• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke runt om i Europa

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Finns det möjlighet att köpa det franska märket i Frankrike eller få det elektroniskt? Åker på fredag och hinner inte få det per post.
Tror inte det går att köpa på väg
Om ni beställer så får ni ett kvitto på beställningen
Lägg detta i framrutan så gäller drta som miljömärke tills ni får det riktiga
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Måndag 4 september körde jag genom Köpenhamn. En vecka senare kom ett brev från Enviromental Protection Agency som tipsade om att inte köra där igen efter 1 oktober för då tar dom ut en avgift på 1 500 DKK.

Orsak, jag hade kört genom en Miljözon med min husbil (från 2009) som alltså för första gången är ”registered before 1 January 2011”.

Efter 1 oktober krävs partikelfilter som minst uppfyller Euro 5 krav.
Om man har ett sådant skall man registrera bilen innan man kör in i Miljözonen.

Jag tycker det var omtänksamt att dom informerade mig så jag skickar informationen vidare.

Information finns att läsa på
Rules for passenger cars
1694862011756.png

Hälsningar
Ulf
 
F

F.d. 73249

Guest
oj det verkar som om det hela köpenhamn
vilket jävla trams.
om vi typ ska till norra själland, över bron. kör vi alltid genom köpenhamn
det mycket trevligare än på motorvägen.
vi kör alltid så lite motorväg som möjligt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
oj det verkar som om det hela köpenhamn
vilket jävla trams.
om vi typ ska till norra själland, över bron. kör vi alltid genom köpenhamn
det mycket trevligare än på motorvägen.
vi kör alltid så lite motorväg som möjligt
Ungefär samma som dom flesta större städer i Europa,så du får vänja dig vid att ta andra vägar,eller byta till Euro6 bil.
 
F

F.d. 73249

Guest
inte helt i tyskland till ex har jag en miljödekal så jag kan köra där, det finns tydligen inte i köpenhamn.
o jag fattar inte hur man kan tvinga folk att köpa ny bil.
om du bor i köpenhamn o har en gammal diesel då tvingas du köpa en ny
det rent käpp rakt åt helvete o har gått till överdrift allt detta jävla miljö skit
så har jag inte råd med en ny bil, ska jag då tvingas cykla ???
då blir det klass skillnader på riktigt
1694614223365.png
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
inte helt i tyskland till ex har jag en miljödekal så jag kan köra där, det finns tydligen inte i köpenhamn.
o jag fattar inte hur man kan tvinga folk att köpa ny bil.
om du bor i köpenhamn o har en gammal diesel då tvingas du köpa en ny
det rent käpp rakt åt helvete o har gått till överdrift allt detta jävla miljö skit
så har jag inte råd med en ny bil, ska jag då tvingas cykla ???
då blir det klass skillnader på riktigt
Visa bilaga 230286
Håller helt med! Finns ingen som lyckas bevisa att det miljömässigt är bättre att skrota fullt fungerande fordon för att bygga nya. Inget har så stor miljöpåverkan som gruvor, stålverk och aluminiumsmältverk! Men detta glöms helt bort i hetsen mot elbilar där politikerna är ivrigt påhejade av bilindustrin som ser stora vinster i att helt förnya en fordonspark som annars kan rulla minst 10-20 år ytterligare!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Finns ingen som lyckas bevisa att det miljömässigt är bättre att skrota fullt fungerande fordon för att bygga nya
De store byer bryder sig i princippet intet om den totale miljøbelastning. Når de indfører forbud mod dieselbiler uden partikelfilter, så kigger de alene på lokale målinger i byen om indholdet af skadelige partikler i byens luft.

I Danmark er der mange eksempler på at en lokal beboer har udskiftet sin bil, men den gamle bliver solgt og så kører den videre et andet sted i landet, der ikke har dette forbud. Sandsynligvis bliver den samlede miljøbelastning større, men bare ikke i den store by.

Lidt på samme måde, som ønsket om at etablere atomkraftværk, vindmøller, solcelle anlæg med mere. Det skal bare ikke være lige der hvor jeg bor. Derfor er stort set alle danske vindmøller placeret i Jylland langt mod vest, hvor befolkningstætheden er lille, selvom storforbrugerne af el bor i de større byer.

Edit: Bogstaveringsfejl
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det är ju också mest vind på Jylland så det finns ju en viss logik i placeringen
 

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
det var väl ändå enklare förr, när dom inte hittade på allt sånt idioti.
vad hjälper det miljön att jag betalar 4 euro för ett klistermärke.
i min värld det motsatte, för nu måste miljön belastas med tillverkningen av detta famösa klistermärke + frakten hem till mej.
Nja,har nu försökt beställa till våran Fiat Burstner -12 som enligt regbeviset är Euro 4 med utsläpp 325g/km,och när jag lägger in min scannade kopia på regbeviset så säger deras sida att inte detta stämmer,har ringt transportstyrelsen,Och Husbilsfirman samt sökt på diverse forum,Dekra som sålde förut har tydligen slutat med Franska miljömärken, som sista chans har jag skrivit till Le site officiel de la vignette Crit'Air (certificat qualité de l'air) - Ministère de la Transition écologique får väl se om man får nåt svar,annars skippar vi Frankrike för det var för jobbigt att hålla reda på tider,zoner mm i Appen (om inte nån här har nåt bra tips hur man löser detta)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
När jag skaffade Franskt miljömärke så var websidan känslig för om den skannade filen var för stor och gav inte riktiga felmeddelande om detta. Hittade då på ett franskt forum att man skulle minska storleken på filen till under 2mbyte. Fyllde inte i CO2 utan bara Euro 4.
 
Toppen