• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min Fiat 2,8 JTD,2001 startar ej.

F

F.d. 29749

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Euramobil Ls 585
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Motor
Hej på er alla,min 2,8 JTD startar inte.Cordlås lampan lyser hela tiden,diesel pumpen i tanken går ej.Jag har kollat alla säkringar men hittar ingen sönder.
Detta bara hände,när jag skulle starta igen.Bilen gick helt ok innan.
Är det någon som vet,tacksam för svar.MVH Sven Månsson.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Har du larm? Jag har samma problem och jag måste hela tiden trycka av larmet innan jag startar igen. Annars, ta bort den gula kopplingen på batteriet, sätt på igen efter några minuter och pröva. Lycka till.
Elisabeth

F

F.d. 29749

Guest
Elisabeth skrev:
Har du larm? Jag har samma problem och jag måste hela tiden trycka av larmet innan jag startar igen. Annars, ta bort den gula kopplingen på batteriet, sätt på igen efter några minuter och pröva. Lycka till.
Elisabeth
Tack,men jag har ej larm,har haft den strömlös hjälper ej.Sven.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Lyser insprutningslampan också (röd)? En sak du kan pröva med är reservnyckeln ,den röda code nyckeln.Vissa 2,8 JTD her en säkring för vevhusvärmaren i motorrummet
under plastskyddet som sitter fastskruvat med 2 muttrar!Vevhusvärmaren brinner
ganska ofta och då går säkringen samtidigt.Om det har skett så drag ut kontakten
från värmeelementet och sätt i en ny säkring och du kan åka vidare!

F

F.d. 29749

Guest
Helena o Tom skrev:
Lyser insprutningslampan också (röd)? En sak du kan pröva med är reservnyckeln ,den röda code nyckeln.Vissa 2,8 JTD her en säkring för vevhusvärmaren i motorrummet
under plastskyddet som sitter fastskruvat med 2 muttrar!Vevhusvärmaren brinner
ganska ofta och då går säkringen samtidigt.Om det har skett så drag ut kontakten
från värmeelementet och sätt i en ny säkring och du kan åka vidare!
Hej ! Tack för detta svar,jag har bytt denna säkring,dragit ur kontakten till förvärmningen,provat med den röda nyckeln hjälper ej har haft den strömlös i en hel timme.Ja insprutningslampan lyser rött,och code lampan gult,fel på code modulen ??? Ha en bra dag,Sven.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Du skriver att din bil är en -01,nu fanns det 2 oilka modeller på -01. JTD som är den nyare varianten ,högtrycksdiselpump och elstyrda spridare samt den äldre modellen med
vanlig diselpump.På den äldre modellen sitter en Bosch immobilizer (startspärr) på pumpen och den har varit ett vanligt problem på dessa modeller .Code lampan slocknar ej o då startar inte bilen.Startspärren sitter runt stoppsolenoiden stort som en tändsticks ask och det kommer 3 st kablar till den.Inne i bilen under ratten sitter code boxen samt runt strömlåset sitten en liten antenn !På JTD modellerna så brukar startspärren fungera
klanderfritt!

Mvh Tom

F

F.d. 29749

Guest
Helena o Tom skrev:
Du skriver att din bil är en -01,nu fanns det 2 oilka modeller på -01. JTD som är den nyare varianten ,högtrycksdiselpump och elstyrda spridare samt den äldre modellen med
vanlig diselpump.På den äldre modellen sitter en Bosch immobilizer (startspärr) på pumpen och den har varit ett vanligt problem på dessa modeller .Code lampan slocknar ej o då startar inte bilen.Startspärren sitter runt stoppsolenoiden stort som en tändsticks ask och det kommer 3 st kablar till den.Inne i bilen under ratten sitter code boxen samt runt strömlåset sitten en liten antenn !På JTD modellerna så brukar startspärren fungera
klanderfritt!

Mvh Tom
Hej igen,jag har den nya JTD,med elstyrda spridare,tack för ditt svar,Sven.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej Sven
Allt tyder på säkringen för insprutningen brunnit,nu kommer jag inte ihåg till 100% men
mitt minne säger att den sitter under plasten i motorrummet!Kolla alla säkringar på nytt och dra ut och mät dom så du säkert vet att dom är hela.Om din bil är en -01 så finns
säkringarna under handsfacket och ett par stycken i motorrummet.En annan sak som kan
hända på dessa bilar är om man tar ut batteriet så kan man stöta till en öiten brytare på
torpeden inertabrytare som bryter strömmen till bränslesidan vid en kollision,en svart liten brytare med gummi på översidan ,man trycker bara på gummit så kvitteras den .
Det kan va bra o veta vid ett batteribyte!Hoppas att det ordnar sig.

Mvh Tom

F

F.d. 29749

Guest
Helena o Tom skrev:
Hej Sven
Allt tyder på säkringen för insprutningen brunnit,nu kommer jag inte ihåg till 100% men
mitt minne säger att den sitter under plasten i motorrummet!Kolla alla säkringar på nytt och dra ut och mät dom så du säkert vet att dom är hela.Om din bil är en -01 så finns
säkringarna under handsfacket och ett par stycken i motorrummet.En annan sak som kan
hända på dessa bilar är om man tar ut batteriet så kan man stöta till en öiten brytare på
torpeden inertabrytare som bryter strömmen till bränslesidan vid en kollision,en svart liten brytare med gummi på översidan ,man trycker bara på gummit så kvitteras den .
Det kan va bra o veta vid ett batteribyte!Hoppas att det ordnar sig.

Mvh Tom
Stort tack för din hjälp,jag ska kolla allt i dag nu ser man att klubben har medlemmar som bryr sig,MVH Sven.

Toppen