• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mindre batteri

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Än en gång måste jag köpa ett nytt batteri...
Jag tror att batteriet är på 110A... Och himla tung och bökigt att byta...
Så jag undrar kan jag sätta in ett mindre... Typ 80A... eller vad säger ni?
Motor tjd2. 8 diesel

Talbot

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2025
Jag skulle byta batteri och fick rådet av en som kör bärgare, och som har hjälpstartat många husbilar, att absolut inte sätta in mindre batteri. Särskilt inte i husbilar som kan stå ett tag mellan starterna. Så det blev ett nytt 110 Ah. :)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag skulle byta batteri och fick rådet av en som kör bärgare, och som har hjälpstartat många husbilar, att absolut inte sätta in mindre batteri. Särskilt inte i husbilar som kan stå ett tag mellan starterna. Så det blev ett nytt 110 Ah. :)
Ok..... Men jag har.en dc/dc laddare som också laddar startbatteriet, så då får jag inte detta problem...

F

F.d. 22252

Guest
Man ska noga läsa på om data på batteriet som man vill sätta in har bytt ner mej till ett 80ah tudor batteri från tidigare biltemas .
Det som är viktigt är kallstartegenskaperna och max ström som batteriet kan ta emot när det laddas. Är det värdet väldigt lågt kommer bilbatteriet aldrig hinna laddas upp under körningarna och långsamt bli sämre på vintern.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Man ska noga läsa på om data på batteriet som man vill sätta in har bytt ner mej till ett 80ah tudor batteri från tidigare biltemas .
Det som är viktigt är kallstartegenskaperna och max ström som batteriet kan ta emot när det laddas. Är det värdet väldigt lågt kommer bilbatteriet aldrig hinna laddas upp under körningarna och långsamt bli sämre på vintern.
Men ett litet batteri laddas väl snabbare än ett stort

F

F.d. 22252

Guest
Men ett litet batteri laddas väl snabbare än ett stort
Man kan ju tycka det men det har inte så mycket att göra med storleken förutsatt att det finns tillgång till laddningström.
I min personbil sitter det ett batteri på 45ah max laddningström är 8A enligt databladet 45/8=5.6 timmar att ladda upp om det skulle vara helt tomt.
Men nu är det så att laddningen är inte linjär utan max ström inträffar i början av laddningen på slutet laddas det upp väldigt lite, det är där som lfp skiljer sig men har andra problem.
Beroende på fabrikat och typ av batteri så skiljer sej laddningsströmmen åt men generellt är det kopplat till storleken på batteriet-kapaciteten. Skulle man vilja vara säker på att alltid kunna starta skulle man ha ett litiumjon batteri med hygglig kapacietet som kan ta allt vad generatorn levererar och sedan via att skiljerelä kan ligga standby eller kanske med hjälp av elektronik ladda blybatteriet.

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Än en gång måste jag köpa ett nytt batteri...
Jag tror att batteriet är på 110A... Och himla tung och bökigt att byta...
Så jag undrar kan jag sätta in ett mindre... Typ 80A... eller vad säger ni?
Motor tjd2. 8 diesel
Nackdelen med ett mindre batteri är nog det att det kan skada startmotorn om startströmmen inte räcker till. Så mitt grundtips blir sänk inte storleken på batteriet och gilla läget med vikten.
Kånnkård

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag själv skulle kunna tänka mej att byta till ett mindre (Ah) startbatteri men då ska det vara "bättre".
Det är stor skillnad på start- och start-batteri, men det kommer med all sannolikhet att bli dyrare, men vill man spara vikt m.m. så finns det så klart alternativ. Ett erkänt startbatteri av hög kvalitet som levererar är Optima, men det finns så klart andra märken.

startbatteri.JPG

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Nackdelen med ett mindre batteri är nog det att det kan skada startmotorn om startströmmen inte räcker till. Så mitt grundtips blir sänk inte storleken på batteriet och gilla läget med vikten.
Kånnkård
:rolleyes:... Stämmer detta verkligen.... För som det är nu så har mitt batteri inte kunnat lämna full effekt under en lång tid (kanske vad ett litet batteri klarar) ..... Startmotorn verkar ju inte tagit någon skada...

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Kanske du behöver en sån här! Denna är från Biltema.
Drar igång en 6 cyl. 400 Hk Volvo Penta på ett litet kick när startbatteriet har tömts.
Räddaren i nöden! Finns många alternativ både kraftfullare och billigare på nätet! Sjöräddningen åker runt med liknande för att hjälpa alla båttomtar som obetänkt tömmer sina startbatterier.
Kram! Julian

Bilagor

• 37-756_xxl_1.jpg
    37-756_xxl_1.jpg
    101,5 KB · Visningar: 35

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Kanske detta. Ev. behöver laddspänningen ses över.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Största anledningen till att ha ett kraftigt batteri är egentligen inte att dra runt startmotorn utan att det ska finnas kraft kvar att dra runt startmotorn när bilen har haft glödstiften igång några sekunder.
Fördelen med litiumditot är att du kan gå ner på mindre än halva kapaciteten mot ett blydito.
En av mina bilar (gammal förkammardiesel med manuell glödgning (Russian edition står det i pappren) hade 2x 70A batterier.
Den har idag ett litiumbatteri på 50A och det räcker även mitt i vintern...

F

F.d. 22252

Guest
Jag har tudor marin och startbatteri 75ah. Bilen hoppar alltid igång direkt utom när radion gick på själv och spelade flera dagar för fullt. Det är en 2,5l diesel. Det gamla batteriet var på 100ah men biltema. Jo en del går ju efter kallstarts strömmen men viktigt är ju att batteriet tar laddning så man kan återställa det snabbt efter start. En del batterier gör inte det speciellt inte när det är kallt. Och då går det långsamt utför om det mest är kortkörningar i kallt väder.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En vän som har samma motor men från 2003, min är ifrån 2005, och båda är TDJ 2,8 motor. Hans bil har bara 80A och han säger att så länge batteriet är ok så startar motorn vinter som sommar...
Så tydligen fungerar det mycket bra :applaus:
Det går ju bra att starta stora diesel-V8'or med en liten startbooster på 10Ah.
Det hänger alltså inte på hur många Ah ett batteri har utan hur hög ström (A) som det kan leverera.

Jag har köpt 4st Yuasa på några år nu, bl.a i Harley'n, den ställer höga krav på batteriet då (nästan) ingen plats är tuffare än där (kraftiga vibrationer).
Sen några av varierande storlek i bruksbilar, dessa lämnar ovanligt hög startström, jag kan faktiskt rekommendera dem.
Jag har köpt ifrån deras kraftigare serie, 7000-serien ifall jag minns rätt nu.
De levererar långt högre ström än de deklarerat att göra.

Produkter - Yuasa

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej Peter....

Tackar för tipset...

Men just nu blir det ett typ biltema batteri.
Men som jag har förstått det.... Om du har två identiska batterier men ena väger 2 kg mer än den andra... Då är det bättre att köpa det tyngre, för förhoppningsvis är dessa två kg... Mer bly...
Och då är de tyngre bättre och tåligare.. Eller har jag helt missuppfattat det?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej Peter....

Tackar för tipset...

Men just nu blir det ett typ biltema batteri.
Men som jag har förstått det.... Om du har två identiska batterier men ena väger 2 kg mer än den andra... Då är det bättre att köpa det tyngre, för förhoppningsvis är dessa två kg... Mer bly...
Och då är de tyngre bättre och tåligare.. Eller har jag helt missuppfattat det?

Ifall du åker till Biltema, ta med multimetern, ta sen batteriet du valt med högst vilospänning.

Toppen