tala osanning.
Det finns inga liknande brott registrerade för 2008 och vägrånen i Sverige har minskat radikalt jag kommer inte ihog den aktuella siffran nu men den har krympt avsevärt 2008.
När det gäller gasen så är det inget svårt att få in i en bil då en bil har ett antal ingångar för friskluft t.ex. bilens original luftinsläpp ( tips innan du stänger av bilen sätt på återcirkulation om sådan finns då tas luften från insidan.)
Ofta när man tänker på olika sövande gaser så tänker man sjukhus.
Men det är stor skillnad på att söva någon inför en operation gentemot att få någon trött att bara sova lite hårdare.
Jag är tyvärr ingen person som kan yttra mig i hur mycket som krävs men vad jag hört så blandar sig eller trycker denna gas undan syret i luften.
Det är tyvärr inte bevisat hur och var man fått in gasen i bilen det går bara att spekulera i men det vore inte något problem ur den aspekten.
I Sverige plockade man ett gäng som varit bevakade under en längre tid, jag har för mig att det var hösten 2006 som kunde bindas till dessa brott och som jag sa tidigare har dessa brott i Sverige nästa eliminerats.
Detta gäng härstammade inte från Sverige och vad som sagts har de varit väldigt organiserade och svåra att följa.
En uppsjö av olika stulna utlandsregistrerade fordon har använts och bara dumpats på olika platser för att förbrylla polisen.
Sedan finns det en annan viktig del som man bör tänka på och det är just att ju mer det talas om dessa typer av brott (vägrånen) ju större är risken att någon ny dåre får för sig att börja.
Därför har polisen som ni säkert märkt valt att tysta ner detta så mycket som möjligt och istället försökt att förmå media att mer tala om det positiva att man tillfångatagit ett gäng och att brotten inom denna kategori minskar.
Det är inte farligt att campa, chansen är ju minimalt liten att råka ut för något och det finns förebyggande hjälpmedel och för den delen platser som är bättre skyddade än andra.
Jag hoppas att detta var lite av vad du frågade om.
Fortsätt campa!!!!!!!!
Mvh Micke
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Minska rånrisk

Michael.

Du skriver att det är sju personer som förolyckats. Menar du att dessa
dött i samband med gasning eller är det olycksfall du syftar på. Dödsfall i
samband med inbrott är ju i så fall mord (eller dråp) och jag tror att det skulle
väcka ännu större uppmärksamhet i media.

Jag har inte hört något om dödsfall så jag hoppas på ett förtydligande.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Gasning är en skröna. Det har aldrig i Sverige påvisats narkosgas vid något inbrott i husbil. Det handlar ofta om oförsiktiga Tyska husbilsägare som lägger värdesaker i fönsteret på sina bilar och sedan uttröttade lägger sig att sova. När de vaknar och upptäcker inbrott är det lätt att påstå att "jag blev gasad". Jag var påväg att skaffa narkoslarm , men läste sedan en rapport från England där en professor i konsten att söva folk förklarade att i en välventilerad husbil är det med tillgänglig teknik omöjligt att hantera den stora mängd gas för att uppnå effekt. Mest kända fallet av gasning är terroristerna i Ryssland som gasade folk på en biograf , dessa hade tillgång till millitär spetsteknik och bion var inte välventilerad. Gasolfaran är en helt annan sak och gasolvarnare har jag i bilen för att sova tryggt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Minska rånrisk

Hej.

När det pratas om narkosgas och då ofta Hexan, så ska man veta att Hexan är i flytande form vid rumstemperatur. Att värma upp Hexan till gasform är förenat med ytterst stora risker. Hexan är också en tung gas som faller ner till utrymmets lägsta punkt.

Det kan kanske vara intressant att jämföra Gasol och Hexan ur explosionssynpunkt. För att symbolisera detta kan man ta en tumstock på en meter. Detta bara för att få en uppfattning hur lättantändligt Hexan är om man hanterar denna produkt felaktigt.

Mellan 49,5 cm och 50,5 cm på tumstocken kan gasolen explodera. Det är inom detta lilla område som gasolen befinner sig inom explosionsgränserna.

Hexan däremot kan komma i antändning mellan 1 cm till 99 cm på tumstocken. Hexan är med andra ord ytterst brandfarligt.

Jag har aldrig hört några olyckor med Hexan som bedövningsmedel, men om det verkligen används så skulle explosioner också vara ett "naturligt inslag".

Det skulle vara intressant om någon kan framlägga bevis att Hexan används i bedövningssyfte. Jag tror definitivt inte på detta.

I övrigt kan jag nämna att vid hantering av Hexan så är det ex.vis förbjudet att ha mobiltelefon, kamera, ficklampor som inte är ex-klassade...
Kläder och skor som som kan alstra statisk elektricitet är också förbjudna.
Lysrör och motorer och all annan elektrisk utrustning är kapslade och ska vara godkända för att vistas i en miljö där Hexan hanteras.

Som slutklämm: Det blir en explosion av stora mått om Hexan hanteras felaktigt. Man kan jämföra Hexan som Aceton men gör inga egna experiment...

Mvh
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Minska rånrisk

det är skönt med folk som vet vad pratar om, Mikael Rrudolfsson skrämmer folk antagligen troligen för någon anledning säljer larm eller av någon anledning.i SVERIGE finns mig veterligen ingen som har blivit gasad .så sluta skrämmas är du snäll
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Gasning är en skröna. Det har aldrig i Sverige påvisats narkosgas vid något inbrott i husbil. Det handlar ofta om oförsiktiga Tyska husbilsägare som lägger värdesaker i fönsteret på sina bilar och sedan uttröttade lägger sig att sova. När de vaknar och upptäcker inbrott är det lätt att påstå att "jag blev gasad". Jag var påväg att skaffa narkoslarm , men läste sedan en rapport från England där en professor i konsten att söva folk förklarade att i en välventilerad husbil är det med tillgänglig teknik omöjligt att hantera den stora mängd gas för att uppnå effekt. Mest kända fallet av gasning är terroristerna i Ryssland som gasade folk på en biograf , dessa hade tillgång till millitär spetsteknik och bion var inte välventilerad. Gasolfaran är en helt annan sak och gasolvarnare har jag i bilen för att sova tryggt.

Om jag inte mins fel, så var det några som dog i Ryssbiografen.
Bosse B
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Minska rånrisk

Javisst! Men med det resonemanget bör du vara lika rädd att bli gasad hemma i sängen som i husbilen... Även jag vill ha fakta; Har det förekommit att gas använts vid vägrån i SVERIGE?

/Mikael
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Ja folk dog på Ryssbiografen. Men den var inte välventilerad. Och terroristerna hade militär spetsteknik som kräver stora insatser för att förflytta och hantera. Våra gråtjuvar som "nallar" plånböcker ur Tyska husbilar har inte denna tekniken eller denna kunskapen. Ur bakhuvudet så är relationen stöld i husbil 1500 st per år mot inbrott i bil 150000. Det viktigaste är att det aldrig vid provtagning påvisat någon gasning.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Det har i omgångar ryktats om att tjuvarna har använt sig av gas men några bevis för det har polisen aldrig funnit. Att fylla en husbil med gas så att folk somnar skulle också kräva stora kärl, vilket kanske inte är så praktiskt för en tjuv.

// saxat ur Expressen den 18 juli 2007
 
Toppen