• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes service

Även dessa svarade snabbt, tyvärr så var min bil för stor för att de skulle kunna ta den.
Då är det nog ingen Mercedes truck-transport verkstad.
Mercedes Personbilsverkstäder brukar inte ta emot transportbilar=husbilar, utan är utbildade på personbilarna.
 
Har visserligen en Fiat men första servicen enl. (Bossings bilservice) Forsbergs är det bara olja o oljefilter. Kanske annorlunda på Mercedes?
så sant..olja o filter,det är väl det viktigaste....sånt gör man själv....kör med mineralolja,ca 30 kr litern,filter 150 kr biltema...har haft kabe, cartago nu lmc ...har funkat i alla år....nu en lmc 2018...
 
Byter du olja själv på en MB så måste du slå in exakt vilken olja du fyllt i "datorn" annars accepteras inte oljebytet, bra att tänka på.
 
så sant..olja o filter,det är väl det viktigaste....sånt gör man själv....kör med mineralolja,ca 30 kr litern,filter 150 kr biltema...har haft kabe, cartago nu lmc ...har funkat i alla år....nu en lmc 2018...
Du häller väl inte i en mineralolja för 30:- litern i en nästan ny husbil för typ 1.5 miljoner med garantier o.s.v.
 
Nu blev jag nyfiken, kan avgasreningen påverkas negativt ?
Vad det handlar om är att ha rätt specifikation på oljan.
Det finns ingen specifikation som säger "mineralolja" eller "syntetolja", dessa beteckningar är marknadsföring och inte tekniska termer.

När det gäller oljespecifikationer, så finns det äldre specar för äldre motorer som kräver höga SAPS halter i motoroljan för att minska slitaget i motorn.

Förbränningsrester av SAPS i motoroljan fögiftar katalysatorer/SCR och blockerar partikelfilter

Nyare motorer (med katalysator/DPF/SCR) är anpassade för att inte kräva dessa (SAPS) tillsatser för att förhindra slitage.
Så nya motorer med (med katalysator/DPF/SCR) kräver en anpassad motorolja, Low SAPS.

  • Häll inte i en High SAPS olja i en motor med katalysator/DPF/SCR.

  • Häll inte i en Low SAPS olja i en motor utan katalysator/DPF/SCR.
 
chockerande priser är det!

Som tur är så har vi en oberoende liten verkstad här intill byn. Nästa vecka så blir det 6-års-service på min plåtis, en Citroën Jumper årsmodell 2018 med 6800 mil nu. Verkstadens offert var 7300 kr och en service på klimatanläggningen (tömning / påfyllning / täthetskontroll) ingår. Service enligt Citroëns spec och inklusive motorolja med PSA godkännande.

Vi känner till killen och vet att vi kan lita på honom.
 
Vad det handlar om är att ha rätt specifikation på oljan.
Det finns ingen specifikation som säger "mineralolja" eller "syntetolja", dessa beteckningar är marknadsföring och inte tekniska termer.

När det gäller oljespecifikationer, så finns det äldre specar för äldre motorer som kräver höga SAPS halter i motoroljan för att minska slitaget i motorn.

Förbränningsrester av SAPS i motoroljan fögiftar katalysatorer/SCR och blockerar partikelfilter

Nyare motorer (med katalysator/DPF/SCR) är anpassade för att inte kräva dessa (SAPS) tillsatser för att förhindra slitage.
Så nya motorer med (med katalysator/DPF/SCR) kräver en anpassad motorolja, Low SAPS.

  • Häll inte i en High SAPS olja i en motor med katalysator/DPF/SCR.

  • Häll inte i en Low SAPS olja i en motor utan katalysator/DPF/SCR.
Varje dag lär man sig något nytt, idag var det SAPS, om jag förstått dig rätt så i bilar före 1986 så körde man med saps men efter detta år så valde man bort saps. Tack för svaret.
 
chockerande priser är det!

Som tur är så har vi en oberoende liten verkstad här intill byn. Nästa vecka så blir det 6-års-service på min plåtis, en Citroën Jumper årsmodell 2018 med 6800 mil nu. Verkstadens offert var 7300 kr och en service på klimatanläggningen (tömning / påfyllning / täthetskontroll) ingår. Service enligt Citroëns spec och inklusive motorolja med PSA godkännande.

Vi känner till killen och vet att vi kan lita på honom.
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
 
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
Jag är fullt medveten om allt de skall göra.
Men fick ner kostnaden väldigt mycket med de tips jag fick här.
 
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
Hur kan man göra en konstruktion med ett engångs oljetråg..? Helt obegripligt! :wideeyed:
 
Hur kan man göra en konstruktion med ett engångs oljetråg..? Helt obegripligt! :wideeyed:
Min BMW är lifetime på oljan i växellådan, men jag bytte ändå efter 10år, dessa är konstruerade så att det inte går att återanvända, Mercedes BMW med flera har denna typ.
FIAT 9 växlade tror jag inte har detta tråg, men där verkar det vara andra problem
 
Min BMW är lifetime på oljan i växellådan, men jag bytte ändå efter 10år, dessa är konstruerade så att det inte går att återanvända, Mercedes BMW med flera har denna typ.
FIAT 9 växlade tror jag inte har detta tråg, men där verkar det vara andra problem
Att många har det gör det ju bara ännu värre! Negativt ekonomiskt, negativt för miljön. Fullständigt vansinne! :mad:
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen