• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes sidvindsassistent

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en lite lugnare melodi som heter Just when I needed you most.
Den dyker upp i mitt huvud... när jag läser om system som ska hindra att man kör på framförvarande bil.... en seriekrock... föraren måste alltid va beredd att ta över..står det i # 25. Det är väl just i en situation där man är på väg att köra in i något.... man behöver..det som mest. Den extra säkerheten borde ju ta över när den mänskliga inte räcker till... men jag vet inte..jag gillar att köra bil... att växla, svänga o gas upp fart o ner fart o bromsa.. jag har inga sådana bilar...det finns farthållare i två.... men också det använder jag sällan... då ska det va väldigt tomt på bilar. omkring... o det ger inte mig något...att trycka på gaspedal är inget jag blir trött av eller något som kräver ansträngning..det sker helt automatiskt... utan att tänka... min hemmagjorda teori..o den är faktiskt inte alls hemmagjord, är att övning ger färdighet... dvs man måste köra ganska många mil varje för att vidmakthålla sina inövade reflexer..och kunna slappna av i trafiken.... när jag vid få tillfällen har åkt med några andra..lite över 70 års ålder..så märker jag tydligt att de kör för lite är för ovana och sitter på helspänn o är hela tiden oroliga... så det är inte åldern i sig..utan brist på träning med stigande ålder. Om man hela tiden krampaktigt pressar ratten...håller på att småstyra...o är orolig..kommer man ganska fort att bli trött... man måste vara lugn o avslappnad men med full koncentration...och med ögon som hela tiden lugnt håller koll på allt framåt o bakåt...och i mycket god tid...så att man i mycket god tid anpassar o är beredd på vad som väntar...
Övning ger färdighet..det gäller nästan i allt.

Du har helt rätt!

Jag kommer att tänka på båtägare som under nattsegling råkar ut för totalkollaps av elsystemet med konsekvensen att all elektronisk utrustning slutar fungera inklusive GPS och Plotter.
-"Det är ju ingen mening med att lära sig navigera på det gamla sättet jag har ju en ny Plotter".
 
Jag gillar verkligen alla hjälpmedel i frugans nya diesel/hybrid, (som är fullproppad med hjälpmedel) men den har skrämt mig rejält ett par gånger, båda gångerna när jag backat in på en parkeringsplats.
Vid båda tillfällena har en stressad fotgängare dykt upp från ingenstans för nära en sensor eller kamera och bilen stampar på bromsen och det smäller till rejält i bilen, båda gångerna var jag nästan hundra på att jag backat in i nån form av urberg. Farthållare speciellt adaptiv använder jag så fort jag börjar rulla tills jag är framme, mycket behagligt, och man håller alltid rätt avstånd till framförvarande fordon, sån e jag.
 
Du har helt rätt!

Jag kommer att tänka på båtägare som under nattsegling råkar ut för totalkollaps av elsystemet med konsekvensen att all elektronisk utrustning slutar fungera inklusive GPS och Plotter.
-"Det är ju ingen mening med att lära sig navigera på det gamla sättet jag har ju en ny Plotter".
Det räcker med att Putin är igång med gps-störandet som det är nu.
 
Du har helt rätt!

Jag kommer att tänka på båtägare som under nattsegling råkar ut för totalkollaps av elsystemet med konsekvensen att all elektronisk utrustning slutar fungera inklusive GPS och Plotter.
-"Det är ju ingen mening med att lära sig navigera på det gamla sättet jag har ju en ny Plotter".

När nån håller med mig börjar jag tvivla på om jag har rätt !

Ps fast Columbus kom ända till Indien...utan gps...eller var han nu egentligen kom....fram?
Han hade nog uppskattat lite sidvindsassistans .
 
Jag tror att det var så att man hade en del instrument redan på denna tid... lättast var tydligen att veta var man befann sig ...i nord/ syd...
Sedan är det ju också en fråga om hur exakt position man verkligen behövde veta.... för man hade ju ändå inga sjökort som gick att lita på.
Fråga Columbus... Vi har kommit till Indien..svarar han..och han borde ju veta, han var ju med.
Nina, Pinta och Santa Maria.

Voyages of Christopher Columbus - Wikipedia Voyages of Christopher Columbus - Wikipedia
 
Min bekant hade en mercedes med någon slags hjälp i dåligt väglag. Han berättade att det var någon slags givare som stängde av tändningen på ett tändstift. Man förlorar ju förtroendet för mercedes sätt att lösa problem.
 
Min bekant hade en mercedes med någon slags hjälp i dåligt väglag. Han berättade att det var någon slags givare som stängde av tändningen på ett tändstift. Man förlorar ju förtroendet för mercedes sätt att lösa problem.
Det låter som förra årtusendet, alltså innan Drive by Wire.
 
Min bekant hade en mercedes med någon slags hjälp i dåligt väglag. Han berättade att det var någon slags givare som stängde av tändningen på ett tändstift. Man förlorar ju förtroendet för mercedes sätt att lösa problem.

Det låter som förra årtusendet, alltså innan Drive by Wire.
Det var väl antispinn som på olika sätt sakta stängde ner effekten, för att tillslut stänga ned cylindrar.
Vi testade en BMW -3 E46 i slask runt en rondell, till slut blev den stående efter ett par varv drygt! Den stannade helt?:wideeyed:
 
Senast ändrad:
Det var väl antispinn som på olika sätt sakta stängde ner effekten, för att tillslut stänga ned cylindrar.
Vi testade en BMW -3 E46 i slask runt en rondell, till slut blev den stående efter ett par varv drygt! Den stannade helt?:wideeyed:
Så fungerar min gamla Ford focus 06, helt värdelös antispinn.Hjulen forsätter att snurra, motorn låter som att tändkablarna sitter fel. Ett tag hade jag en parkeringsplats ovanpå ett parkeringsgarage, brant uppfart. Jag fick backa upp istället när det var mycket snö,hjulen bara spann när jag körde framåt.

ESP, antisladd fungerar bra. Den räddade mig och familjen.
 
Det finns inget sätt som reglerar momentet snabbare än att direkt påverka arbetstakten cylindervis.
Detta kan göras på bensinare genom att strunta i att skicka gnistor till de olika tändstiften, en arbetstakt i taget väljs ut av programvaran där gistan uteblir.
På en diesel är det ännu enklare, man kan reglera insprutad bränslemängd dynamiskt, för enskilda arbetstakter.

Med reglering av gasspjället tar det mycket lång tid innan motorn reagerar med minskning eller ökning av momentet.
Detta funkar fint för farthållare men inte för antisladd och liknande snabba system.

Anledningen till att det tar lång tid för ett gasspjäll att påverka momentet är luftens massa massa i insugssystemet.
Luften rör sig i hög fart i insugssystemet, att bromsa (minska momentet) eller accelerera (öka momentet) luftpelaren tar tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen