• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minska rånrisk

G

GunDogs

Guest
Sv: Minska rånrisk

Hej stigge44.

Smart lösning. Jag har också en Renault-baserad bil och jag "knycker" din idé.
Det enda jag funderar på är om inte rutan kan knäckas om man lyckas rycka
upp dörren någon cm. Vinkeln på blecket gör ju att det då pressas utåt. Bara en
tanke. Fast å andra sidan, har man inte vaknat redan så lär man ju vakna då.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Hej!

Jag har skruvat loss befintliga skruvar i nedre delen av frammdörrarna.
Satt en liten vinkel emellan med hål i, och sedan skruvat fast skruvarna igen.

I mellan har 2 st plastade vajrar med haköglor på varje sida.

I mitten en vantskruv som jag spänner ihop det hela med.

Vajern ligger ganska långt ner bakom sätena, så det finns ingen möjlighet att komma åt den utifrån te.x via rutorna.

Finns inte en chans att komma in utifrån.

Bild kommer.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Minska rånrisk

Det såg ju bra ut. Själv köpte jag 2 st lastöglor på Biltema á 9.90 samt ett litet spännband som jag hittade en en skruv i varje dörrfack på min Fiat 06 M.A.O, hammnade spännbandet längst ner på golvet EJ åtkommligt för tjuven samt att stolarna fram gick att snurra runt utan problem!!! Hälsn.Hobbyåkande OVE fr Oxelösund.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Minska rånrisk

Godkväll Jappe m.fl. Nej det är ingen karbidhake, det kallas helt enkelt för Surrningsfäste i Biltemakat. Sid. 58. Lycka till Hälsn. Hobby OVE Oxelösund.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Tja kalla det vad ni vill men de flesta kallar det faktiskt för "Skothake"
Fråga bara alla Seglande individer. Så jag sätter en Tia på Jappe i detta fallet.
Hilsen fra Tant Sture
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Minska rånrisk

Jag har seglat i hela mitt liv och nog ser det ut som en skothake. Fördelen med den är att den är lätt att öppna, vilket ju skulle kunna förvandlas till en nackdel i husbilssammanhang. Om banditen lyckas pilla bort den lilla rutan i framdörren, så gäller det att nämnda hake är placerad utom räckhåll för banditens långa armar. Detta har ju stötts och blötts tidigare på detta forum.

Biltema säljer 5 kolvlås med nyckel för en dryg hundralapp. Samma nyckel till alla låsen. Möjligen kan man applicera låsen lite stabilare än vad jag har gjort.

enkelt lås, olåst.jpg

enkelt lås, låst.jpg
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Skönt att inte ha framdörrar. Köp bara en Niesmann utan fram dörrar. då är det bara en dörr att ha koll på.
Mvh
Skoogis


Bra idé , vi använder inte våra framdörrar!:snowman-1-icon:
 
Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Minska rånrisk

Tänk på egna säkerheten också.
Om något händer t.ex. brand då måste man ut snabbt. Är då dörrarna
helt spärrade med olika saker kan det bli svårt.
När paniken kommer är det lätt att allt går fel. Då får det inte vara omöjligt
att få upp dörrarna. Är det sedan mörkt gör ju det inte saken bättre.
Det finns små fina larm som för ett oherrans väsen sätt dem på dörrarna istället.
Jag tror att tjuven kan bli lite skrämd av oväsendet. Det finns ju även en möjlighet
att ljudet väcker de inneboende också.

:santa-5-icon::santa-5-icon:
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Minska rånrisk

eftersom det skrivs så mycket om rånrisk så måste jag göra ett inlägg,i Sverige förekommer det ju nästan inte några rån,ni som åker ner i Europa måste tydligen räkna med att kunna bli rånade,Vi har åkt omkring i Sverige i 7 år vi har nästan bara fricampat, det var väl första året som vi några gånger tog in på campingar,det har ju varit en polis som har gjort antydningar att det har varit lite tveksamma rån på västkusten,jag vet inte vad som är sant och inte sant,men jag tycker inte att man skall skrämma upp nya husbilsägare,:snowman-2-icon:
 
B

Boxer

Guest
Sv: Minska rånrisk

Jag tycker inte heller att rånrisken verkar vara det stora problemet, är det inte inbrottsrisken när man inte är där.
Trots allt finns det relativt mycket stöldbegärligt i en husbil och dom är ju inte alltför svåra att ta sej in i.
Att på något vis låsa framdörrarna som vi sett exempel på verkar ju bra men hur få ett bra lås på bodelsdörren. Någon form av tillhållarlås kunde kanske vara lösningen eller är det ett bra lås som det är?
Finns det några ideer om detta?
 
Toppen