• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxfan

Holen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Hejsan, ja om man gör det rejält och har träram runt hålet och då helst inte enbart butyl och skruvar i ytterplåten så sitter det jättebra.
Att de inte vill montera med garanti är nog något generellt för att komma undan i förväg med allt med skruvhål i taket.
Men, faktum är att de går att montera jättesäkert med skruvar utan att skruva ner genom taket. Beroende på hur kraftigt lim man vill använda så räcker säkert det i.o.f......
Men om man lägger på lim/tätning och trycker ner ramen i sitt hål så går det utmärkt att skruva fast ramen genom plasten som går ner genom hålet i stället med horisontala skruvar in i träramen mellan yttertak och innertak, som både håller fast den och håller ordning på trycket neråt, det går att skruva med många skruvar om man vill, och senare som avslutning så skruvas ju hela luckan fast i ramen med enbart fyra små, just horisontella skruvar, som ingen funderar speciellt över. Absolut inga skruvhål i taket på det sättet i alla fall.

Det man bör se/fixa till om man gör det själv, och det gäller ju även om man monterar en vanlig lucka, antingen som kläms fast, skruvas fast eller limmas fast. Lite krångligare och tar tid, men antingen det sitter en lucka på plats innan, eller och man gör ett nytt hål för en lucka så bör man montera en träram om det inte redan finns innan som fyller upp mellan yttertaket/plåten och innertaket så det måttet är stumt och så själva yttertaket har stöd om det blåser och rycker i luckan. Isoleringen som sitter där mellan går enkelt att skära bort med en ombyggd lödkolv så man i alla fall kan trä in fem cm. breda trälister mellan ytterplåt och innertak och limma med polyuretanlim som jäser upp och både fyller och limmar fast träramen.

Det är/var vanligt på bilar som original ibland att man struntat i en ram mellan ytter och innertak, men för att behålla måttet/avståndet om man hade luckramar som skulle spännas fast så stoppade man in typ plåtbitar med rätt höjd i isoleringen mellan ytter och innertak för att isoleringen inte skulle kunna klämmas ihop när man drog åt skruvarna. Om en firma skall börja montera en ny träram i sådana hål eller kanske även i nya hål så kanske det blir för dyrt ??.

Vid en luckmontering för länge sedan så satt det en träram i hålet "O så bra".... Men det visade sig att den var bara ca. 2,5cm bred och gjorde ingen nytta som fäste för skruvarna som skulle hålla just den luckkonstruktionen. Det tog några timmar att få bort den ramen och bort med isolering, samt tillverka en 5cm. bred ram i stället för att få bra fäste för skruvarna, utan de rätta verktygen för träarbete.
Men att undvika skruvar ute är nog bäst i alla lägen.

M.v.h. JANKRO.
Skruvar på utsidan är inga problem med en ram som är anpassad för det. Skruv förbandet ska inte vara en skruv i varje hörn. Skruvförband som görs från ovansidan kan vara lika bra (även bättre) än bara limmat eller skruvat med ett fåtal skruvar från undersidan om man gör enligt instruktion.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.237
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skruvar på utsidan är inga problem med en ram som är anpassad för det. Skruv förbandet ska inte vara en skruv i varje hörn. Skruvförband som görs från ovansidan kan vara lika bra (även bättre) än bara limmat eller skruvat med ett fåtal skruvar från undersidan om man gör enligt instruktion.
Hejsan, nej det är inga större problem, och på ex. MaxFan så finns det redan rätt tätt med hål för skruvarna, samt det går ju att lägga en liten hatt av sika och täcka varje skalle om man vill, samt även typ extra tätning/Oring under skallen m.m. Det finns även rostfria skruvar med stor skalle, plåt/trägänga och gummitätning monterad som troligen funkar jättebra.

Men om man inte vill, eller firmor inte törs? så går många och i alla fall MaxFan's ram jättebra att skruva med horisontella skruvar in i just en träram, för de skallarna syns inte alls när man får dit luckenheten och innerramen upp genom hålet.

Det är möjligt att största problemet ibland är att det inte finns någon bra träram mellan ytter och innertak från början. För enbart skruvar ner i ex. ett aluminiumtak tunnare än 1m.m. fäster inget vidare, drar man lite för hårt så finns det ingen gänga kvar i plåten.


M.v.h. JANKRO.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Hejsan, nej det är inga större problem, och på ex. MaxFan så finns det redan rätt tätt med hål för skruvarna, samt det går ju att lägga en liten hatt av sika och täcka varje skalle om man vill, samt även typ extra tätning/Oring under skallen m.m. Det finns även rostfria skruvar med stor skalle, plåt/trägänga och gummitätning monterad som troligen funkar jättebra.

Men om man inte vill, eller firmor inte törs? så går många och i alla fall MaxFan's ram jättebra att skruva med horisontella skruvar in i just en träram, för de skallarna syns inte alls när man får dit luckenheten och innerramen upp genom hålet.

Det är möjligt att största problemet ibland är att det inte finns någon bra träram mellan ytter och innertak från början. För enbart skruvar ner i ex. ett aluminiumtak tunnare än 1m.m. fäster inget vidare, drar man lite för hårt så finns det ingen gänga kvar i plåten.


M.v.h. JANKRO.
Håller med dig, att dra skruvarna enbart i taket utan material under som gör att skruven kan göra det den är avsedd för då blir det inte så bra.
Jag har dock aldrig stött på det problemet så jag tänkte inte på det. Saknas lämpligt material där luckan ska sitta så får man naturligtvis bygga en ram där.
 

Marial

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Hejsan, ja om man gör det rejält och har träram runt hålet och då helst inte enbart butyl och skruvar i ytterplåten så sitter det jättebra.
Att de inte vill montera med garanti är nog något generellt för att komma undan i förväg med allt med skruvhål i taket.
Men, faktum är att de går att montera jättesäkert med skruvar utan att skruva ner genom taket. Beroende på hur kraftigt lim man vill använda så räcker säkert det i.o.f......
Men om man lägger på lim/tätning och trycker ner ramen i sitt hål så går det utmärkt att skruva fast ramen genom plasten som går ner genom hålet i stället med horisontala skruvar in i träramen mellan yttertak och innertak, som både håller fast den och håller ordning på trycket neråt, det går att skruva med många skruvar om man vill, och senare som avslutning så skruvas ju hela luckan fast i ramen med enbart fyra små, just horisontella skruvar, som ingen funderar speciellt över. Absolut inga skruvhål i taket på det sättet i alla fall.

Det man bör se/fixa till om man gör det själv, och det gäller ju även om man monterar en vanlig lucka, antingen som kläms fast, skruvas fast eller limmas fast. Lite krångligare och tar tid, men antingen det sitter en lucka på plats innan, eller och man gör ett nytt hål för en lucka så bör man montera en träram om det inte redan finns innan som fyller upp mellan yttertaket/plåten och innertaket så det måttet är stumt och så själva yttertaket har stöd om det blåser och rycker i luckan. Isoleringen som sitter där mellan går enkelt att skära bort med en ombyggd lödkolv så man i alla fall kan trä in fem cm. breda trälister mellan ytterplåt och innertak och limma med polyuretanlim som jäser upp och både fyller och limmar fast träramen.

Det är/var vanligt på bilar som original ibland att man struntat i en ram mellan ytter och innertak, men för att behålla måttet/avståndet om man hade luckramar som skulle spännas fast så stoppade man in typ plåtbitar med rätt höjd i isoleringen mellan ytter och innertak för att isoleringen inte skulle kunna klämmas ihop när man drog åt skruvarna. Om en firma skall börja montera en ny träram i sådana hål eller kanske även i nya hål så kanske det blir för dyrt ??.

Vid en luckmontering för länge sedan så satt det en träram i hålet "O så bra".... Men det visade sig att den var bara ca. 2,5cm bred och gjorde ingen nytta som fäste för skruvarna som skulle hålla just den luckkonstruktionen. Det tog några timmar att få bort den ramen och bort med isolering, samt tillverka en 5cm. bred ram i stället för att få bra fäste för skruvarna, utan de rätta verktygen för träarbete.
Men att undvika skruvar ute är nog bäst i alla lägen.

M.v.h. JANKRO.
Har nu till slut köpt en Maxfan och ska nu montera den vid lämpligt väder.
Stort tack för en bra information och en bra beskrivning av en alternativ infästning med träram och skruvar horisontellt i träramen, denna lösning gillar jag. Blir stabilt med lim och skruvar
Funderar nu på villket lim som skall anändas mellan taket och luckan, sett på nätet att Tec-7 eller Sikaflex 522 används.

Mvh Anders
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Använd Dekasil eller annan butyl på tub vid monteringen. Och lägg på MYCKET! Det skall tränga ut ordentligt utanför ramen. Skippa butylband eftersom butyl på tub fyller ut mindre ojämnheter i taket, och dessutom blir det för lite tätning under ramen anser jag som gammal båtmänniska. Vatten rinner åt alla håll, även uppåt! ;)
Lycka till med monteringen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.237
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har nu till slut köpt en Maxfan och ska nu montera den vid lämpligt väder.
Stort tack för en bra information och en bra beskrivning av en alternativ infästning med träram och skruvar horisontellt i träramen, denna lösning gillar jag. Blir stabilt med lim och skruvar
Funderar nu på villket lim som skall anändas mellan taket och luckan, sett på nätet att Tec-7 eller Sikaflex 522 används.

Mvh Anders
Hejsan, som inlägget ovan skriver så brukar ju butyltätning vara det rätta vid alla monteringar där man klämmer fast överdelen på olika sätt.

Jag tror mig ha sett att ramen man börjar med att fästa är av mycket kraftigare material nu än de som följde med till 40x40 hål från början som var av klenare plasttjocklek.
Den ramen jag fick då i början skulle nog jag ha tagit en bred sträng Sika/TEC under på i ytterkant runt vid hålen och butyltätning innanför just för att den var så vek, så den hade blivit fastlimmad i ytterkant mot taket när skruvarna uteblir (även fast man inte skall göra så, och det blir besvärligt om man skall ta bort ramen, men det finns lösa som reservdel).

Jag har inte sett den nyare ramen mer än på bild, men det är mycket troligt att den är så mycket styvare så att man kan använda enbart mjuk butyltätning på tub av fint fabrikat under hela flänsen, även Bostik's butyl går bra men absolut inte den från det blåa varuhuset för den är enbart kladdig och åldras till grynigt vax (om de inte nyligen har ändrat receptet).

Tänk på att vid montering med med horisontella skruvar som ju inte drar ramen neråt så måste du belasta luckramen med något tungt en stund så butylen pressas samman ut under ramen innan du kan skruva ramen från sidan, stick gärna in något tunt mellan träramen och plasten om det glipar lite så att det blir stumt utan att behöva trycka in plasten mot ramen med skruven.
Om du inte använt butyl innan så blir även fin butyl kladdigt och j..... hur försiktig man än är.
För att göra det lite enklare så tar man bred maskeringstejp och lägger dit ramen och klistrar tejpen nära runt luckramen på taket först.
När butylen sedan efter montering har krypit ut och ramen är fast monterad (man kan gärna vänta till nästa dag för den kryper länge), så tar du lite YESvatten och ex. en plastkniv eller det bästa ett kontokort (gärna utgånget ;)) skvätter lite tvål YES vatten över butylen och skär med plastverktyget runt ytterkant på ramen så butylen delar på sig.
Sedan kan man skapligt kontrollerat dra bort maskeringstejpen och överbliven butyl som jäst ut, utan att "hamna i klistret" för mycket.

Lycka till M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Slasken

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
34352
Medlemskap
2025
Har nu köpt en Smart Living Roof Fan.
Vid demontering av plastram i taket inne i husbilen upptäcker jag att den är större än den nya vilket gör att avtrycket som blivit i taket (ett skomgummiliknande matrial) kommer att synas utanför den nya ramen + 4 skruvhål.
Nån som har en lösning på detta eller måste jag bara helt enkelt leva med det.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.105
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kan du inte skära ut/kapa till en tunn ram i vit plast, med samma storlek som den gamla ramen, och montera den närmast taket? Du skruvar fast den med samma skruvar som den nya ramen.
 

Marial

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Villket lim är bäst Dekasyl MS-5, Sikaflex 522 ellerTec7. Dom kanske är likvärdiga men lika bra att kolla allt och göra rätt innan jag startar.
Vill ju inte stanna upp mitt i arbetet
Är ny husbilsägare så det är mycket att lära som tex villka medel som används vi tvätt för att inte förstöra tätningar, var nära att använda vanlig avfettning och tvätt som jag har till personbilen

/Anders
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.237
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om du nu skall använda just lim som fäste och tätningsmedel och dessutom vill ha ett så starkt som möjligt så är nog Sikaflex 522 klenast av de tre, för Sikaflex 522 är lite combo mellan lim och tätningsmedel, men duger nog bra till ramen ändå.
Troligen är de två andra ganska likvärdiga men starkare och Tec har använts till mycket så det duger säkert till luckramen med marginal när skruvar ändå gör grovjobbet (finns även på Clas Ohlson... Tec7 alltså).
Men kanske Sikaflex 554 är starkast av dem alla, för det är till för att limma fast fästen för solpaneler, parabolantenner m.m. på taken till husbilar och husvagnar, men kanske lite overkill.
Använd bred maskeringstejp på samma sätt som jag beskrev i inlägget ovan, samt använd YESvatten (gärna från en sprayflaska) och ett finger för att jämna till det lilla som blir kvar i kanten av ramen när du tagit bort tejpen och överflödet.

Ps: (Men med lim kan du inte vänta mer än någon halvtimme innan du tar bort tejp och slätar ut resten med YES och fingret.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen