Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ok..... Men jag har.en dc/dc laddare som också laddar startbatteriet, så då får jag inte detta problem...Jag skulle byta batteri och fick rådet av en som kör bärgare, och som har hjälpstartat många husbilar, att absolut inte sätta in mindre batteri. Särskilt inte i husbilar som kan stå ett tag mellan starterna. Så det blev ett nytt 110 Ah.![]()
Men ett litet batteri laddas väl snabbare än ett stortMan ska noga läsa på om data på batteriet som man vill sätta in har bytt ner mej till ett 80ah tudor batteri från tidigare biltemas .
Det som är viktigt är kallstartegenskaperna och max ström som batteriet kan ta emot när det laddas. Är det värdet väldigt lågt kommer bilbatteriet aldrig hinna laddas upp under körningarna och långsamt bli sämre på vintern.
Man kan ju tycka det men det har inte så mycket att göra med storleken förutsatt att det finns tillgång till laddningström.Men ett litet batteri laddas väl snabbare än ett stort
Nackdelen med ett mindre batteri är nog det att det kan skada startmotorn om startströmmen inte räcker till. Så mitt grundtips blir sänk inte storleken på batteriet och gilla läget med vikten.Än en gång måste jag köpa ett nytt batteri...
Jag tror att batteriet är på 110A... Och himla tung och bökigt att byta...
Så jag undrar kan jag sätta in ett mindre... Typ 80A... eller vad säger ni?
Motor tjd2. 8 diesel
Nackdelen med ett mindre batteri är nog det att det kan skada startmotorn om startströmmen inte räcker till. Så mitt grundtips blir sänk inte storleken på batteriet och gilla läget med vikten.
Kånnkård
Fungerar väl bäst den varma årstiden.Du kan ju alltid sätta in ett litiumbatteri till start.
Då kan du ha ett lättare med samma effekt.
Har det i mina veteranbilar. Vissa står flera år mellan starterna.
Det är ju nackdelen med batteritypen....Fungerar väl bäst den varma årstiden.
Är kallt ute går det väl inte att ladda batteriet.
Kanske går att ha ett batteri med intern uppvärmning.
Det går ju bra att starta stora diesel-V8'or med en liten startbooster på 10Ah.En vän som har samma motor men från 2003, min är ifrån 2005, och båda är TDJ 2,8 motor. Hans bil har bara 80A och han säger att så länge batteriet är ok så startar motorn vinter som sommar...
Så tydligen fungerar det mycket bra![]()
Hej Peter....
Tackar för tipset...
Men just nu blir det ett typ biltema batteri.
Men som jag har förstått det.... Om du har två identiska batterier men ena väger 2 kg mer än den andra... Då är det bättre att köpa det tyngre, för förhoppningsvis är dessa två kg... Mer bly...
Och då är de tyngre bättre och tåligare.. Eller har jag helt missuppfattat det?