• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

medelålder på husbilsägare?

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

den typiska husbilsägaren 55 - 60 år
V-backen :wink:

Citat: ”antalet husvagnar utgjorde drygt 80 procent av det totala underlaget.”
Citat: ”Den typiske husvagns- eller husbilsägaren är 55—60 år gammal”

Antalet husvagnar är överrepresenterat vilket självklart sänker åldern.
Det är viktigt att inte läsa mellan raderna när men läser statistik, det brukar bli fel då!:)
Julian
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: medelålder på husbilsägare?

Men va härligt att medelåldern är hög ... ( hjälper till med mina 53 år ) att det finns de som gillar att sitta framför datorn och inte är teknik fientliga ... utan försöker hjälpa oss på forumet med olika saker med att skriva här :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Det är den inre åldern som räknas, inte bara siffror... men man måste ta hand om kroppen. Det är livslång uppdrag, ju äldre man är desto viktigare med sjukdomsförebyggande insatser. Svenska sjukvården tillhör de bästa i världen men hur man mår beror på oss själva. HBK skulle kunna anordna husbils-hälso-resor. Attraktivt turistprogram kombinerat med några kvällsföreläsningar om livsstilen och sjukdomar. Jag är läkare och kan ställa upp och föreläsa om riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar...:wink:
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: medelålder på husbilsägare?

Det är den inre åldern som räknas, inte bara siffror... men man måste ta hand om kroppen. Det är livslång uppdrag, ju äldre man är desto viktigare med sjukdomsförebyggande insatser. Svenska sjukvården tillhör de bästa i världen men hur man mår beror på oss själva. HBK skulle kunna anordna husbils-hälso-resor. Attraktivt turistprogram kombinerat med några kvällsföreläsningar om livsstilen och sjukdomar. Jag är läkare och kan ställa upp och föreläsa om riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar...:wink:

Inte illa att en doktor är med i forumet .. men info om HLR ( Hjärt lung räddning ) skulle vara bra om ni kommer på någon träff :) det skulle jag uppskatta ... man ligger ju i risk zonen .....
 
H

hianders

Guest
Sv: medelålder på husbilsägare?

Mycket bra inlägg JanneB! Det ser vi verkligen fram emot, hälsoresor med tema för hb. Hoppas det kan bli något i år, kanske redan i vår?!!

Tänk om man kunde få vara på parkeringen (grönytorna också) utanför Ängby Park i Knivsta. Vi har stått där några gånger då vi har hjälpt dottern att flytta m m. Hon bor alldeles i härheten av Ängby Park.

Om vi kan få fram något datum kanske vi kan vara flera att påverka kommunen att ha den parkeringen som ställplats!

Ser fram mot att höra från dig igen!

Inger & Hasse/hianders
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Man får ju vara som är, om man inte är som man ska...........:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: medelålder på husbilsägare?

Är det så konstigt att medelåldern är hög?Det är väl naturligt hur skall en ungdom ha råd med en HB ?En rullande somarstuga dyr eller billig.
Min son 23år och hans tjej lånade våran HB över en helg för ett par år sedan stod då på en camping. Granne med honom stod en HB ett äldre par.
På frågan hur han hade råd med en sådan svarade han det är pappas bil.
Tänkte väl det fick han till svar.
Hur skall unga ha råd med denna lyx bilda familj bostad bil att komma till jobbet med ja
det måste väl komma i första hand.
Så husbilarna är för oss äldre.
mellan 60 och uppåt.
Träffade en HB kille han var 92år funderade på en ny det skulle bli hans 9 bil.
2179:music-icon:
o ni "gamlingar" klagar att ni har så låg pension:)
det är väl när man jobbar man ska ha råd med prylar..
nää ni 40 talister har haft det bra,köpt billiga hus som skjutit i höjden och tjänat era
pengar på inflationen,nu får vi ungdommar slita (till 75 så vi får någon) så ni får er pension och kan åka runt i era dyra husbilar..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18508

Guest
Sv: medelålder på husbilsägare?

Hej
Ser inte ut att gå någon nöd på dig, eller !!
Len nu bli pensioner i morgon, för det vet du inget om.

Carpe Diem

jag skojade bara lite,ursäkta,när jag ser i mitt oranga kuvert blir
det ingen ny concorde och fara runt i spanien när jag fyller 65,
så lev och njut ni som kan,jag gör det nu istället..
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Tack för visat intresse och Era inlägg. Jag tror att det bli lätt att organisera ett träff här i Knivsta eller på annat ställe om det blir flera intresserade deltagare. Förutom livsstil och riskfaktorer kan man ta upp flera olika ämnen vid olika tillfällen; förslaget om hjärt-lung räddning är mycket bra.
Ha det så bra.
 
H

hianders

Guest
Sv: medelålder på husbilsägare?

Hej JanneB! Bra idé. Kan jag ringa dig?

Inger/fru hianders
 

Uffe & Anita

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
6811
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Hej
Tidigare haft funderingar på att en HLR - utbildning kanske kunde vara ett bra inslag i en HBK-träff! Jobbar som nattsjukskötare inom kommunal- och primärvård och praktiserat HLR i skarpt läge ensam vid några tillfälle innan ambulanspersonal "backat upp". Är inte den person som håller en föreläsning, men gärna som instruktör vid ett mindre antal husbilar/personer.
Hälsn/Uffe
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: medelålder på husbilsägare?

Är det så konstigt att medelåldern är hög?Det är väl naturligt hur skall en ungdom ha råd med en HB ?En rullande somarstuga dyr eller billig.
Min son 23år och hans tjej lånade våran HB över en helg för ett par år sedan stod då på en camping. Granne med honom stod en HB ett äldre par.
På frågan hur han hade råd med en sådan svarade han det är pappas bil.
Tänkte väl det fick han till svar.
Hur skall unga ha råd med denna lyx bilda familj bostad bil att komma till jobbet med ja
det måste väl komma i första hand.
Så husbilarna är för oss äldre.
mellan 60 och uppåt.
Träffade en HB kille han var 92år funderade på en ny det skulle bli hans 9 bil.
2179:music-icon:
varför skulle inte vi yngre ha råd att ha husbil??? Jag har haft husvagn sedan jag var 20, och har idag en husbil, inte den dyraste som finns men ändock en husbil, har inga barn och kommer inte heller att få några, pendlar till jobb ett antal mil varje dag och äger min bostad... jag är 32 och min sambo 20år gamla... (unga) eller vad ska vi kalla oss, eller ska vi köpa ett tält i stället???
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Ja endel är previligerade.
Men det stora flertalet har nog inte råd.
har nog annat som är viktigare barn kanske.
Om inte jag tar fel kostar ett barn från 1 - till 20 år 1000000kr
Valet är ju vårat ansvar var vi lägger våra peningar.
Du missade, tråden var medelålder bland HB ägare
Inte om man har råd eller inte.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: medelålder på husbilsägare?

Tack för visat intresse och Era inlägg. Jag tror att det bli lätt att organisera ett träff här i Knivsta eller på annat ställe om det blir flera intresserade deltagare. Förutom livsstil och riskfaktorer kan man ta upp flera olika ämnen vid olika tillfällen; förslaget om hjärt-lung räddning är mycket bra.
Ha det så bra.


Kurs i HLR trodde jag ingick som kurser i de flesta företagen (om man jobbar) sen att ändra livsstil är nog svårare än man tror .

Man har ju läst att jobbar man nätter så är man rejält i farozonen och man skall inte äta på nätterna .... Jag jobbar ständig natt inom industrin sedan 1988 minst 18 nätter /mån (+all förb.. övertid) och då skulle jag varit död sedan länge om man gick efter alla varningar .
 
Toppen