• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Mercedes Sprinter

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns det någon som kör en Sprinter och kan förklara en sådan trivial sak som att kunna använda vindrutetorkarna på sin bil. Jag är intresserad av lägena med tre respektive fyra prickar. Jo jag har givetvis läst den trycka bruksanvisningen som medföljer bilen samt versionen på nätet ifall den skulle vara uppdaterad. Samt letat upp den på både engelska och tyska ifall det skulle var knas i översättningen. Har även fråga flera säljare på tre olika Mercedes återförsäljare, men jag får hela tiden olika svar.
 

Bilagor

  • IMG_6007.JPG
    IMG_6007.JPG
    4,7 MB · Visningar: 145
  • IMG_6006.JPG
    IMG_6006.JPG
    3,6 MB · Visningar: 134
Lösning
Systemet funger precis så som du beskriver. Torkarna går med automatik med den hastighet som regnsensorn har räknat ut med hjälp av hur mycket det regnar, hastighet, om någon av framdörrarna är öppna mm.
Som jag skrev tidigare så har spak och menyer ingenting gemensamt.

Om vi börjar med menyn i kombiinstrumentet.
Menyn här är en grundinställning på regnsensorn.
Normalinställningen är "standard". denna använder 90% av förarna.
Du kan också välja "okänslig" eller "känslig" om man tycker att torkarna torkar för mycket eller för lite i förhållande till regnet på rutan. Detta är grundinställningen man gör i menyn.

Menyerna vill man inte använda när man kör så därför finns det två lägen på spaken, tre och fyra punkter. Endast spaken används...

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt vad du menar tycker inte det finns några konstigheter. Regnsensorn går att ställa in i färddatorn, det är ju bara att prova sig fram i dom olika lägena!
Jo som du ser på bilden så har jag hittat menyn att ställa in känsligheten, och den har jag inte ändrat i än. Den står i standard. När använder du läget med tre prickar och respektive fyra prickar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Absolut, tacksam för en tolkning.

Alla tre språken ger samma information. (Mercedes har mycket höga kvalitetskrav på sina översättning – jag vet, för jag jobbade själv med dem för ett 20-tal år sedan.)

Tycker informationen är är glasklar.

OM BILEN EJ HAR REGNSENSOR:
• • • = Manuellt vald intervalltorkning med normal hastighet
• • • • = Manuellt vald intervalltorkning med hög hastighet

OM BILEN HAR REGNSENSOR:
• • • = Automatisk intervalltorkning med normal hastighet
• • • • = Automatisk intervalltorkning med hög hastighet

Pålle
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jo som du ser på bilden så har jag hittat menyn att ställa in känsligheten, och den har jag inte ändrat i än. Den står i standard. När använder du läget med tre prickar och respektive fyra prickar?
Läget med olika prickar är ju hastigheten på torkarna när det blir vått på rutan, så är det väl på dom flesta bilar idag!?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
OM BILEN HAR REGNSENSOR:
• • • = Automatisk intervalltorkning med normal hastighet
• • • • = Automatisk intervalltorkning med hög hastighet

Nja glasklart är det inte för mig, men ibland är jag väldigt trögfattad. Jo det skrivna förstår jag men det stämmer inte med verkligheten. Sätter jag den på tre prickar och det är snustorrt ute så kan torkarna mycket väl göra ett svep då och då. Har jag spaken i samma läge och det regnar ute lite grann så kan jag uppleva att den anpassar sig efter regnet. Och börjar det då regna lite mer eller att man kör om en lastbil så vevar torkarna på i den högre hasigheten! Trots att spaken är i läge tre prickar.
Verkar som dom flesta inte orkar bry sig utan nöjer sig med att sätta vredet i tre punkter. Dom gör säkert rätt för jag har lagt rätt mycket tid på detta.
Om man har automatik, varför skall det då finnas flera lägen? Två automat lägen på spaken och även val i menyer.
Varför använder man terminologi intervall när det finns automatik? Intervall för mig är tidsintervall, och då kan det vara fasta tider eller att man kan välja.

Jag tar gärna emot fler bud.
 

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
Ok, då provar jag.

På en Mercedes med regnsensor finns inga fasta tider på intervalltorkning. Torkarna startar automatiskt i både tre och fyra prickarsläget när det finns regn eller skit på rutan. Det är detta som regnsensor registrerar. Alltså kan torkarna gå med långt mellanrum vid lite regn och mycket snabbt vid mycket regn eller vid omkörning av lastbil i regn.
Tre prickar är normal inställning. Fyra är mer känslig, torkarna går snabbare tidigare beroende på hur mycket regn sensorn känner av.
Du kan inte välja intervalltorkning med fasta tider.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är den förklaringen jag ofta får av Mercedes folket. Om det nu skulle vara känsligheten varför är där då en meny som heter regnsensor där jag kan välja mellan känslig, standard och okänslig?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Bilen står på verkstad just nu och jag blir uppringd varje dag av den personlige mekanikern. Man får ju hoppas att dom får specifik utbildning på dom modeller man jobbar med. Passade då på att fråga idag. Fick samma svar om känslighet på läge med tre och fyra prickar. Men inget svar alls om dom tre olika inställningar i menyn. Killen meckar Sprinter dagligen och kör Mercedes även privat. Fick även tips om en app Mercedes har, men det hade jag redan installerat och där står samma som i deras bruksanvisning. Fick även höra att hade man stenskott eller ett lagat stenskott så kunde det ställa till det för regnsensorn.
Jo jag vet om att jag är ensam att tycka att detta skall vara så svårt. Kan även tycka att man som producent inte lyckats särskilt väl med gränssnittet mot användaren.
 
Senast ändrad:
Toppen