• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ......)"

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Kabelvinda med en längd på 25 m som bara är utrullad 5 m fungerar väl som ett motstånd och kan bli överhettad. Åxå något att tänka på kanske.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tack Håkand för svaret, anade väl att det skulle vara något som jag inte förstår. Förstår helt enkelt inte varför den kabel som är före säkringen inte räknas med, den kan ju vara ganska lång. Den kanske är så grov att man kan försumma dess impedans om man håller sig till 25 m.

Birger

Här hittar du förklaringen
http://www.husbilsklubben.se/forums/t65847/
Jag kan förklara varför - men så är lagen.
100 % förklaring varför kabel 25 meter - om du vil.:)
Att respektera för alla, med eller utan teknisk indsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Resistansen i kabeln är densamma antingen kabeln är rullad eller ej, däremot blir ju värmeutvecklingen mer koncentrerad på ett ställe.
Induktansen ökar inte heller, vad jag förstår, eftersom strömmen i fas och nolla är motriktad och lika stor, magnetfälten tar ut varandra. Eller tänker jag fel?
// Göte J
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tack Håkand för svaret, anade väl att det skulle vara något som jag inte förstår. Förstår helt enkelt inte varför den kabel som är före säkringen inte räknas med, den kan ju vara ganska lång. Den kanske är så grov att man kan försumma dess impedans om man håller sig till 25 m.

Birger

Nu är du inne på den s.k. förimpedansen och den är helt riktigt mycket viktig i sammanhanget. Däremot kan man ju själv inte påverka denna utan det är nätleverantörens uppgift att denna inte är för hög.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Det är klart att vi skall använda de kablar som myndigheterna anbefaller, dvs max 25 m och med arean minst 2,5 mm2 . Jag vet inte hur man motiverar just 25 m som en lämplig maximal längd, men det kan inte vara att kabeln blir varm och kan börja brinna bara för att den är lång. En längre kabel blir faktiskt inte varmare, den blir svalare. Hur kan det bli så?

Tänk så här: En längre kabel har större elektriskt motstånd, större motstånd ger mindre ström som i sin tur ger lägre temperatur i kabeln.

Nu tänker jag låna krinils utmärkta exempel nedan. Gillar man inte siffror så hoppa över det. (Jag redovisar inte uträkningarna men har använt de vanliga formlerna om effekt och ohms lag.)

I exemplet är apparater som är märkta 230 V och sammanlagt 3600 W anslutna till 230 V-uttagen i husbilen. Om anslutningskabeln är mycket kort blir strömmen 15,7 A. Väljer vi en kabel som är 25 meter minskar strömmen till 15,3 A och med en kabel på 50 m blir strömmen 15,0 A. Alltså en strömminskning med längre kabel. Jag har räknat med att 25 m kabel med arean 2,5 mm2 har resistansen 0,344 ohm.

Men de 80 W som utgör förlusterna i kabeln adderas inte de till 3600 W? Nej, men till 3437 W och den summan blir 3517 W. Att effektuttaget i husbilen minskar från 3600 W till 3437 W beror på att spänningen i husbilen minskat med 5,26 V till knappt 225 V.

I 50 m kabeln blir förlusterna 154 W (inte 2*80 W) som skall adderas till 3285 W för att man skall få det totala effektuttaget som blir 3439 W. Alltså ingen risk för att kabeln skall smälta så länge den inte är hoprullad, men det gäller även 25 m kabeln.

Nackdelen är att spänningsfallet blir 10,3 V, dvs spänningen i 230 V-uttagen i husbilen sjunker till knappt 220 V, samma som vi hade fram till 1988. De flesta apparater har nog inget problem med detta men det kanske någon annan vet. Om det skulle bli kortlutning i någon apparat så utlöser ju 10 A säkringarna i husbilen så den ökade kabelresistansen (0,344 ohm) påverkar väl inte?

Visst kan det kan det bli kabelbrand om kabeln är skadad och en lång kabel riskerar ju att skadas oftare än en kort, om den ligger på marken där bilar kan tänkas köra.

OBS! Jag argumenterar inte för att vi skall använda långa kablar, men det känns på något sätt otillfredsställande att inte veta orsaken till 25 m-regeln. Vore bra om någon som vet kan förklara på ett enkelt sätt.




Birger

Ok! Tack för redogörelsen.

Så strömmen ökar inte för att kompensera spänningsfallet i kabeln, för att hålla lasten konstant? Har väl iofs inte funderat så mycket på Ohms lag, utan mer räknat på effekten. Det här är intressant.

:-/<rister
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Så är det Krister, och visst är det intressant och även lättare att följa en föreskrift om man vet lite om vad som ligger bakom. Det är dålig pedagogik att säga ungefär så här: "använd 2,5 mm2 och max 25 m och därmed basta" när någon frågar varför.

Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Å jag som hade 45 meter till elstolpen på Stoja-camping i Pula/Kroatien .
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Har man nu någon enstaka gång behov av lång kabel med hög belastning så får man väl dra dubbla kablar från separata grupper då.
Tada - problemet löst. ;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

I endast en avstand 25 meter och 2 x kablar - tyckes jag är OK och lagligt.
Men lite speciellt och med 2 anslutninger etc. på husbilen.
:)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Jo, men detta är ju oftast i extrema fall om man tex måste köra ett värmeelement på fullt, då får man väl dra in den kabeln tex genom dörren tillfälligt. Grejen är ju hur som helst att fördela belastningen på fler kablar /grupper för att slippa oönskad värmeutveckling eller överbelastning.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Har man nu någon enstaka gång behov av lång kabel med hög belastning så får man väl dra dubbla kablar från separata grupper då.
Tada - problemet löst. ;)

Undrar hur du menar?? Om du ansluter t.ex. ett värmeelement till olika grupper är det stor risk att du ansluter till två olika faser, och det är fasförskjutning på 120 grader mellan varje fas. Då kommer det nog att smälla någonstans.

Om du har tur och får båda till samma fas hur löser du anslutningen?? Hur du än gör är det nog inget som elsäkerhetsverket kommer att uppskatta:confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Visst säger föreskriften 25 meter och 2,5 mm. Men som sagt nöden har ibland ingen annan utväg än en (rimlig) förlängning.
Det ät nog betydligt värre att stå nära uttaget med kabeln upprullad på vindan.:rolleyes:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Undrar hur du menar?? Om du ansluter t.ex. ett värmeelement till olika grupper är det stor risk att du ansluter till två olika faser, och det är fasförskjutning på 120 grader mellan varje fas. Då kommer det nog att smälla någonstans.

Om du har tur och får båda till samma fas hur löser du anslutningen?? Hur du än gör är det nog inget som elsäkerhetsverket kommer att uppskatta:confused:

Nu krånglar du väl till det i onödan?
Det är ju bara att hitta två uttag som inte sitter på samma grupp?
Inte dela FASERNA naturligtvis.

Alltså:
EN skarvkabel till ETT värmeelement från ETT uttag.
EN skarvkabel till ÖVRIG el från ETT ANNAT uttag som inte är säkrat i samma grupp.

Är jag fortfarande otydlig?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

OK, då förstår jag bättre hur de menade. Viktigt att inte det blir några missförstånd med det elektriska. Jag har sett kopplingar som är rent livsfarliga så det gäller att man vet vad man gör.
/Håkan
 
S

Stråken

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Ett sätt om man behöver längre kabel än 25 m, är att anpassa säkringen i uttaget så att utlösningsvilkoret uppfylls till ex. 4A. det blir svårt om det är automatsäkring. Om det blir en kortslutning och det är säkrat med 16A och kabeln är för lång blir det en stånde ljusbåge och
säkringen går inte.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Det är inte en helt obekant diskussion i den här tråden. I stället för att försöka förstå och följa regler och bestämmelser, flödar kreativiteten över hur man kan kringå dem.

Är detta fenomen speciellt utvecklat bland oss husbilister? Ja, jag tror det.

:-/<rister
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Nej, typiskt svenskt, kolla vad som händer när det är dags att deklarera...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Det tror jag faktiskt inte. Oavsett mitt gnäll just nu, än nog vi svenskar ganska lojala. Det är ju faktiskt det samhället handlar om. Att hjälpas åt att få det så drägligt som möjligt. Inte minst genom självdeklarationen, i trafiken, försiktiga med elsäkerheten..., osså givetvis gråvattnet! :D

:-/<rister
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

OK, då är det dags att göra rätt, och skicka efter en godkänd kabel.
Är det någon som hittat en sådan (på nätet) till bra pris?
/Bertil
 
Toppen