• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin AGILIS CAMPING

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Jag har Michelin AGILIS CAMPING och på däcket står det M+S vad gäller?
Får man köra med dessa på vintern (vid vinterväglag).




 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

M+S står väl för "Mud and Snow" men för att räknas som vinterdäck bör det även finnas en snöflinga vill jag minnas.

Må gott
Jan-Åke
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Jag har Michelin AGILIS CAMPING och på däcket står det M+S vad gäller?
Får man köra med dessa på vintern (vid vinterväglag).


Jag har oxå agilis men ser inga snöflingor.Trodde oxå att det var godkänd på vinterväg.Men det är som tur alltid någon som VET (INTE tror)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Utdrag från Transportstyrelsens sida : Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.


Bennie
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Har även tittat på Transportstyrelsens definition som jag inte tycker är riktigt solklar men efter att tittat på michelin.co.uk står i alla fall där:

Versatility (M+S marked)
M+S = designed to be suitable for mud and snow conditions.

Skulle ta det som ett godkänt däck för vinterväglag men det går ju att kolla med en däckverkstad om man fortfarande är osäker:spinny:

Edit: jag pratar fortfarande om samma däck.
 
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

M&S betyder mud and snow, men är inte godkända som vinterdäck i Sverige om de inte har en snöflinga.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Att det ska vara så svårt att skriva klartext, VINTERDÄCK, kan inte missförstås. Samma med datum, det kan skrivas på hur många sätt som helst. 20141004. 141004. 4/10 2014. 14406. 1440. 4014. 14-10-04. 4-10-14, 4 okt 14. Detta är samma datum, det är enbart löjligt. Personnumret får inte skrivas på mer än ett sätt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Att det ska vara så svårt att skriva klartext, VINTERDÄCK, kan inte missförstås. Samma med datum, det kan skrivas på hur många sätt som helst. 20141004. 141004. 4/10 2014. 14406. 1440. 4014. 14-10-04. 4-10-14, 4 okt 14. Detta är samma datum, det är enbart löjligt. Personnumret får inte skrivas på mer än ett sätt.


Javisst, men även personnumret kan skrivas på en massa olika sätt beroende vem vill ha det, med hela årtalet, eller bara två sista siffror i årtalet, med eller utan streck mellan födelsedatum och de fyra sista siffrorna..

Dessutom är nog Sverige mycket ensam att skriva datum som 141003, mycket ensam bland världens andra och stora länder.

Vi måste nog lära oss at inte vara medelpunkter utan stilla åskådare som måste både lära och förstå resten av den stora världen...

Jyrki
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Godkända för enklare snöförhållande på tyska michelinsidan oxå....
så engelsmän o tyskar kan köra på dessa.....
Kan de göra det i Sverige oxo tro?
Jag tänker åka på mina o ta med utskrift på tyska o engelska o visa ev nitisk polis.
Kör endast i enkla snöförhållanden , har vid svåra snökedjor att ta till...
Aldrig använt dom ifos.
Finns inga klara regler alls om detta.
..
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Javisst, men även personnumret kan skrivas på en massa olika sätt beroende vem vill ha det, med hela årtalet, eller bara två sista siffror i årtalet, med eller utan streck mellan födelsedatum och de fyra sista siffrorna..

Dessutom är nog Sverige mycket ensam att skriva datum som 141003, mycket ensam bland världens andra och stora länder.

Vi måste nog lära oss at inte vara medelpunkter utan stilla åskådare som måste både lära och förstå resten av den stora världen...

Jyrki

Det värsta att komma på vad det var för datum var 14406. år veckonummer dag i veckan.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Att det ska vara så svårt att skriva klartext, VINTERDÄCK, kan inte missförstås. Samma med datum, det kan skrivas på hur många sätt som helst. 20141004. 141004. 4/10 2014. 14406. 1440. 4014. 14-10-04. 4-10-14, 4 okt 14. Detta är samma datum, det är enbart löjligt. Personnumret får inte skrivas på mer än ett sätt.

"Vinterdäck" är möjligen inte helt gångbart internationellt. EU kanske har/eller kan enas om en märkning...
Men det hjälper väl inte när det handlar om kinesiska eller koreanska däck.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Michelin AGILIS CAMPING

Kanske kommer jag helt snett in i tråden, bara kollade vilka vinterdäck som är godkända i Sverige (dit hör inte Michelin Agiles CP, oavsett M+S märkningen (vilken betyder Mud and Snow)!):

STRO har tagit fram listor på drivdäck vinter för fordon över 3500 kg (pdf).
 
Toppen