• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

**Min andra långresa**

F

F.d. 22252

Guest
Jo intresserade kan skriva men inte delta överallt. Inte lägga in bilder t.ex. Medlemsavgiften är ju så låg att jag tror nästan alla seriösa intressenter blir medlemmar, har man en husbil är ju allt annat vansinne.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll....:bye:

Det var ett tag sen jag skrev nåt här, men man har haft fullt upp...:rolleyes:...efter Nazaré...så åkte vi till Praia da Fonte da Telha söder om Lissabon....bjöd på magisk solnedgång och härliga stränder...
z8NtqZovQUm1d9O5%s+7bQ.jpg

Visa mediaobjekt 9753
Brorsan o jag unnade oss lite Brut o serranoskinka...till solnedgången...:)
fullsizeoutput_2ba6.jpeg

Sen tog vi sikte på Sagres...en resa på 28 mil med både serpentinvägar och höga höjder..:(...
...väl framme så parkerade vi på den stora parkeringen vid borgen...fixa lite käk, sen ut för att titta på omgivningarna...


På torsdag förmiddan var det fint väder så vi tog cyklarna ut till fyren vid Sagres..
fullsizeoutput_2bfc.jpeg
Fille satte sig fint på stora stolen...
AYGLWNJjTgKQMX7CwmcFQg.jpg

När vi kom tillbaka hade det kommit en massa Porschar...tydligen nåt event...alla var eldrivna...riktigt fina...o många...25 st...lyckades få upp drönaren, men då hade de flesta "brummat" iväg...
fullsizeoutput_2c36.jpeg

fullsizeoutput_2c3a.jpeg

fullsizeoutput_2c05.jpeg

Visa mediaobjekt 9752
Nu har jag bara 3% batteri kvar i datorn.....måste lägga ner nu....åter kommer imorrn då jag laddat...

men nåt för hälsan oxå...
fullsizeoutput_2c3b.jpeg

....fortsättning följer....

// Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll alla HBK:are....:bye:

.....fortsättning, om än lite sent... :)

Fredagen ägnade vi åt borgen i Sagres....och jaa...fiskare fanns det gott om...
SZNzBEOtT1yiCwPn8PDvsg.jpg

....jag har blivit lite kaxigare när det gäller höjder....men inte som dom tokiga fiskarna som hänger ut över stupet...
IMG_2286.jpeg

....efter en tur på borgen for vi vidare till Lagos...har några kompisar som bor där...vi landade på"ställplatsen" vid marknadsplatsen...där träffade vi Gösta o Lottie...som har legat före oss några veckor...dom hade just tömt/fyllt och var på väg igen....
RhtWyTj%Qi27PiJpP1Sqpg.jpg

...på lördagmorgonen kom allt marknadsfolk, så vi ville inte bli in-parkerade så vi gled ner till stranden...polaren kom förbi med sin Goldving :mcride: och vi bjöd på fika...o sen knacka Gösta o Lottie på dörren...dom hade inte kommit så långt tydligen....
...på dan blev det strandhugg med Nisse o Lottie....ja en till Lottie...:)
fullsizeoutput_2c30.jpeg

På kvällen blev det middag i Lagos, Nisse o Lottie har provat alla så vi gick på den bästa såklart..
7ewFlhr%SmakPydVOG10lg.jpg
....med fantastisk god mat och vin....till väldigt bra pris...

På söndagen tog vi cyklarna till fyren i västra Lagos, mycket klippor o höga höjder...
fullsizeoutput_2be9.jpeg
fullsizeoutput_2c2e.jpeg

....o brorsan poserar på en klippa...han e ju inte höjdrädd som jag...
fullsizeoutput_2c2f.jpeg

...på måndagen rullade vi vidare...stanna till o tvätta bilen...som verkligen behövdes efter 400 mil....och det mesta i regn...så nu glänser Concorden så fint igen....
fullsizeoutput_2c56.jpeg

....nu har vi hamnat här....en mysig strand utanför Vilamoura....
fullsizeoutput_2c79.jpeg

....med dessa vackra terrakottaberg....
fullsizeoutput_2ca9.jpeg


....på tisdagmorgonen fick jag vakna till den tråkiga nyheten att den underbara sångerskan Marie Fredriksson har lämnat oss....alldeles för ung...:(


fullsizeoutput_2c95.jpeg

Kram o godnatt
...ta hand om varandra....

//Klasse

 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll igen....:bye:

....det vart några fina dagar vid praia dos tomatos, vid Falesia...tog en tur med drönaren...fick ett par fina bilder...
5E2A9DD2AE2DEFDF0703878352579F7B.jpg

...härlig utsikt mot Vilamoura och Quarteira....
B53335288549F0FBD75F7B908CE6AAAA.jpg

....."ställplatsen" från ovan....trevlig plats...sen kunde man åka upp till Algarve Motorhome Park Falesia för att tömma/fylla...där var det knökfullt med bilar....
FF4F1F18F0449E7A219089B150A501D6.jpg

....vi cyklade ner till Vilamoura/Quanteira, några kilometer bara...åkte o kollade vid "hyllan"....där var det inte en bil...alla hade blivit avhysta...på vägen hem tog vi en matbit o en öl...
59768102012__351930E4-824E-4771-9B4B-F5E4B97A3DF3.jpeg

....sen ville brorsan hoppa i Atlanten...han har ju bara nån dag på sig....men jag väntar nog lite...har ju just varit sjuk....
fullsizeoutput_2c7d.jpeg

....härliga "berg" att promenera på/vid...även jag vågade mig på att gå nära kanten...:(...
IMG_2327.jpeg

....nu var det dags att lämna denna sköna plats....för att fara vidare till Faro...hamnade där vid fullmånens dag...torsdag...parkerade bakom flygplatsen bland ett 30-tal andra b.la Gösta som skulle lämna av sitt resesällskap...för att flyga hem...
fullsizeoutput_2cb2.jpeg
fullsizeoutput_2cd4.jpeg

...på fredagen tog vi cyklarna till Faro stad...det var lite molnigt o ruggigt den dan...
fullsizeoutput_2ced.jpeg

....tog en sväng in till gamla stan och dessa smala gränder...
PBxfa1FoTP+hyod6IC8Tbg.jpg
GJYfbLooShKXUouTgsPfyA.jpg

.....det var ju sista kvällen som brorsan var med så då fixade jag käket...vitlöksfrästa "gambas" i olja med piripiri och paprika o ris...supergott...till det tog vi en flaska gott Moselvin...som vi köpt i Moseldalen på vår väg ner till värmen...
riAkVPR4RR6gNd3jtiPGdA.jpg

....på lördagmorgonen vart det packa o säga hejdå till bror min...det har vart trevliga veckor tillsammans...
Visa mediaobjekt 9761

det var allt för nu....Fille o jag tuffar vidare, letar vidare efter nya upplevelser...jag återkommer.....


men först nån historia...eller nåt...
fullsizeoutput_2c97.jpeg


....kasta inte sten i glashus.:D..eller?....:rolleyes:

....på återskrivande.....
//Klasse


PS. Vad händer på Jul?...nån som vet?...​
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej Klasse, hur går det att resa med Fille?
Några reflektioner över att åka med eller utan hund.

Hej!
Joo, det går jättebra. Han är ju van o åka bil...sen är han ju så snäll.
Men vad jag förstår så är husdjur inte välkomna på alla campingar/Ställplatser...men d gör ju Inge i vårt fall då vi helst står i d fria...
Han är ju 8 år och har ett gott psyke...kan ju va bra då det går många hundar lösa här...känns som från tyskar och uppåt i Europa så e hunden oftast kopplad, och skitpåse med.....medans från britterna o dupontarnas land och neråt så är det inte lika noga...min uppfattning iaf...

Och sen är det ett jättebra sällskap i jämfört med att åka själv som jag gjorde sist...

....o sen e han ju sååå söt...
8ACD8457-8F78-47EB-8420-3638CCC87424.jpeg
//Klasse​
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024

Hej!
Joo, det går jättebra. Han är ju van o åka bil...sen är han ju så snäll.
Men vad jag förstår så är husdjur inte välkomna på alla campingar/Ställplatser...men d gör ju Inge i vårt fall då vi helst står i d fria...
Han är ju 8 år och har ett gott psyke...kan ju va bra då det går många hundar lösa här...känns som från tyskar och uppåt i Europa så e hunden oftast kopplad, och skitpåse med.....medans från britterna o dupontarnas land och neråt så är det inte lika noga...min uppfattning iaf...

Och sen är det ett jättebra sällskap i jämfört med att åka själv som jag gjorde sist...

....o sen e han ju sååå söt...
Visa bilaga 183883
//Klasse​
Verkligen söt hund, med hund så får man Oxå lättare kontakt med ”folk”. // Jörgen
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Klasse ! Vet ej om det funkar med ljudfil, men bifogar en som är lite humor om en "Afrikaresa" av en känd estradör från masriket
Hoppas Ni alla i Portugal/Spanien får bättre väder än senaste dagarna
Hälsningar Hasse
 

Bilagor

  • En Gång I Afrika.zip
    4,5 MB · Visningar: 202

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag alla "kåkfarare"....
@J.Bergsten ....det kallas "hundtricket"...;)

@hansyngve0319 .....:)....


Efter att bror hade lättat från Portugal så åkte jag tillbaka till den stora p-platsen utanför flygplatsen...passade på att städa o köra elverket...det behövdes verkligen för jag har inte stått på el sen Moseldalen....o solen har ju inte tittat fram så mycket...

Söndag hade dom lovat regn igen på em. så jag tuffade upp till IKEA o köpte lite svenska godsaker...
...åkte vidare till praia dos tomatos igen för att invänta ovädret som skulle komma...
fullsizeoutput_2d09.jpeg

.....natten blev regnig med blixt o dunder....fortsatte en bra bit in på dagen....så det blev en långfrulle...
fullsizeoutput_2d13.jpeg

....på eftermiddan vart det uppehåll en stund, då passade Fille o jag på o tog en promenad på stranden..
..det var blåsigt på havet o stranden hade flyttat sig en bit upp....
fullsizeoutput_2d07.jpeg

...det var en del måsar som fått sätta livet till i det hårda vädret...o vissa var helt utmattade och skadade...som Fille var nyfiken på....men även visade respekt för...
fullsizeoutput_2d04.jpeg
fullsizeoutput_2d02.jpeg

...senare kom regnet tillbaka o det vart hem och titta på film hela kvällen...har ju tagit med 1TB med filmer o serier...körde även elverket så nu är allt uppladdat...


...på tisdagsmorgonen vaknade jag till en STOR härlig sol...
...Fille o jag tog den sedvanliga långpromenaden på stranden, mötte en dam/fruntimmer/tjej som hade en hund, hon hade noll koll på den, en gatukorsning av något slag...hoppade på Fille o ville leka men det ville inte Fille o markerade direkt...gatukorsningen fortsatte jaga måsar, människor o andra hundar....har man inte koll så ska hunden vara kopplad tycker jag...vi fortsatte vår promenad på den milslånga stranden...
fullsizeoutput_2d00.jpeg
....sen vart det en Sangria utanför HB-n i solen....titta på YR hur julvädret blir....ser najs ut....
fullsizeoutput_2d06.jpeg

....tror att jag blir här några dagar...tar nog ut och rastar cykeln oxå...




....men först en liten i repris kanske...
fullsizeoutput_2d15.jpeg

.....näe nu ska jag göra lite "nytta"....


Ha d gött // Klasse​
 
Toppen