Har nu till slut köpt en Maxfan och ska nu montera den vid lämpligt väder.
Stort tack för en bra information och en bra beskrivning av en alternativ infästning med träram och skruvar horisontellt i träramen, denna lösning gillar jag. Blir stabilt med lim och skruvar
Funderar nu på villket lim som skall anändas mellan taket och luckan, sett på nätet att Tec-7 eller Sikaflex 522 används.
Mvh Anders
Hejsan, som inlägget ovan skriver så brukar ju butyltätning vara det rätta vid alla monteringar där man klämmer fast överdelen på olika sätt.
Jag tror mig ha sett att ramen man börjar med att fästa är av mycket kraftigare material nu än de som följde med till 40x40 hål från början som var av klenare plasttjocklek.
Den ramen jag fick då i början skulle nog jag ha tagit en bred sträng Sika/TEC under på i ytterkant runt vid hålen och butyltätning innanför just för att den var så vek, så den hade blivit fastlimmad i ytterkant mot taket när skruvarna uteblir (även fast man inte skall göra så, och det blir besvärligt om man skall ta bort ramen, men det finns lösa som reservdel).
Jag har inte sett den nyare ramen mer än på bild, men det är mycket troligt att den är så mycket styvare så att man kan använda enbart mjuk butyltätning på tub av fint fabrikat under hela flänsen, även Bostik's butyl går bra men absolut inte den från det blåa varuhuset för den är enbart kladdig och åldras till grynigt vax (om de inte nyligen har ändrat receptet).
Tänk på att vid montering med med horisontella skruvar som ju inte drar ramen neråt så måste du belasta luckramen med något tungt en stund så butylen pressas samman ut under ramen innan du kan skruva ramen från sidan, stick gärna in något tunt mellan träramen och plasten om det glipar lite så att det blir stumt utan att behöva trycka in plasten mot ramen med skruven.
Om du inte använt butyl innan så blir även fin butyl kladdigt och j..... hur försiktig man än är.
För att göra det lite enklare så tar man bred maskeringstejp och lägger dit ramen och klistrar tejpen nära runt luckramen på taket först.
När butylen sedan efter montering har krypit ut och ramen är fast monterad (man kan gärna vänta till nästa dag för den kryper länge), så tar du lite YESvatten och ex. en plastkniv eller det bästa ett kontokort (gärna utgånget

) skvätter lite tvål YES vatten över butylen och skär med plastverktyget runt ytterkant på ramen så butylen delar på sig.
Sedan kan man skapligt kontrollerat dra bort maskeringstejpen och överbliven butyl som jäst ut, utan att "hamna i klistret" för mycket.
Lycka till M.v.h. JANKRO.