• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Mot strömmen!

Med friska solpaneler och provisoriskt monterad batterimonitor konstaterade jag att min gamla bodelbatterier hade passerat bäst föredatum, även min fluke-mätare samt en gammal batteritestare av "brödrost-typ" kosulterades, alla var eniga: Batterierna är inte bra längre.
Jag är inte direkt förvånad då jag misshandlat dem rätt hårt både med flit och en gång rejält där ett missförstånd ledde till att två lampor på 5 watt vardera dränerade batteriet tills de inte lyste något mer...:oops:

Nu går jag mot strömmen och med strömmen på samma gång, 140 Amperetimmar från halvdöda batterier byts ut mot 95 Ah från ett friskt batteri!
Det normala är nog att man trycker in fler batterier men det fick bara plats ett och skulle jag börja på med det nu så blir det ingen semester förrän nästa år!

Jag går även med strömmen då jag redan i vintras monterade ett Agm-batteri som startbatteri och nu är även bodelsbatteriet ett Agm.

Troligen kommer jag ha fler amperetimmar att tillgå ur det nya batteriet än vad som gick att få ur de gamla, om jag inte minns fel så har jag för mig att man kan dra ur lite mer än 50% ur agm och högst troligt fanns det inga 140Ah kvar i mina gamla (som jag "borde" ha hållit mig till att endast ta 50% ur)

Snabbladdaren till ungarnas RC-bilar fick ett nytt uttag i stolskonsollen när jag ända var igång. :)


[YOUTUBE]jux2NmRJk6Y[/YOUTUBE]
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Japp, det är deras, man kan dock behöva provköra dem efter man plockat ur stenar som fastnar i dreven mest hela tiden... :D

Här hänger de så fint, grillen fick plats också efter en större utrensning.

CJ17fzyIWySM_3Oobmy155yCZ_H0K5AHC-fF5PoFA3I=w508-h677-no
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jocke
Hvis du ikke aflader dit nye 95Ah AGM batteri, med mere end ca. 50 watt/h
på noget tidspunkt
kan du bruge ca. 75% ned til 11,5 volt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tack Bredo, om vädret blir sämre och solen inte syns till på ett par dagar så kommer jag inte att ha några betänkligheter att ta ur 75% ur batteriet.
Men jag lämnar inga garantier på att jag håller mig under 50watts uttag... :oops:;):D

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Dit kylskåp drar ? ( 45 watt i 24 t ?)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har för mig att min kylbox drar 35 watt när kompressorn är i drift (danfoss bd35F)
Men den går långt ifrån hela tiden, är det varmt går den ofta men jag vet inte exakt hur ofta och hur länge.. Men det tänkte jag ta reda på nu med batterimonitorn.
Isotherm påstår att snittförbrukningen ligger på 0,6 A i timmen vid +22 grader omgivningstemperatur,,, vi får väl se hur det stämmer i verkligheten när jag fått laborera med min batterimonitor en tid! ;)

Strömförbrukning Medel/Max (12V)* 0,6 / 4,0 A
Temperaturområde +10 / -18° C
Kompressor typ Danfoss BD35F

*)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylboxen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

En sån här rackare har jag monterat, utom synhåll under körning... (nästan) :spinny:

DSCF0169.JPG

Med den tror jag att jag kommer att få ganska bra kontroll på läget om ett tag:

https://docs.google.com/spreadsheet...Z8/pubchart?oid=1384695747&format=interactive

Tack för minneskortet Jappe, det löste alla bekymmer. :)

Annars har det efter en vecka i bushen visat sig fungera utan störning för oss med endast ett bodelsbatteri, vilket innebär att solen måste ha varit framme åtminstone någon gång per dag... :confused:
Dessutom så har vi förflyttat oss varje dag vilket gett oss en del tillskott i batteriet.

Glädjevåg i Gävle?

DSCF0166.JPG

Vi vägde oss på två ställen, i Sala visade vågen 80 Kg innan vi körde upp på vågen, väl uppe på plattan var resultatet 3160, drar man av 80 av det skulle vikten hamna på 3080, och i Gävle blev det 2960...
Det spelar mig egentligen inte så stor roll eftersom vi ligger på rätt sida av 3.5 ton, men för min tänkta planering på vad som mer ska in i husbilen hade det känts lite bättre med en mer exakt siffra på vikten.

mvh jocke

ps, om ni står på vågen i gävle och inga siffror visas på displayen?
Titta på den vänstra displayen istället! :)
Ser du inga siffror ändå?
Ta av dig dina polaroid-solglasögon så händer det grejer! :cool::D
 
F

F.d. 50141

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Snyggt, oflyt med lådan men det sägs att överinlärning är bra och det måste kännas riktigt skönt att du har löst problemet. Misstänker det är något jag också måste riva så det är väl läge att börja jaga delarna. Kommer du ihåg artikelnumret man ska leta efter, A6120300705? Får man fråga var du fick betala för svänghjul/koppling och var du hittade det? Verkar som Jan Solstad suger upp alla Sprinters.
Jag söker även sidorutorna (skjutdörr samt bakom föraren), så om någon har dessa över på någon reservdelsbil är jag spekulant. Jag har en uppsättning dörrar (som regnskydd) ifall någon mer vill renovera sina.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Numret på svänghjulet bör du nog kolla upp med mercedes om vilket svänghjul du har om om det eventuellt finns ett nummerändrat/uppdaterat.
Mitt svänghjul som satt där hade numret A611 030 19 05
Det förbättrade svänghjulet har numret: A611 030 20 05
För det nya krävdes även en annan koppling till och det löste sig mycket smidigt för plånbiken då jag köpte allt av brorsan till ett mycket bra pris.
Annars är det ganska bistra summor på de här grejerna, Autokatalogen vill ha 8500 Kr för ett svänhjul och ca 5000 Kr för kopplingen, mercedes priser ligger ungefär 50% högre än det...
Mister-auto har samma svänghjul, som autokatalogen för 5200Kr (sachs)

Rutorna jag har monterat ingick i affären när jag köpte bilen, en sak som kan vara bra att känna till är att det skiljer nån centimeter i längd mellan höger (i sidodörr) och vänster sida (i kaross)
Även listerna skiljer det lagom retligt i mått på och det tar en stund att få rätsida på det om man sliter upp allt ur sin förpackning och blandar ordentligt. :D
Får du tag på begagnat så försök att märka upp grejerna innan liksom.

Dörrarna, nu tar du upp mitt dåliga samvete.. :twitcy:
Förutom mina bakdörrar så skulle det gå att rädda resten av mina dörrar, jag har även en (troligtvis) komplett samling med ersättningsdörrar i mycket bättre skick än de som sitter på bilen som behöver en del handpåläggning och lite färg, men jag lider bevisligen av syndromet "skomakarns barn" :D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag undrar om det kallas ampere-nörd eller spännings-junkie? :D
Hur som helst så har jag skaffat mig en ny hobby!

Dagens test på lite mer än 7 timmar kommer här och den här gången startade jag med urkopplad solcell och med kylboxen igång, varm inledningsvis och solpanelerna kopplades ur redan i går för att inte morgonsolen skulle störa mig i ett annat ärende (kalibreringen gjordes fel vid första försöket)

Detta förfarande ger mig en ganska tydlig bil på hur ofta kylboxen går och vad den drar i ampere för stunden.
Jag ser dessutom vad min garmin och ett par usb-laddare hela tiden drar ur batteriet. Återkommer senare med fler tester runt kylboxen för jag tänkte låta den gå ett par dygn helt ensam utan tillförd laddning för att se vad snittförbrukningen per dygn ligger på, just nu finns inte tiden för vi åker i morgon... Vilket kommer att ge mig möjligheten att få runt 5-8 dagars log att studera och då hoppas jag kunna se en sak jag länge varit nyfiken på.. ;)

Vid 3:49h kopplas solpanelerna in.
Med dator går det enkelt att föra muspekaren på linjerna för att se aktuellt värde, jag vet inte hur det ser ut i telefon/platta ännu.

Interaktivt diagram

Topp/botten-noteringar för denna test med en kompressorkylbox inkopplad plus en garmin samt några usb-laddare:
Max Ampere ut: -3,84
Max ampere in: +7,88
Lägsta spänning: 12,502
Högsta spänning: 14,4

Andra saker som loggas som jag har valt att inte ta med i det här diagrammet är:
Temperatur
Batteriets kapacitet i %
Kapacitet i batteri totalt i Ah
Ah som går att utnyttja ur batteriet
Inre resistans

Här kommer ett diagram till som visar batteriets laddning i procent samt möjliga amperetimmar att ladda ur från batteriet, tills det är helt tomt!
Såna övningar tänkte jag försöka undvika med det här batteriet då jag anser mig klar med den kursen med mina förra batterier! :oops::oops::D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag tänkte försöka ge mig på en comeback när det gäller vårt gamla hembygge. :)
Upplägget kommer att bli annorlunda mot tidigare och tanken är att ni kommer få se ett och annat projekt som jag ska göra, måste göra, borde göra, hoppas genomföra, några saker kommer jag garanterat att skjuta upp till en annan vinter. ;)
En säng eller två börjar bli för korta, köket blev inte klart den här vintern heller, blev inte nöjd med toaväggar, kylboxen åker nog ut till förmån för ett kylskåp eller någon form av platsbyggd box (låter ganska jobbigt) Köket behöver utvecklas från i princip noll till funktionellt, och med funktionellt menar jag typ att jag ska kunna koka kaffevatten på morgonen enklare..
Yttre skavanker verkar inte heller de försvinna av sig själv men den stora stötestenen för tillfället är den f........... växellådan, den började krångla nu i vintras och det är nog det första jag måste ta tag i, det har visat sig att jag har svårt att hitta motivation för detta.

Först ut blir ett mycket litet projekt: Insugsljuddämpare till dieselvärmaren!
Behövs de? gör de någon nytta? orkar man bry sig?


[YOUTUBE]_R533EEZXm4[/YOUTUBE]

Svårighetsgrad: 0
Investering: hundralappar
Nivå på resultatet: ? Den får sitta kvar.
Kommentar: Onekligen hör man skillnad på ljudnivån så här direkt vid slangen, inne i bilen kunde varken jag eller min mer eller mindre pålitliga ljudmätarapp uppleva någon märkbar skillnad. Frågan är om ljudet från luftintaget försvinner i mängden av ljud från avgasröret?
Hur som helst så var egentligen tanken med den här dämparen att den ska skulle monteras på en annan dieselvärmare (luft) som ska monteras vid tillfälle, istället för en billig kinesisk köpte jag en begagnad tysk som det var nåt fel på, återkommer.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Enl. frugan är alla ljud nervslitande. Du skall absolut ha insugsljuddämparen kvar. Dieselvärmaren arbetar med flera steg och olika fläkthastigheter. Du kan med fördel placera den nära avgasrörets genomföring, om apparaten ligger i en box (som min) då blir det lite svalare där. Det är många detaljer i en husbil som kan trimmas i det oändliga, ser framemåt briljanta lösningar....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ett och annat projekt

UppfinnarJocke tillverkade en sked med ljuddämpare, för dom som sörplar soppa.
Fortsätt med dina experiment!!:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Asu or not Asu, det är frågan!?
Hjertmans har ju som vanligt rea på en massa bra saker den här tiden när motorcyklarna börjar visa sig på vägarna.
Just idag har jag släppt tanken på en platsbyggd extremisolerad kylboxliknande grej (som skulle ge mer bänkyta) och tittar på mer färdiga lösningar (som i så fall ger mig mindre bänkyta, jag är färdig med att krypa på golvet för att rota i kylen!)

Utan Asu 5000Kr
Med asu 7700Kr

Just här har jag kört fast i tankebanorna och funderar på om Asu är värt nästan tretusen spänn för en husbil som används runt 30 dagar om året, samtidigt vill jag ju inte vara dumsnål. Solcellerna har ju löst det mesta när det gäller strömtillförseln, men det kan ju regna hela sommaren, men då behövs det mindre energi...
Och varför finns det inte kylskåp med bättre isolering?
Och varför har inget snille kommit på ett sätt att utnyttja bilens AC på ett vettigt sätt för att ladda upp ett kylmagasin alá Asu? :confused:

Men det löser sig, växellådan kommer på första plats och vi får se vad budgeten medger när den är lagad.

Hittade en jordpunkt på "reservlådan" som jag nog bör kolla upp på bilen innan jag gör något överilat i onödan.

Dethärskitenärvädelöst.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett och annat projekt

Jeg ville droppet asu og brukt pengene på mer batteri. 0,15A i snittforbruk i forskjell men endel på feil tid burde ikke være vanskelig å kompensere for. Du har allerede en Ctec s250d om jeg ikke husker feil, og om en lagrer energien som strøm eller kulde skulle ikke gi stor forskjell.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett och annat projekt

Har också tagit beslutet att inte köpa skåp med ASU
För mycket extra betalt för den fördelen
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Ett och annat projekt

I min segelbåt har jag gjort en "fattigmans ASU" som drar igång kompressorn när motorn laddar, dvs batterispänningen > ca 13,5 V (minns inte exakt), i det läget går kompressorn kontinuerligt.
Använder det automatiska skiljerelä som Biltema säljer.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Jag funderade på om jag skulle koppla "fattigmans-asu" för ett par år sedan i min kylbox. Det jag aldrig lyckades få klarhet i är om det blir acceptabla temperaturändringar eller om smöret/pilsnern fryser vid "långkörning"?

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen