• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes service

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Min Frankia Platin 7900 årsmodell 2022 skall in på sin första service.
Någon som gjort en första service hos en auktoriserad verkstad och kan rekommendera någon, gärna runt Göteborg med omnejd.

Visste att det skulle vara dyrt men hade inte räknat med att det skulle kosta 22517 kr hos Hedin Bil.
Servicetjejen skämdes när hon gav mig priset..

Bosse
Jag använder VEHO Bil i Karlstad. Första servicen förra året kostade ca 7500kr...Väldigt bra mottagande.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Glöm inte bort att det är skillnad på första A servicen o B servicen. A 2år eller 2000mil, B 4 år eller 4000 mil. Oljetråget ligger under B servicen. Det fick jag förklarat av VEHO bil i Karlstad.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Glöm inte bort att det är skillnad på första A servicen o B servicen. A 2år eller 2000mil, B 4 år eller 4000 mil. Oljetråget ligger under B servicen. Det fick jag förklarat av VEHO bil i Karlstad.
På mina offerter jag fått är oljetråget med och det är A servicen.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Nu har det blivit rätt information ang byte olja o oljetråg vid första A servicen ,2år/2000mil. Sprinter med framhjulsdrift ska oljan bytas men inte något oljetråg. Finns inget oljetråg som ska bytas på sprinter med framhjulsdrift.
 

Alicante

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30931
Medlemskap
2024
Min Frankia Platin 7900 årsmodell 2022 skall in på sin första service.
Någon som gjort en första service hos en auktoriserad verkstad och kan rekommendera någon, gärna runt Göteborg med omnejd.

Visste att det skulle vara dyrt men hade inte räknat med att det skulle kosta 22517 kr hos Hedin Bil.
Servicetjejen skämdes när hon gav mig priset..

Bosse
Ring Mekonomen i Borås, fick tips av en kille med Hymer/Mercedes han hade gjort första service där. Jag gjorde min motsvarande på Hedin i Trollhättan i våras ca 16000kr.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår 1:a service (9 000:) gjordes i Kristianstad där vi köpte vår Sprinter, likaså 2:a service (12 000:). Efter det bestämde vi oss för att testa Hedin motsvarighet i Spanien. Kostnaden sjönk till under halva beloppet vad Hedin tog.

Problemet uppstådd när jag upptäckte att service handlade mest om oljebyte och inget annat. Jag tog fram servicelista för MB Sprinter med olika bytesintervaller och upptäckte att luftning av bromsar aldrig har blivit utfört (ska göras vartannat år), likaså dieselfilter byte (var 6:e år). Nä nu blev måttet rågat så jag fortsatte med service på en liten Fiat verkstad (Tommy Dyners rekommendation) som gav hela sin själ för att göra ett bra arbete. Nu har ägaren gått i pension så det blir att leta efter en ny firma, men nå’n Hedin blir det inte tal om…
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det är väl ganska typiskt för somliga märkesverkstäder, att dom har en betydligt högre prisnivå på sin service.
Har man varit tillräckligt "mjuk i sinnet" och fallit pladask för ett bilmärke med hög status, då förväntas man också kunna
betala ett högt pris för att få oljan utbytt.

På min märkesverkstad betingar priset för en oljedunk c:a 500 kr och samma olja kan jag köpa för halva priset, ute på stan.
Men med den prissättningen kan man ju försvara den höga kostnaden för ett vanligt oljebyte...?
Vet inte om "dynamisk prissättning" är rätt ord för detta, men det gäller ju för företagen att optimera vinsten.

Den nya generationen elbilar kommer väl att "tvingas in" till verkstäderna för service för allehanda uppdateringar
med motiveringen, att fordonen är utrustade med ett stort antal livsfarliga högspänningsledningar...
och då kanske man inte ens får pilla med bromsbeläggsbyten längre... ur ren säkerhetssynpunkt?

Kanske måste märkesverkstaden även behöva gå in i bilens data och göra erforderliga uppdateringar efter ingreppet,
annars går det inte att köra den vidare... och små verkstäder utan anslutning till moderbolaget kan inte utföra jobbet.

Ja, vi är väl inte riktigt där ännu, men ur en pessimistisk synvinkel hamnar vi nog i den fållan till slut.
Det är mycket som kan styras via bilens data nuförtiden, så det är väl inte helt omöjligt i framtiden.

Själv har jag just fråntagits rätten att själv kunna avgöra huruvida jag har tillräckligt med plats för att backa in bilen på
garageinfarten. Autobroms, heter det nya systemet och det går varken att justera eller kalibrera blockeringen med mindre än,
att jag genom två (2) knapptryck i bilens datameny helt stänger av funktionen vid varje tillfälle... lite irriterande.
 
Toppen