• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

**Min andra långresa**

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hallojsan o god fortsättning på Er....

@bifo2
Veterinären hjälper dig säkert med vilka vaccin du behöver...annars kan du läsa lite här...

Idag vaknade jag till lite mulet väder, hade bestämt för att lätta ankar härifrån idag....
..men först en prommis...nu gick jag uppe på "berget"...fick lite extra träning...upp o ner.. på hemvägen blev det stranden...
fullsizeoutput_2d63.jpeg

...sen var det bara att hissa upp stödbenen o lätta ankar mot Tavira...närmare bestämt Praia do Arraial...
...som inte finns med i HBK:s ställplatslista, då fick webbarna nåt att göra..;)... fast det är endast en parkering...jag fixar lite drönarbilder imorrn...

...men först så stannade jag till hos den stora Kines-affären för att shoppa lite skojsigt skräp...
...sen såg jag att Algarve Motorhome Park hade öppnat en ny ställplats här i Tavira...alldeles i närheten av Kinesaffären...ännu mer jobb för webbarna...:(...här kommer lite bilder...
fullsizeoutput_2d66.jpeg
fullsizeoutput_2d77.jpeg

....jättefint, men enda nackdelen var att järnvägen gick förbi...:(....
fullsizeoutput_2d73.jpeg

....jaja...jag tuffade ner till min plats...tog en promenad med Fille...fotar nog lite imorrn, i solskenet ist...
...tog fram cykeln o jonnade till stora köpcentret....continente...handlade lite godsaker o satte fart hem för en kulinarisk middag...det vart råstekt potatis med piripirikyckling...hel file som jag gjorde till en fjäril...med det ser ut som ett hjärta...skulle haft lite bea...men har inte hittat det i affärerna...man kanske kan göra det själv...
fullsizeoutput_2d7c.jpeg

....nu ska jag ta ett glas rött med lite varm chevré o honung...:)...kanske en chokladbit osså...

....en historia kanske....va ju ett tag sen....
fullsizeoutput_2d7a.jpeg

....så de kan bli....
//Klasse​
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hallojsan o god fortsättning på Er....

@bifo2
Veterinären hjälper dig säkert med vilka vaccin du behöver...annars kan du läsa lite här...

Idag vaknade jag till lite mulet väder, hade bestämt för att lätta ankar härifrån idag....
..men först en prommis...nu gick jag uppe på "berget"...fick lite extra träning...upp o ner.. på hemvägen blev det stranden...
Visa bilaga 184460

...sen var det bara att hissa upp stödbenen o lätta ankar mot Tavira...närmare bestämt Praia do Arraial...
...som inte finns med i HBK:s ställplatslista, då fick webbarna nåt att göra..;)... fast det är endast en parkering...jag fixar lite drönarbilder imorrn...

...men först så stannade jag till hos den stora Kines-affären för att shoppa lite skojsigt skräp...
...sen såg jag att Algarve Motorhome Park hade öppnat en ny ställplats här i Tavira...alldeles i närheten av Kinesaffären...ännu mer jobb för webbarna...:(...här kommer lite bilder...
Visa bilaga 184463
Visa bilaga 184464

....jättefint, men enda nackdelen var att järnvägen gick förbi...:(....
Visa bilaga 184465

....jaja...jag tuffade ner till min plats...tog en promenad med Fille...fotar nog lite imorrn, i solskenet ist...
...tog fram cykeln o jonnade till stora köpcentret....continente...handlade lite godsaker o satte fart hem för en kulinarisk middag...det vart råstekt potatis med piripirikyckling...hel file som jag gjorde till en fjäril...med det ser ut som ett hjärta...skulle haft lite bea...men har inte hittat det i affärerna...man kanske kan göra det själv...
Visa bilaga 184467

....nu ska jag ta ett glas rött med lite varm chevré o honung...:)...kanske en chokladbit osså...

....en historia kanske....va ju ett tag sen....
Visa bilaga 184468

....så de kan bli....
//Klasse​
Grym mat Du lagar i all sin enkelhet men kärleken till den skiner. När jag Vi är ute och åker e d väldigt sällan man äter ute. All tid man har så är ju matlagningen balsam för själen.
Ha en fortsatt go resa o tack för bilder o berättelser o inte minst historier.
Tre grabbar sätt o festade loss riktigt ordentligt o firade att granen var pyntad o klar när plötsligt Nisse försvann. Efter ett tag kom han krypandes ut bakom granen o då blev frågan givetvis var han hållt hus ?
Braaaaa dragen svarar han : ja har bara varit i skogen o sketet.......
Gott Nytt o sköt om er
 

Magnus o Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
28850
Medlemskap
2024
Ser jättebra ut mycket bra bilder vi har haft lite sol några dar nu hoppas vi kan följa med nåt år ner det vore kul hälsningar från Ett par gamla camparkompisar som tyvärr har sin husbil på verkstad fortfarande men hoppas att den snart är klar
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll i mörkret...

@Ulf å Anneli
@Växjö Peter
...Kul att det uppskattas som jag plitar ner här...

@Magnus o Gunilla
Se till att den är reparerad tills jag kommer hem...vi kanske hinner till Tandådalen o lagga lite..:D



Då har man vart ett par dagar i Tavira...ligger kvar nere vid stranden...
...gårdagen bjöd på både moln o sol...mest moln faktiskt...men tog en sväng med drönaren...
...hamninloppet till Tavira...lugnt med bilar oxå....men idag är det ett tiotal...
EC77F0909F5D4D1C814C3F4CAF509DB5.jpg
...mot stan...med ruinen i förgrunden...
1A0D65840B8D81FE2D55A25468AADCC0.jpg

....ruinen uppifrån....
48BF9CFA7331C586A601D9C460605CD4.jpg
...det var så kallt igår så jag roade mig inomhus med Tour de ski på svtplay...osså några prommisar med Fille...sen blev det kycklinggryta a lá Klasse...;)

Idag vaknade jag till en kall morgon men en varm sol som värmde upp husbilen i ett nafs...gasoltanken varnade för låg nivå...dags o tanka den om nån dag...tar nog det i San Antonio....har ju 2 krukor svensk gasol med mig om så skulle behövas...
....utsikt till morgonfikat...:)
yTxnjxnaRSeqYCqqUX08gg.jpg

....efter morgonbestyren för både Fille o mig så tog vi cykeln in till stan...2-3 km bara...

Tog lite bilder på omgivningarna, ganska fint i Tavira...men dom bygger mycket nu...byggkranar som i Stockholm nästan...näe, inte riktigt....sen såg jag att Svenska konsulatet låg här...
fullsizeoutput_2dc2.jpeg


.....kyrkan låg fint på en höjd med sina klockor...
fullsizeoutput_2dac.jpeg

....o Fille linslus ville vara med osså....;)
fullsizeoutput_2dbe.jpeg



.....trånga gränder, tur man inte kom med Concorden här...
fullsizeoutput_2da4.jpeg

....vissa hus så ut som dom inte fick plats....då fick man kapa ena sidan...
fullsizeoutput_2da0.jpeg

....tågbron såg ju stabil ut....men onödigt hög i mina ögon sett...o klena räcken...:(
fullsizeoutput_2d9a.jpeg

....vissa missar njöt av solen men behövde extra värme från motorhuven på en bil...
fullsizeoutput_2db6.jpeg

....nu hem o ta en pilsner i solskenet...men det blåste lite kallt...hoppas på varmare väder snart....annars får man väl åka över gränsen mot Spanien...

....men det vart en fin kväll iaf....det här e Lisa för själen...
MeM7yB%0SvGOm8o6FUcNzw.jpg

....eller hur?....
EEx3X1v+TTqMK9TPp8JIMw.jpg


....näe, nu var det dags för mat....gjorde en god Carbonara...och ett glas rött...och som efterrätt blev det en chokladbit med smak av Tiramisu....supergott...inköpt på Lidl...rekommenderas..:p



nog för nu....men en liten...som passar in på mig...:)
fullsizeoutput_2d80.jpeg

Godkväll...// Klasse​
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag...

Då var det dags för "veckorapporteringen"....lämnade Tavira på söndag eftermiddag för att ta sikte mot
Vila Real de Santo António, körde in vid Altura för att kolla in ställplatsen där...såg knökfullt ut så jag körde vidare till Vila Real de Santo António...stannade till vid BP-macken fyllde lite bensin till elverket..skvättade i lite LPG fyllde knappt halv tank/50 liter för 0,77€ L...åkte vidare och stannade på parkeringsplatsen vid idrottsarenan för att ta cykeln o kolla läget vart man skulle kunna tänka sig o stå...det vart till att åka bort vid ställplatsen vid kajen...den vänstra...den högra är för långliggare och det var bara "dupontare" där...

...på måndagen tog jag o Fille en cykeltur på stranden bort till Monte Gordo..inga friplatser där heller...bara campingen...som skulle behöva en liten ansiktslyftning...

...sen tillbaka o fixa lite nyttig lunch...
fullsizeoutput_2dc7.jpeg
...sen tänkte jag att jag skulle koppla på elen, men tydligen så hade dom inte så mycket av den varan så man skulle få stå i kö...i flera dagar...så jag valde att brumma elverket på kvällskvisten då alla hade gått in o bänkat sig framför tvn...

På tisdagen dök det upp flera svenskar på ställplatsen varav två klubbmedlemmar...den ena kom o morsa, kul o få prata lite svenska...det har inte vart mycket svenskar som man träffat på resan än så länge...tydligen så är alla i Spanien..

...några bilder från Vila Real de Santo António eller VRSA som dom förkortar det till...

fullsizeoutput_2de6.jpeg

....och fina hotellet Grande vid hamnen...
fullsizeoutput_2de3.jpeg

....lite strandbilder...
fullsizeoutput_2dd0.jpeg
fullsizeoutput_2dc4.jpeg
.....det fanns många maneter som var uppspolade på stranden...den här var väl 40 cm i diameter...
fullsizeoutput_2ddf.jpeg

...jag var även uppe på det kommunala badhuset en kväll...där var jag förra gången oxå...och som man var tvungen att ha badmössa...min röda som jag var tvungen att köpa sist ville jag inte ha...men den här gången var jag väl förberedd..;)...
fullsizeoutput_2dee.jpeg
....förra gången betalade jag 1,75€ ... nu hade det gått upp till 3,5€ ... men värt varenda cent...3 stora bassänger...bastu...bubbelpool...och duscha i varmt vatten hur LÄNGE som helst...

...det har vart sköna dagar här i VRSA...hemlagad god mat...
fullsizeoutput_2ddb.jpeg

...och det fria wifi:t funkade klockrent...så man kunde streama Cmore hela kvällarna...

...när man inte tittade på dessa fantastiska solnedgångar...
fullsizeoutput_2de1.jpeg


...på torsdagen rullade jag vidare mot nya mål...Spanien eller kvar här i Portugal...det tar vi nästa gång jag skriver....

....men först lära om dataspråket....
fullsizeoutput_2d7f.jpeg


...på återskrivande.....
//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll alla HBK:are...

Då var det dags för lite rapport igen...det blir inte så ofta när man inte åker så mycket...men lite har jag att berätta...

Jag åkte endast 6 km från VRSA...västerut...alltså blev det inte Spanien ännu...hamnade på Praia do Cabeço det ligger mellan Monte Gordo och Altura..det är en parkering och med andra ord en "friplats"...det står ganska många bilar här just nu...det är nära till stranden som sträcker sig ända från VRSA till Casela Velha...skulle kunna tro att den är nästan 2-3 mil lång....
vkvAENNKTcuMCIyEjOjfsg.jpg

...vädret har var bra, så det har blitt mycke vara på stranden...Fille stortrivs där..och jag med...har börjat fått en väldigt fin kulör på kroppen...så här kan det se ut när vi är ute...:)
Visa mediaobjekt 9774
....Ja, inte så dumt...sen har vi shoppat lite grejer hem till min minigård...ska ju bygga nytt, eller ett till hus där....ett så kallat växthushus...spännade...håller på o ritar på det nu...jag har tagit med mig ritbordet så det pysslar jag med när det är dåligt väder...har inte kommit så lång ännu...= bra väder..;)...men lite roliga saker blev det iaf...20 st såna här blev det.....passar nog bra som lampetter i växthuset....
fullsizeoutput_2e20.jpeg


...o tur man hade släpet med sig...Fille fick hoppa upp i korgen...
fullsizeoutput_2e19.jpeg

....o sen blev det lite mer skojsigt...ett namn på huset kanske...
fullsizeoutput_2e1e.jpeg
...det kan ju bli fint att putsa in i murstocken...

....efter alla inköp till mitt nya hem så fick man ju lite hemlängtan att få börja sätta tänderna i bygget...o vad gör man då....jooo...lite god svensk husmanskost... såg att "på tur med Ture" sökte lite recept på enkel god mat...såååå...

...hur svårt är det att göra en god kulsprutevälling...med Slotts senap...tyvärr utan punch...
fullsizeoutput_2e24.jpeg

...eller en härligt god tunnfläskpannkaka...
8l7mm+t+S2SJCpTpMyDWcA.jpg

....med lingon o ett STORT glas mjölk....
1q%gyC65TOqe8yBzjmhvag.jpg

....imorrn blir det att åka in till VRSA för att tömma/fylla...blir där några dgr...går nog upp på badhuset o tar ett simborgarmärke till...och en härlig bastu...

...det var väl allt att rapportera denna gång...men återkommer tids nog...

....ska titta lite i skojlådan bara...hmmm...



fullsizeoutput_2e29.jpeg

....en till...
fullsizeoutput_2e27.jpeg

....näe, får gräva djupare nästa gång...om inte nån annan har en rolig låda kanske...;)


....på återskrivande....
//Klasse

 

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Då vart det äntligen 15/1 resan påbörjades kl 17.00 från Sundsvall kom till Södertälje ca 23.30 hittade en fin plats att övernatta på. Imorgon skall vi till Järna några timmar för att sedan dra vidare till Varberg. Färjan går 07.00 på fredag. Vädet är kalas ingen snö +7 grader nu Torra vägar hela vägen. Vi hörs
 

Magnus o Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
28850
Medlemskap
2024
Hallå där ser bra ut där du ligger nu förutom soppan på bilden men smaken är olika pannkakan kunde gå ner kul att du ritar så vi har nåt att göra sen fast jag har lite kvar på mitt bygge när du kommer hem hoppas jag vi kan ta dopp i ditt och en elller hälsningar från Ingarö
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Godkväll alla HBK:are...

Då var det dags för lite rapport igen...det blir inte så ofta när man inte åker så mycket...men lite har jag att berätta...

Jag åkte endast 6 km från VRSA...västerut...alltså blev det inte Spanien ännu...hamnade på Praia do Cabeço det ligger mellan Monte Gordo och Altura..det är en parkering och med andra ord en "friplats"...det står ganska många bilar här just nu...det är nära till stranden som sträcker sig ända från VRSA till Casela Velha...skulle kunna tro att den är nästan 2-3 mil lång....
Visa bilaga 185143

...vädret har var bra, så det har blitt mycke vara på stranden...Fille stortrivs där..och jag med...har börjat fått en väldigt fin kulör på kroppen...så här kan det se ut när vi är ute...:)
Visa mediaobjekt 9774
....Ja, inte så dumt...sen har vi shoppat lite grejer hem till min minigård...ska ju bygga nytt, eller ett till hus där....ett så kallat växthushus...spännade...håller på o ritar på det nu...jag har tagit med mig ritbordet så det pysslar jag med när det är dåligt väder...har inte kommit så lång ännu...= bra väder..;)...men lite roliga saker blev det iaf...20 st såna här blev det.....passar nog bra som lampetter i växthuset....
Visa bilaga 185146


...o tur man hade släpet med sig...Fille fick hoppa upp i korgen...
Visa bilaga 185145

....o sen blev det lite mer skojsigt...ett namn på huset kanske...
Visa bilaga 185148
...det kan ju bli fint att putsa in i murstocken...

....efter alla inköp till mitt nya hem så fick man ju lite hemlängtan att få börja sätta tänderna i bygget...o vad gör man då....jooo...lite god svensk husmanskost... såg att "på tur med Ture" sökte lite recept på enkel god mat...såååå...

...hur svårt är det att göra en god kulsprutevälling...med Slotts senap...tyvärr utan punch...
Visa bilaga 185151

...eller en härligt god tunnfläskpannkaka...
Visa bilaga 185153

....med lingon o ett STORT glas mjölk....
Visa bilaga 185154

....imorrn blir det att åka in till VRSA för att tömma/fylla...blir där några dgr...går nog upp på badhuset o tar ett simborgarmärke till...och en härlig bastu...

...det var väl allt att rapportera denna gång...men återkommer tids nog...

....ska titta lite i skojlådan bara...hmmm...



Visa bilaga 185156

....en till...
Visa bilaga 185157

....näe, får gräva djupare nästa gång...om inte nån annan har en rolig låda kanske...;)


....på återskrivande....
//Klasse

Men då tar jag en ur min lilla låda...
citat.PNG
 
Toppen