• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes sidvindsassistent

Status
Stängd för vidare inlägg.

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
all sån jä---a elektronik, lär er köra bil istället
hyrde en ny vw buss i vinter. det fruktans svårt med all detta som
tutar, bromsar osv. tack o lov har jag bara gamla bilar

Jag vill mena att alla dessa "säkerhetssystem eller hjälpmedel" innebär en risk att bilföraren slappnar av och blir
allt mindre koncentrerad på köra sin bil.
Det enda "hjälpmedel" jag använder är farthållaren, men är konstant beredd att "bromsa av den".
Tiden får väl utvisa i vilken utsträckning oförklarliga olyckor kunnat ske på grund av dessa "hjälpmedel".
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
1.094
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har aldrig märkt av sidvindsassisteneten om det så har blåst kuling från sidan.... MBUX och de övriga körhjälpmedlen fungerar väldigt bra. Har dock stängt av start/stop-funktionen som jag tycker är bara irriterande. Så även på vår XC60...
Jag har dock uppstyvad fjädring och det är kanske därför sidvindsassistenten inte "slår till"...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.533
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Till dom som är så jädrans bra bilförare och aldrig gör misstag och är så glada för gamla fordon. En lätt slagning på nätet:

"En Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men det är fortfarande förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert. Nivå 2 innebär att bilen kan hjälpa till med styrning, acceleration och bromsning, men föraren måste fortfarande ha händerna på ratten och vara redo att ingripa.

Vad innebär nivå 2 autonom körning?
Nivå 2 autonom körning, som finns i Fiat Ducato, innebär att bilen kan utföra vissa körfunktioner automatiskt, men föraren är fortfarande den primära ansvariga för säkerheten. Detta innebär att:

  • Systemen kan hjälpa till med:
    • Styrning: Hålla bilen i filen och följa vägmarkeringar.
    • Acceleration och bromsning: Hålla avstånd till framförvarande fordon och anpassa hastigheten.
  • Föraren måste dock:
    • Ha händerna på ratten.
    • Vara redo att ingripa om systemet behöver hjälp.
    • Fortsätta att övervaka omgivningen och vara uppmärksam på trafiken.
Säkerhetsfördelar med nivå 2 autonom körning:
  • Minskad trötthet: Automatiserade funktioner kan minska trötthet under långa resor.
  • Minskad risk för olyckor: Systemen kan hjälpa till att undvika olyckor som orsakas av ouppmärksamhet eller trötthet.
  • Förbättrad körupplevelse: Kan göra körningen smidigare och mer bekväm.
Viktigt att komma ihåg:
  • Nivå 2 autonom körning är inte samma sak som självkörande fordon.
  • Föraren måste alltid vara beredd att ta över kontrollen.
  • Att förlita sig för mycket på systemen kan vara farligt.
Sammanfattningsvis, en Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men den ersätter inte förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert."
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har aldrig märkt av sidvindsassisteneten om det så har blåst kuling från sidan.... MBUX och de övriga körhjälpmedlen fungerar väldigt bra. Har dock stängt av start/stop-funktionen som jag tycker är bara irriterande. Så även på vår XC60...
Jag har dock uppstyvad fjädring och det är kanske därför sidvindsassistenten inte "slår till"...
Tyvärr går inte start/stopp att stänga av permanent på vare sig MB eller Volvo, så man får deaktivera efter varje start.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.577
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tyvärr går inte start/stopp att stänga av permanent på vare sig MB eller Volvo, så man får deaktivera efter varje start.
Fast jag har lyckats med det av misstag på min vardagsbil en MB Vito mixto 2015.
När jag bytte ut det lilla backup batteriet råkade jag få till en blixt/kortis, ingen säkring gick, men bms'et fick sig nog en chock.
Så nu tänds start/stopp-lampan i 1min vid start, för att sen slockna permanent till nästa start, och jag är supernöjd med resultatet :cool:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
1.094
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Fast jag har lyckats med det av misstag på min vardagsbil en MB Vito mixto 2015.
När jag bytte ut det lilla backup batteriet råkade jag få till en blixt/kortis, ingen säkring gick, men bms'et fick sig nog en chock.
Så nu tänds start/stopp-lampan i 1min vid start, för att sen slockna permanent till nästa start, och jag är supernöjd med resultatet :cool:
Min är permanent avstängd...Det är bara att be dem på MB Service att stänga av den i samband med service. Kostade inget...
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Till dom som är så jädrans bra bilförare och aldrig gör misstag och är så glada för gamla fordon. En lätt slagning på nätet:

"En Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men det är fortfarande förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert. Nivå 2 innebär att bilen kan hjälpa till med styrning, acceleration och bromsning, men föraren måste fortfarande ha händerna på ratten och vara redo att ingripa.

Vad innebär nivå 2 autonom körning?
Nivå 2 autonom körning, som finns i Fiat Ducato, innebär att bilen kan utföra vissa körfunktioner automatiskt, men föraren är fortfarande den primära ansvariga för säkerheten. Detta innebär att:

  • Systemen kan hjälpa till med:
    • Styrning: Hålla bilen i filen och följa vägmarkeringar.
    • Acceleration och bromsning: Hålla avstånd till framförvarande fordon och anpassa hastigheten.
  • Föraren måste dock:
    • Ha händerna på ratten.
    • Vara redo att ingripa om systemet behöver hjälp.
    • Fortsätta att övervaka omgivningen och vara uppmärksam på trafiken.
Säkerhetsfördelar med nivå 2 autonom körning:
  • Minskad trötthet: Automatiserade funktioner kan minska trötthet under långa resor.
  • Minskad risk för olyckor: Systemen kan hjälpa till att undvika olyckor som orsakas av ouppmärksamhet eller trötthet.
  • Förbättrad körupplevelse: Kan göra körningen smidigare och mer bekväm.
Viktigt att komma ihåg:
  • Nivå 2 autonom körning är inte samma sak som självkörande fordon.
  • Föraren måste alltid vara beredd att ta över kontrollen.
  • Att förlita sig för mycket på systemen kan vara farligt.
Sammanfattningsvis, en Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men den ersätter inte förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert."
Har du en bil med "hjälpmedel" får man väl hoppas att de gör någon nytta.

Problem uppstår när de upphör att fungera eftersom föraren då snabbt behöver bli varse att "systemet" är ur funktion.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Till dom som är så jädrans bra bilförare och aldrig gör misstag och är så glada för gamla fordon. En lätt slagning på nätet:

"En Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men det är fortfarande förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert. Nivå 2 innebär att bilen kan hjälpa till med styrning, acceleration och bromsning, men föraren måste fortfarande ha händerna på ratten och vara redo att ingripa.

Vad innebär nivå 2 autonom körning?
Nivå 2 autonom körning, som finns i Fiat Ducato, innebär att bilen kan utföra vissa körfunktioner automatiskt, men föraren är fortfarande den primära ansvariga för säkerheten. Detta innebär att:

  • Systemen kan hjälpa till med:
    • Styrning: Hålla bilen i filen och följa vägmarkeringar.
    • Acceleration och bromsning: Hålla avstånd till framförvarande fordon och anpassa hastigheten.
  • Föraren måste dock:
    • Ha händerna på ratten.
    • Vara redo att ingripa om systemet behöver hjälp.
    • Fortsätta att övervaka omgivningen och vara uppmärksam på trafiken.
Säkerhetsfördelar med nivå 2 autonom körning:
  • Minskad trötthet: Automatiserade funktioner kan minska trötthet under långa resor.
  • Minskad risk för olyckor: Systemen kan hjälpa till att undvika olyckor som orsakas av ouppmärksamhet eller trötthet.
  • Förbättrad körupplevelse: Kan göra körningen smidigare och mer bekväm.
Viktigt att komma ihåg:
  • Nivå 2 autonom körning är inte samma sak som självkörande fordon.
  • Föraren måste alltid vara beredd att ta över kontrollen.
  • Att förlita sig för mycket på systemen kan vara farligt.
Sammanfattningsvis, en Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men den ersätter inte förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert."
Idag körde jag från Solna till (grillby )Enköping och tillbaka. Då kom jag att tänka på den stora trafikolyckan i vintras med ca: 90 fordon inblandade. Då är frågan, hade det varit färre bilar inblandat om de hade saknat modern teknik som autonom körning. Datorer, sensorer klarar inte av alla situationer. Min teori är att för många litade på tekniken i sina bilar den dagen utanför Grillby och bara körde på som vanligt. Det var extremt snöfall och halka vid det tillfället, sikten var dålig.

Inget ont om den moderna tekniken den verkar bra.

ESP räddade antagligen livet på mig och min familj för några år sen när bilen började att vobbla i 100km/h. Det var en galning som körde om oss på en 2-1väg, 20-30m efter att vägen hade blivit enfilig. Jag släppte avsiktligt ratten, då tog ESP över och styrde upp bilen.
Jag har en gammal personbil från 2006.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Idag körde jag från Solna till (grillby )Enköping och tillbaka. Då kom jag att tänka på den stora trafikolyckan i vintras med ca: 90 fordon inblandade. Då är frågan, hade det varit färre bilar inblandat om de hade saknat modern teknik som autonom körning. Datorer, sensorer klarar inte av alla situationer. Min teori är att för många litade på tekniken i sina bilar den dagen utanför Grillby och bara körde på som vanligt. Det var extremt snöfall och halka vid det tillfället, sikten var dålig.

Inget ont om den moderna tekniken den verkar bra.

ESP räddade antagligen livet på mig och min familj för några år sen när bilen började att vobbla i 100km/h. Det var en galning som körde om oss på en 2-1väg, 20-30m efter att vägen hade blivit enfilig. Jag släppte avsiktligt ratten, då tog ESP över och styrde upp bilen.
Jag har en gammal personbil från 2006.
Svaret på frågan är nej det hjälper inte med alla moderna system, om det är blankis snöfall och alla kör 110+ så hjälper inget när du skall bromsa, men när det smäller är det bra med alla moderna system krockkuddar, bältesträckare, automatiska larmsystem osv.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Svaret på frågan är nej det hjälper inte med alla moderna system, om det är blankis snöfall och alla kör 110+ så hjälper inget när du skall bromsa, men när det smäller är det bra med alla moderna system krockkuddar, bältesträckare, automatiska larmsystem osv.

Ja men är det inte just detta som är "pudelns kärna"?

Om vi till "vardags" kör med hjälpmedel såsom sidvindsstabilitet, adaptiv farthållare etcetera praktiserar vi inte längre de erfarenheter som kan bli avgörande för hur vi kan hantera en "nödsituation. ABS bromsar är ett hjälpmedel som i de klart flesta fall är ett bra hjälpmedel men absolut inte det bästa i alla situationer.
Givetvis får var och en bestämma själv hur vi förhåller oss till hjälpmedlen men att inte vara observant på problematiken kan leda till att körkunskaperna över tid kan komma att försämras för många förare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.113
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja men är det inte just detta som är "pudelns kärna"?

Om vi till "vardags" kör med hjälpmedel såsom sidvindsstabilitet, adaptiv farthållare etcetera praktiserar vi inte längre de erfarenheter som kan bli avgörande för hur vi kan hantera en "nödsituation. ABS bromsar är ett hjälpmedel som i de klart flesta fall är ett bra hjälpmedel men absolut inte det bästa i alla situationer.
Givetvis får var och en bestämma själv hur vi förhåller oss till hjälpmedlen men att inte vara observant på problematiken kan leda till att körkunskaperna över tid kan komma att försämras för många förare.
Det som jag uppfattar sker med alla hjälpmedel i de nya bilarna är att förarna blir alltmer nonchalanta och flyttar uppmärksamheten till annat
som telefon, padda, ljudanläggning eller annat där man måste igenom 17 menyer för att justera något oväsentligt under körning. .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.909
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Hönan eller ägget ?
Är det kanske så att just för att alla skall pilla på Facebook, instagram, mobilsnacka med polaren, fippla med bilens menyer och ta selfies när dom kör så behövs alla dom här hjälpfunktionerna för att vi ens skall kunna ta oss framåt... Folk klarar ju knappt av att kliva på en buss idag eftersom näsan är nere i mobilen hela tiden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det som jag uppfattar sker med alla hjälpmedel i de nya bilarna är att förarna blir alltmer nonchalanta och flyttar uppmärksamheten till annat
som telefon, padda, ljudanläggning eller annat där man måste igenom 17 menyer för att justera något oväsentligt under körning. .
Jag tror inte detta har med moderna säkerhetssystem att göra ,utan att attityden har förändrats i trafiken allt mindre hänsyn,många tar mer risker.
Sedan är alla nya bilar inte bättre än gamla, ta tex. Te__a som saknar blinkerspak ,idioti
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.091
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Till dom som är så jädrans bra bilförare och aldrig gör misstag och är så glada för gamla fordon. En lätt slagning på nätet:

"En Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men det är fortfarande förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert. Nivå 2 innebär att bilen kan hjälpa till med styrning, acceleration och bromsning, men föraren måste fortfarande ha händerna på ratten och vara redo att ingripa.

Vad innebär nivå 2 autonom körning?
Nivå 2 autonom körning, som finns i Fiat Ducato, innebär att bilen kan utföra vissa körfunktioner automatiskt, men föraren är fortfarande den primära ansvariga för säkerheten. Detta innebär att:

  • Systemen kan hjälpa till med:
    • Styrning: Hålla bilen i filen och följa vägmarkeringar.
    • Acceleration och bromsning: Hålla avstånd till framförvarande fordon och anpassa hastigheten.
  • Föraren måste dock:
    • Ha händerna på ratten.
    • Vara redo att ingripa om systemet behöver hjälp.
    • Fortsätta att övervaka omgivningen och vara uppmärksam på trafiken.
Säkerhetsfördelar med nivå 2 autonom körning:
  • Minskad trötthet: Automatiserade funktioner kan minska trötthet under långa resor.
  • Minskad risk för olyckor: Systemen kan hjälpa till att undvika olyckor som orsakas av ouppmärksamhet eller trötthet.
  • Förbättrad körupplevelse: Kan göra körningen smidigare och mer bekväm.
Viktigt att komma ihåg:
  • Nivå 2 autonom körning är inte samma sak som självkörande fordon.
  • Föraren måste alltid vara beredd att ta över kontrollen.
  • Att förlita sig för mycket på systemen kan vara farligt.
Sammanfattningsvis, en Fiat Ducato med nivå 2 autonom körning är säkrare än en bil utan dessa funktioner, men den ersätter inte förarens ansvar att vara uppmärksam och köra säkert."

Jodå..så är det helt säkert... en nyare bil är nästan alltid säkrare än en gammal bil.
Men det motsatta tycks också gälla...
En gammal förare är mer sällan inblandad i en trafikolycka än en ny....
Jag har tidigare lagt in denna länk...men få tycks läsa länkar. Och det är synd... för om statistiken stämmer är länken väldigt intressant...
Läs gärna hela...men framförallt..bläddra ner mot slutet...vilken åldersgrupp framstår som de säkraste bilförarna? Så visst ..bilen i sig påverkar säkerhet . Men bilförarens erfarenhet o anpassning tycks påverka i väldigt stor omfattning... ( bläddra ner mot slutet o titta på siffrorna för gruppen 75 år). Men som skrivet innan..få som orkar...
Risken att orsaka trafikolyckor är som lägst i 75 års åldern... enligt statistik.. o det måste väl trots allt va det som är ..det viktigaste?

Här är Sveriges säkraste förare

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jodå..så är det helt säkert... en nyare bil är nästan alltid säkrare än en gammal bil.
Men det motsatta tycks också gälla...
En gammal förare är mer sällan inblandad i en trafikolycka än en ny....
Jag har tidigare lagt in denna länk...men få tycks läsa länkar. Och det är synd... för om statistiken stämmer är länken väldigt intressant...
Läs gärna hela...men framförallt..bläddra ner mot slutet...vilken åldersgrupp framstår som de säkraste bilförarna? Så visst ..bilen i sig påverkar säkerhet . Men bilförarens erfarenhet o anpassning tycks påverka i väldigt stor omfattning... ( bläddra ner mot slutet o titta på siffrorna för gruppen 75 år). Men som skrivet innan..få som orkar...
Risken att orsaka trafikolyckor är som lägst i 75 års åldern... enligt statistik.. o det måste väl trots allt va det som är ..det viktigaste?

Här är Sveriges säkraste förare

Något som bara ökar för varje år som går är förare som ligger och limmar där bakom.
Det spelar ingen roll om man kör med personbilen eller husbilen, limmet är där bakom. Värst är det i storstäderna.
Jag tror att den körstilen bl.a gjorde att det var så många bilar inblandade i den stora olyckan i vintras. Sen att helt lita på att bilens system i sånt väder går inte. Det är farligt att göra det. Man behöver tänka själv och anpassa sin körstil efter vädret.
Samma dag var det en större olycka norr om Uppsala där också många bilar var inblandade. Slump eller inte, det tror inte jag i varje fall.

Vovven Leia som kör husbilen
 

Bilagor

  • 031b7d09e3ae9db9116cd1a1e127768a.jpeg
    031b7d09e3ae9db9116cd1a1e127768a.jpeg
    159,6 KB · Visningar: 1

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.091
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det finns en lite lugnare melodi som heter Just when I needed you most.
Den dyker upp i mitt huvud... när jag läser om system som ska hindra att man kör på framförvarande bil.... en seriekrock... föraren måste alltid va beredd att ta över..står det i # 25. Det är väl just i en situation där man är på väg att köra in i något.... man behöver..det som mest. Den extra säkerheten borde ju ta över när den mänskliga inte räcker till... men jag vet inte..jag gillar att köra bil... att växla, svänga o gas upp fart o ner fart o bromsa.. jag har inga sådana bilar...det finns farthållare i två.... men också det använder jag sällan... då ska det va väldigt tomt på bilar. omkring... o det ger inte mig något...att trycka på gaspedal är inget jag blir trött av eller något som kräver ansträngning..det sker helt automatiskt... utan att tänka... min hemmagjorda teori..o den är faktiskt inte alls hemmagjord, är att övning ger färdighet... dvs man måste köra ganska många mil varje för att vidmakthålla sina inövade reflexer..och kunna slappna av i trafiken.... när jag vid få tillfällen har åkt med några andra..lite över 70 års ålder..så märker jag tydligt att de kör för lite är för ovana och sitter på helspänn o är hela tiden oroliga... så det är inte åldern i sig..utan brist på träning med stigande ålder. Om man hela tiden krampaktigt pressar ratten...håller på att småstyra...o är orolig..kommer man ganska fort att bli trött... man måste vara lugn o avslappnad men med full koncentration...och med ögon som hela tiden lugnt håller koll på allt framåt o bakåt...och i mycket god tid...så att man i mycket god tid anpassar o är beredd på vad som väntar...
Övning ger färdighet..det gäller nästan i allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen