• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mini-laptop.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. Idag var jag och tittade på en liten dator som verkar vara ett vettigt alternativ för oss som funderar på en liten ASUS 900 som "husbilsdator". Det är kedjan -The Phone House- som säljer en liten 10,2'' dator med Windows XP - 80 GB disk - 1 GB ram - webbkamera - kortläsare m.m. för bara ett par hundralappar mer än vad Asusen kostar.
Hårdiskens storlek talar ju till dess fördel om man vill spara foton på semestern med bra upplösning, storleken gör den lätt att gömma undan m.m. Jag lyckades ta mig ut ur affären utan att handla fast habegäret anföll rejält.
Kom gärna med negativa kommentarer för att dämpa köplusten, och låt er inte själva inledas i frestelse.

M.v.h. JANKRO.

Elonex Webbook
Elonex Webbook är en superliten laptop med webbkamera, w-lan och Windows XP med allt som behövs för att Surfa, maila, blogga
Den lilla smidiga Webbook-datorn från Elonex är som gjord för att ta med sig. Den har en 10.2-skärm, väger 1,3 kilo, har inbyggt W-lan och kommer förinstallerad med Windows XP. Chatta online med dina vänner via exempelvis MSN med den inbyggd webbkameran och plocka in dina digitala bilder via den inbyggda kortläsaren. Hårddisken är på hela 80 gb och RAM-minnet är på 1 gb.

(Obs. jag är inte inblandad i reklamtexten. Den är tagen från deras hemsida. JANKRO.)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Morning
Jag har köpt en Acer Aspire one, liten dator med 10" skärm, toppenbild, 120gig hårddisk, 1 gig intern, två uttag för minneskort typ kamerakort mm.
Är helnöjd med denna lilla dator, perfekt för husbilen.
Jag gav 3990 på ONOFF.
Kan jag verkligen rekomendera.
MVH KEJO 20
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Själv har jag gått på Eee linjen. Har en 901:a ominstallerad med Ubuntu-eee releasen.
Har en extern 160G HD för lagring av musik och bilder. Fördelen med detta är att man lätt flyttar allt data till en annan dator.
901.an har inbyggda SSD diskar dvs inga rörliga delar vilket gör den stöttåligare och energisnålare.

Helt nöjd med det arrangemanget. 'Den lille' är alltid med. Väger bara 1kg+ med allt inkl nätagg och HD.

Dessutom slipper jag det förhatliga Windows :)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej angan,
En stilla undran, varför är Windows förhatligt? Kan inte mycket om datorer, men kände mig hemma på 901-an med detta system. Såg ut som på min hemmadator och det kändes skönt.
Kanske finns någon hake, som för mig är okänd.
Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Acer One släpps med inbyggt 3G kort inom de närmsta dagarna med win XP.

Säga vad man vill om Microsoft, monopol osv men nog är det skönt med ett OS som man inte behöver tänka "hur var det man gjorde nu" när man ska använda det.

Peter :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Jag har också drabbats av köpsug efter en liten dator. Men jag tror inte att en Linux-dator är något för mig eftersom jag har ett windowsbaserat navigationsprogram. Det har nämligen sagts mig att det inte går att köra windowsprogram på Linus. Stämmer detta?

För övrigt har jag inte haft några problem med XP som jag helst skulle vilja fortsätta med. Men jag förmodar att det är alla virusatacker mm som ger Windows dåligt ryckte. Kanske beroende på att det finns så många och därför tacksamt att hitta på sattyg mot.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Så är det, windowsprogram till windows, linux till linux, dock finns det ofta samma eller snarlika program till Linux.

Fördelen är ju att "allt" finns till windows.
F.ö släpps Microsoft Mappoint 2009 i Januari med nya Navtech kartor för Europa. Två versioner, en med inkluderad GPS puck. Pris okänt.

Peter :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Risken att drabbas av virus och andra otrevligheter är mycket större med ett windowsbaserat system. Jag har aldrig kört nåt virusprogram på Linux vilket ger bättre prestanda. Eftersom jag jobbar med systemutveckling på *nix system är jag såld på OpenSource tanken, dvs fri programvara.

Det enda som stör mig just nu är att TomTom HOME inte kör på Linux men det kommer enl TomTom.

Att det kommer navprogram till Linux är bara en tidsfråga :wink:

Dessutom kan man köra de flesta (många i alla fall) windowsprog under emulatorn WINE på Linux kernel
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej.

HP ska enligt hörsägen (Expertbutik) komma med en liten dator nästa månad.
Aluminiumchassi och Vista som operativsystem. Om det var möjligt att nedgradera den till XP visste han inte i nuläget, vilket jag är intresserad av...

/Knausen
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

HP har haft en ute (England iaf) som inte fått det bästa betyget (om det nu är samma), dåligt tangentbord mm. MSI wind och Acer one verkar vara bättre kandidater.
Är väl endast Vista ultimate som har nedgraderings option ?

Peter :)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej Wolf66.

Det skulle vara intressant att veta vilken HP-modell Du pratar om. Vad heter den?

/Knausen
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Hej!

Nackdelen med en sådan - som jag ser det - är ju att man inte kan köra med den fingersättning man har lärt sig från början. Måste alltså köra med pekfingervalsen. Kan man koppla till ett extra tangentbord till en sådan?

Marie
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mini-laptop.

Hej Marie,
Litet tangetbord tycker jag är en stor fördel!!! Jag har bara kunnat fingersättning med stilen pekfinger....nu behöver jag inte skämmas....Ler. För mera fingerfärdiga går det att ansluta ett normalstort tangentbord. I varje fall på vår ASUS 901.
Owe
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Skaffade först en Asus eee900 med Linux (2990:) med tanke att byta till Windows XP. Emellertid fungerade den så bra, och var så snabb att jag inte ville kladda med den. Därför köpte jag en Acer One med XP (3990:). Den passar alldeles utmärkt i "hålan " över handsfacket och på den kör vi MS Autoroute som ger en helt annan översikt för navigering än en gps.

Denna blir nu vår allt-i-ett dator med alla program som behövs under resa. Dessutom får den plats i säkerhetsskåpet. Skall man göra mer än surfa och emaila, gör man det lättare för sig med XP (tyvärr).

Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mini-laptop.

Hej igen. Det verkar ju att bli en intressant höst-vinter om man vill inhandla en husbilsminilaptop. Hittils har de ju mest funnits i lite udda fabrikat, men det borde man ju begripa att jättarna vill ha en bit av den kakan också. Stor konkurrens, förhoppningsvis stor försäljning och ev. priskrig till JUL kanske betyder att man skall avvakta ett tag och se vad som händer de närmaste månaderna. Vintern är ju snart här och skall jag vara ärlig mot mig själv så överlever jag nog ett tag till utan en ny leksak........men, men.

Och du Marie, fingersättning???? Jag måste instämma med Roadglider. Om jag placerar mina fingrar över tangentbordet så ser jag inte vad det står för tecken på knapparna och automatiskt blir det omöjligt att skriva något begripligt :D.

Ha det bra JANKRO.
 
Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Hej igen!

Nästa fråga - finns det utgång för större bildskärm på någon av dessa mini-laptops?
Har ju alltid en 20 tums tv med oss i husbilen den skulle isåfall kunna användas som bildskärm. Anledningen till att jag är intreserad av en liten dator är ju att den är lättare att ta med sig eller gömma undan när man lämnar husbilen.

:confused::confused:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mini-laptop.

Hej. Idag var jag och tittade på en liten dator som verkar vara ett vettigt alternativ för oss som funderar på en liten ASUS 900 som "husbilsdator". Det är kedjan -The Phone House- som säljer en liten 10,2'' dator med Windows XP - 80 GB disk - 1 GB ram - webbkamera - kortläsare m.m. för bara ett par hundralappar mer än vad Asusen kostar.
Hårdiskens storlek talar ju till dess fördel om man vill spara foton på semestern med bra upplösning, storleken gör den lätt att gömma undan m.m. Jag lyckades ta mig ut ur affären utan att handla fast habegäret anföll rejält.
Kom gärna med negativa kommentarer för att dämpa köplusten, och låt er inte själva inledas i frestelse.

M.v.h. JANKRO.

Elonex Webbook
Elonex Webbook är en superliten laptop med webbkamera, w-lan och Windows XP med allt som behövs för att Surfa, maila, blogga
Den lilla smidiga Webbook-datorn från Elonex är som gjord för att ta med sig. Den har en 10.2-skärm, väger 1,3 kilo, har inbyggt W-lan och kommer förinstallerad med Windows XP. Chatta online med dina vänner via exempelvis MSN med den inbyggd webbkameran och plocka in dina digitala bilder via den inbyggda kortläsaren. Hårddisken är på hela 80 gb och RAM-minnet är på 1 gb.

(Obs. jag är inte inblandad i reklamtexten. Den är tagen från deras hemsida. JANKRO.)


KÖP!
En helt underbar liten dator som fungerar super.
Vi har 3st laptops med oss när vi jobbar, det senaste tillskottet just en Elonex. Klarar batteri tiden betydligt bättre än utlovat.
XP var ett krav från oss, då både Ljus och Ljud och alla dess drivrutiner är konfigurerade för XP.
3299riksdaler på: The Phone House.
Lycka till. ;)
 
Toppen