• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Mercedes Sprinter

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns det någon som kör en Sprinter och kan förklara en sådan trivial sak som att kunna använda vindrutetorkarna på sin bil. Jag är intresserad av lägena med tre respektive fyra prickar. Jo jag har givetvis läst den trycka bruksanvisningen som medföljer bilen samt versionen på nätet ifall den skulle vara uppdaterad. Samt letat upp den på både engelska och tyska ifall det skulle var knas i översättningen. Har även fråga flera säljare på tre olika Mercedes återförsäljare, men jag får hela tiden olika svar.
 

Bilagor

  • IMG_6007.JPG
    IMG_6007.JPG
    4,7 MB · Visningar: 145
  • IMG_6006.JPG
    IMG_6006.JPG
    3,6 MB · Visningar: 134
Lösning
Systemet funger precis så som du beskriver. Torkarna går med automatik med den hastighet som regnsensorn har räknat ut med hjälp av hur mycket det regnar, hastighet, om någon av framdörrarna är öppna mm.
Som jag skrev tidigare så har spak och menyer ingenting gemensamt.

Om vi börjar med menyn i kombiinstrumentet.
Menyn här är en grundinställning på regnsensorn.
Normalinställningen är "standard". denna använder 90% av förarna.
Du kan också välja "okänslig" eller "känslig" om man tycker att torkarna torkar för mycket eller för lite i förhållande till regnet på rutan. Detta är grundinställningen man gör i menyn.

Menyerna vill man inte använda när man kör så därför finns det två lägen på spaken, tre och fyra punkter. Endast spaken används...

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
En viktig del i sammanhanget är om vi talar om en transportbil eller en husbil?
Om det är en husbil är det skillnad på om det är en del- eller helintegrerad.
Är det en helintegrerad är det inte Mercedes original framruta och då kan vissa funktioner falla bort eller inte finnas. Likadant om det är en halvintegrerad med alkov, då finns inte heller alla funktioner. Denna information hittar ni aldrig i Mercedes original instruktionsbok eftersom det är påbyggaren som bestämmer detta. I vissa fall tas inte menyerna bort, men har ingen funktion. Det beror på påbyggaren.
Kan väl annars säga att funkar allt som man vill behöver man inte gå in och ändra i menyerna hela tiden. Menyn är till för grundinställning av känsligheten av sensorn. Känsligheten när man KÖR, då vill man inte gå in i menyer och ändra, göres med spaken, tre eller fyra prickar. Spak o meny hör inte ihop, det är två olika inställningar. Vilket innebär att ändrar du på spaken så ändras inte inställningen i menyn och vise versa.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Jag tror att MB har gjort fel.

Jag har tittat i den fulla manualen för Sprinter (vet inte vilken årsmodell du har men jag tittade på Sprinter 2019 och 2020) och där står att menyn används för att bestämma huruvida regnsensorn ska vara på eller av. Dvs via menyn bestämmer man av/på, och med spaken känsligheten. Men det stämmer ju inte med var du säger står i din meny och då det är ologiskt att justera samma sak på två olika ställen så tror jag att MB har missat på något sätt här, laddat en programvara för menyerna som är avsedda för en annan bil t ex.

Du kan fråga efter nyare programvara vid nästa service.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
En viktig del i sammanhanget är om vi talar om en transportbil eller en husbil?
Om det är en husbil är det skillnad på om det är en del- eller helintegrerad.
Är det en helintegrerad är det inte Mercedes original framruta och då kan vissa funktioner falla bort eller inte finnas. Likadant om det är en halvintegrerad med alkov, då finns inte heller alla funktioner. Denna information hittar ni aldrig i Mercedes original instruktionsbok eftersom det är påbyggaren som bestämmer detta. I vissa fall tas inte menyerna bort, men har ingen funktion. Det beror på påbyggaren.
Kan väl annars säga att funkar allt som man vill behöver man inte gå in och ändra i menyerna hela tiden. Menyn är till för grundinställning av känsligheten av sensorn. Känsligheten när man KÖR, då vill man inte gå in i menyer och ändra, göres med spaken, tre eller fyra prickar. Spak o meny hör inte ihop, det är två olika inställningar. Vilket innebär att ändrar du på spaken så ändras inte inställningen i menyn och vise versa.
Transportbil. Jag är med på ditt resonemang men jag får ändå inte ihop det. På spaken är där i så fall två känslighetsläge, tre och fyra prickar. Och i menyn är där tre lägen känslig, standard och okänslig.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag tror att MB har gjort fel.

Jag har tittat i den fulla manualen för Sprinter (vet inte vilken årsmodell du har men jag tittade på Sprinter 2019 och 2020) och där står att menyn används för att bestämma huruvida regnsensorn ska vara på eller av. Dvs via menyn bestämmer man av/på, och med spaken känsligheten. Men det stämmer ju inte med var du säger står i din meny och då det är ologiskt att justera samma sak på två olika ställen så tror jag att MB har missat på något sätt här, laddat en programvara för menyerna som är avsedda för en annan bil t ex.

Du kan fråga efter nyare programvara vid nästa service.
Det är en 2019. Av och på har jag inte i menyn, jag har tre känslighetslägen. Jo jag tycker också det är ologiskt och användarovändligt. Det är nog inget fel heller det är bara det att jag inte knäckt gåtan än.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På spaken är där i så fall två känslighetsläge,

På spaken är det två HASTIGHETSLÄGEN, enligt det instruktionsboksutdrag du lagt upp:

Saxat ur inlägg # 13:

OM BILEN EJ HAR REGNSENSOR:
• • • = Manuellt vald intervalltorkning med normal hastighet
• • • • = Manuellt vald intervalltorkning med hög hastighet

OM BILEN HAR REGNSENSOR:
• • • = Automatisk intervalltorkning med normal hastighet
• • • • = Automatisk intervalltorkning med hög hastighet

Pålle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jo jag vet, då jag är läskunnig. Men om jag ställer spaken i läget med tre prickar så upplever jag det som jag har automatik. Är rutan ren så stannar torkarna, regnar det så startar torkarna igen och regnar det mer eller att jag kör om en lastbil så går dom upp i hastighet två. Detta har jag beskrivet tidigare. Alltså jag har spaken i läget med tre prickar som då skulle vara "normal hastighet" men dom vevar på som satan när det behövs.
 

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
Systemet funger precis så som du beskriver. Torkarna går med automatik med den hastighet som regnsensorn har räknat ut med hjälp av hur mycket det regnar, hastighet, om någon av framdörrarna är öppna mm.
Som jag skrev tidigare så har spak och menyer ingenting gemensamt.

Om vi börjar med menyn i kombiinstrumentet.
Menyn här är en grundinställning på regnsensorn.
Normalinställningen är "standard". denna använder 90% av förarna.
Du kan också välja "okänslig" eller "känslig" om man tycker att torkarna torkar för mycket eller för lite i förhållande till regnet på rutan. Detta är grundinställningen man gör i menyn.

Menyerna vill man inte använda när man kör så därför finns det två lägen på spaken, tre och fyra punkter. Endast spaken används vid körning.
Tre punkter är normal inställning. De flesta använder endast detta läge.
Fyra punkter är lite känsligare sensor (utan att behöva gå in i menyerna). Kan användas om man tycker att torkarna inte reagerar tillräckligt snabbt i standardläget, tre prickar.
Spaken är alltså det som används vid körning.
 
Lösning

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack för att du skriver. Det du skriver låter mycket rimligt, det stämmer med min upplevelse. Pålle hade för mycket fokus på texten i bruksanvisningen med hastighetsläge, den texten begriper i alla fall inte jag. Skall bli intressant vad jag får för svar från:

Tack för att du kontaktat Mercedes-Benz Kundtjänst.

Vi har skickat din förfrågan vidare till vår tekniska avdelning och kommer att återkoppla till dig så snart vi fått svar angående vindrutetorkarspaken.

Om du har ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning

Tabitha
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Heder år Mercedes Benz, trots att man har bruksanvisningar i olika former såsom den tryckta som ligger i bilen och denna Sprinter. Instruktionsbok. Mercedes-Benz - PDF Gratis nedladdning sid 91 och Mercedes-Benz samt Mercedes-Benz så har dom svarat mig. Svaret är tyvärr för mig lika obegripligt som det jag tidigare läst. Man ger sig inte då man återupprepar hastigheten, det kan inte vara hastigheten som jag förklarat i tidigare inlägg. Och inte en ända bokstav om valen i kombiinstrumentet. ARTO & de 2 förklaring är den allra bästa för den begriper jag och den stämmer med verkligheten. Man kan undra om alla dom Mercedes anställda jag frågat kör mercedes?

Tack för att du kontaktat Mercedes-Benz Kundtjänst.

Vi har nu fått återkoppling från vår tekniska support som informerat följande:

"Prickarna på vindrutetorkarspaken indikerar hastigheten. 3 prickar räknas som "normalt". 4 prickar är hastigare. Generellt kan man säga att om det regnar mycket så ställer man in 4 prickar, men man får prova sig fram från fall till fall."



Om du har ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss igen.
Med vänlig hälsning

Tabitha
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu har det gått ett tag för Mercedes att svara. I svaret i förra inlägget var där inte en stavelse om dom tre valen i kombiinstrumentet. Så jag skrev igen och bad om en förklaring på det. Nedanstående kom idag.

Hej

Tack för att du kontaktat Mercedes-Benz Kundtjänst. Enligt ditt mejlsvar till oss så misstänker vi att en verkstad behöver göra en felsökning på dina vindrutetorkare eftersom de inte fungerar enligt svar från vår tekniska support.

Den verkstad som ligger närmast dig:

Landrins Bil i Lund

Om du har ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Tabitha
 
Toppen