• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dimensionering av elkablar på camping

F

F.d. 55451

Guest
Måske er det netop på grund af sikkerheden at et el-kabel på campingpladsen er fastsat til 2,5 kvadrat 25 meter - hverken mere eller mindre.
Bruger man f.eks. 15 + 10 meter er det ulovligt med samling - ikke vandtæt.
Længere end 25 meter eller under 2,5 kvadrat kan udvikle for meget varme på en kabeltromle - det er motiveringen - mig bekendt.:(
Det er lovkrav i Danmark på campingplads.
Campingpladsen skal så dimensionere sikringerne (max.forbrug) herefter og må ikke acceptere strøm fra stolpe længere væk end 25 meter..
Kun 25 meter 2,5 kvadrat 3 leder - BASTA.

Hvad du gør, er dit ansvar - og det tager jeg selv ganske roligt'.

Take it or leave it'.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

-:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Varför inte kortare än 25 meter.
För om du har tilldelats en plats på ström, kan du inte förvänta dig att avståndet är kortare än 25 meter, även om du bara har en 15 meters kabel.
Inga samling av fler kablar.
Så samma standard.
Så du vet vad du måste följa.
:( / :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Här hos har det varit ganska länge standard, 3x2.5 max 25 m med euro kontakt den blåa 3 poliga. Vissa campingar fordrar, har inte själv 2.5 utan 1.5 men campar inte ofta här.

Leif
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Teoretisk.

På en kabelvinda med 20 meter och 5 meter föra - 2,5 qmm, du har en förbrukning av

16 Ampere, ca. 74 Watt värme per. timme - dygn 1,8 Kwh - inte realistisk min åsikt.
10 A , ca. 29 W värme - villkorade
6 A, ca. 10,5 W värme - OK (villkorade)
3 A, ca. 3 W värme - OK
---

Jämna ut topparna med laddare / batteri / inverter och du behöver bara låg amp-anslutning.
Det är mest husbil styrka kontra husvagn.
:)

PS. Kom ihåg att vi har en lag som gäller för alla, oavsett om du är skicklig på att väva en strömkabel eller utan tekniska kunskaper.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

De allra flesta husbilar torde kräva minst 2 -3 kW kontinuerligt för att hålla rimlig rumstemperatur vid sträng vinterkyla (kallare än minus 20*C) och då krävs anslutningar avsäkrade med 10 - 16A om man inte avser att elda med gasol eller diesel.
Jag förstår inte vilka toppar du Bredomobil anser dig kunna jämna ut med batterier i denna situation. Min batteribank skulle tömmas på mindre än en timme vid ett energiuttag på denna nivå.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Hejsan Aake :)
Crister hadde et bra eksempel med 2000 watt elpatron och andra hushåll + 1600 watt.

Vi måste anta att en 2000 watt elpatron är termostatstyrd, och därför inte används 100%.
Om det görs på sträng vinterkyla kommer att kyla kallt kabeltrumma - alltså villkorade.
Samtidigt batterierna kan laddas med en 10 amp 12 volt laddare.
Sammanlagt 10 A 230 volt.
Behöver du alla hushållsapparater arbeta samtidigt :confused:
Danska camping elsystem är inte avsedd för bussar, men det finns denna typ av professionella installationer.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Bredomobil

Jag ifrågasätter inte att batterierna går ladda även vid kontinuerlig drift av elpatronen utan på vilket sätt du anser dig kunna jämna ut bilens värmebehov med energi från batterierna.

Vid de temperaturer jag talar om krävs i de flesta huisbilar vanligtvis tillskott av värme från gasol eller dieselpanna förutom vad elpatronen ger vid kontinuerligt bruk.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Om vi kommer att omfatta en ekonomisk dimension i EL mot gas / diesel, jag tror att det kommer att bli mycket dyrt att använda el på Camping än som gas / diesel för uppvärmning.
I Danmark jag tror att el är irrelevant.
El i Dansk bostad 1,60 - 2,20 dkr/kwh, på camping x 2-3 eller mer.

1 kg gasol (10 (tysk) -16 dkr) -12,8 kwh = ca. 1 kr/kwh och diesel endast 78% av gasol.
http://www.folkecenter.dk/mediafiles/folkecenter/energibesparelse/Energiindhold-i-braendsler.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dimensionering av elkablar på camping

Frågan om kostnaden för energin är ett helt annat spörsmål. Här hemma i Norrland kostar byte av en 11 kg gasolflaska ofta runt 600 SEK varför el brukar bli mycket billigare än gasol för uppvärmning. När jag har bilen hemma på gården blir eluppvärmning även betydligt billigare än diesel eftersom vi äger andelar i ett vindkraftverk (20 öre/kWh + skatter och moms) och har visst överskott utöver vad huset förbrukar.

aake
 
Toppen