• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mini-laptop.

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej.

I denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/183614 hittar man en större test av mini-datorer.

Är det någon som tagit sig tid att kolla runt på de olika? Det är inte helt lätt...

Det visar sig exempelvis om man kollar på HP att den finns i flera olika varianter.

Frågor som snurrar i mitt huvud är bland annat storlek på hårddisk, hastigheten, ramminne, skärmupplösning, batterikapacitet, möjlighet till 12V laddning med mera. Allt detta och lite till avgör priset på mini-datorn. Jag har bestämt mig för att ha XP som operativsystem (något annat är uteslutet för mig) och jag vill ha bra prestanda så att jag kan göra nästan samma sak i minidatorn som i den vanliga datorn.

Jag tror detta blir årets julklapp och det kommer säkert fler datorer innan jul...

Finns det intresse så skulle det vara intressant att tillsammans sammanställa lite data om de olika mini-datorerna. Man skulle kanske kunna göra en översikt med de viktigaste pusselbitarna så att alla känner att man köper rätt burk efter sina egna behov...

Ska vi starta en ny tråd som bara behandlar ovanstående och där vi kan samla in data som vi specifiserar enligt någon enkel mall? Inget mastodontjobb utan de kanske 10 viktigaste kriterierna?

Jag är ingen expert men startar gärna en ny tråd om det finns intresse.

En undrande Knausen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mini-laptop.

Hej igen. Eftersom intresset verkar stort och oberoende tester brukar säga mer än reklamannonser när man är rådvill, vill jag bara nämna att tidningen "PC FÖR ALLA" utlovar en test av minidatorer i nästa nummer som utkommer 25/11-08. Deras tester brukar vara rätt sakliga och neutrala. Som Knausen skriver så verkar det vara en stor soppa med olika varianter på datorer som på skalet verkar lika men skiljer en hel del när man läser det finstilta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Då jag säljer flera av de uppräknade (Acer, ASUS), HP ramlade in idag, kan jag bara säga att felfrekvensen på Acer & ASUS är mycket låg.
Har mig veterligen inte haft in en enda Acer hittils (XP version med & utan 3G).

HP'n är jag lite skeptisk till med deras VIA processor (inget ont om deras chipset) som de dessutom skippat i kommande modeller. HP'n i övrigt känns otroligt solid, "känns" dyr. Tangentbordet är mycket bra, musknappar är ju personligt men jag gillar dom inte, för mjuka och för lång slaglängd.

Lenovo är för mig = kvalitet, hoppas att dom kommer snart.

Peter :)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej.

Varför är Du skeptisk till Via? HP brukar väl göra bra datorer och strömsnålare processorer finns väl inte? De ska väl också vara ett "miljövänligt" val?

En undrande Knausen
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Googla VIA C7-M ULV 1.6GHz så kommer det inte upp så mycket positivt. Prestanda är ungefär lika (Atom N230) men den verkar bli ganska varm och fungerar inte bra ihop med windows Vista, vilket är lite tråkigt då alla gillar HP'n utom processorn.
Nu ser det ut som om detta dock blir den enda med VIA CPU, nästkommande modeller kommer att ha Intel. En dual core Atom knackar på dörren också.

Finns massor med review's ;

Notebook review

Peter :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mini-laptop.

VARNING!

En kompis körde sin Asus Eee PC 900 på 19 volt från Clas Ohlsons adapter och den började lukta bränt och sedan "dog" den. Den lilla Asusen ska nog bara ha 12 volt.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mini-laptop.

Jo Asus i 9-serien skall ha 12 V. Beställt en original adapter för 12 V-uttag hos Dustin på nätet med leverans i mitten av denna månad, då den kommer till Sverige.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Mini-laptop.

Holder med Riviera på dette, Autoroute krever DirectX 9 som ikke kjører under vine. Velg en windows PC hvis du vil kjøre Autoroute eller andre tyngre grafiske windows programmer.
Hej, jag har skaffat en Acer Aspire One, Windows XP som op.system. !20 GB hårddisk, lagt in Autoroute som funkar perfekt. Dessutom alla andra "kan-va-bra-och-ha-program". Inbyggt trådlöst nätverk och använder Telenors trådlös bredband när jag är ute på vägarna. priset för denna dator 3.995:-, fick MYCKET bra omdömen i olika tester, bl a i "PC för alla". Jag är nöjd, har hållit på med datorer sedan slutet av -70 talet så jag har lite erfarenhet och referenser med mig i bagaget!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Hej Roysen! Köpte likadan för en vecka sedan också med Telenors bredband. Mycket nöjd!
Intresserad av hur du använder AutoRoute? Visst är det kartprogrammet från Microsoft, tror jag hade det på någon dator för några år sedan. Köpte Acern för att ha något bärbart när jag åker mc, båt och husbil, allt som befrämjar att jag hittar både fram och tillbaka uppskattas.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej Roysen! Köpte likadan för en vecka sedan också med Telenors bredband. Mycket nöjd!
Intresserad av hur du använder AutoRoute? Visst är det kartprogrammet från Microsoft, tror jag hade det på någon dator för några år sedan. Köpte Acern för att ha något bärbart när jag åker mc, båt och husbil, allt som befrämjar att jag hittar både fram och tillbaka uppskattas.

Hej, eftersom jag nyligen köpt Acern har jag inte riktigt börjat använda AutoRoute som jag planerat. Min tanke är att ha mini-pcn som komplement till GPS i husbilen framöver. Jag arbetar som busschauför och har nu nytta av denna Acerkombination i mitt arbete. Är ute på de mest skiftande platser runt om i skandinavien, ibland en och annan avstickare till Tyskland. Har upptäckt att jag får en bra överblick över städer, gator och uppställningsplatser för bussar som inte min GPS kan erbjuda fast den är ny, TOMTOM. Just nu i skrivandes stund sitter jag i en buss i Lund, hade inte funnit denna uppställningsplats i centrala Lund utan AutoRoute!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Ok skall ladda ner och testa. Men du menar att du får mer information av programmet i Sverige än av en ny GPS? Trodde inte att dom uppdaterade det längre.
Mvh Marita
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Mini-laptop.

Ok skall ladda ner och testa. Men du menar att du får mer information av programmet i Sverige än av en ny GPS? Trodde inte att dom uppdaterade det längre.
Mvh Marita
hej igen, nä GPS'en är outstanding i o f s, men, AutoRoute ger en kompletterande information som inte GPS'en kan ge, överskådligheten blir annorlunda. Kan tänka mig detta kitt när husbilssässongen startar upp igen när man är ute på vägar och ställen man aldrig varit på tidigare......
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej.

Jag har roat mig med att skriva ner De krav jag har på en Mini-Pc.

Mottager gärna synpunkter.
Kan jag hitta någon med alla kraven uppfyllda?

Mvh
Knausen

Operativsystem: XP
Hårddisk: Minst 80GB men gärna 160GB
Processortyp: Ej VIA
Ramminne: 2 GB
Skärmstorlek: 9-10 tum
Skärmupplösning: 1024
Skärmtyp: Matt.
Batteri: Helst 6 celler
Antal USB-portar: Gärna tre stycken
Trådlöst nätverk: 802.11a. Med eller utan N?
Bluethooth: Ja
Laddare: 12V laddare ett krav från tillverkaren av Pc
Inbyggt 3G: Ja, men inget krav
Färgval på PC: Svart
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mini-laptop.

Trådlöst nätverk: 802.11a. Med eller utan N?

Det var orginalt, 11a standarden brukes i svært liten grad og da hovedsaklig som backbone for 11b nett. Det mest vanlige i dag er kombinasjonen 11b og 11g det er en sterk økning i salget av 11n utstyr.

Makshastighetene på 802.11 standardene hvor alle untall 11a jobber på 2.4 Ghz området, 11a bruker 5 Ghz:
11a og 11g -54 Mbit/s
11b 11Mbit/s
11n - 150 Mbit/s pr. stream, normalt 2 streams -> 300 Mbit/s

Redigert pga. skrivefeil
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej.

Tack för nätverksinformationen.
Du har helt rätt.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej igen.

En fråga i anslutning till nätverk: Innebär det att om jag köper en dator med 11n får de övriga med automatik?

/Knausen igen
 
Toppen