• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mavic Pro 2

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
700m?
Är det inte svårt att se den på det avståndet? Tycker jag har problem med min drönare på bra mycket mindre avstånd, och då är dom br mycket större än Mavic serien.

Det finns ett regelverk som behöver följas med...

Drönarflygning
Helt rätt, jag håller mig också inom dom gränser som är okej idag. Avstånd 500m och ögonkontakt, höjd 120m.
Vi får väl se vad som gäller efter juli med dom uppdateringar som kommer då.
/Matti
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag tittar inte på drönaren, den lille rackarns försvinner ganska snart ur blickfånget,
jag tittar på mobilskärmen.
Visst vid start i landning kollar man på drönaren

Då gör man fel. Det finns ett regelverk av en anledning.

För alla som inte tycker att reglerna gäller dom, så kommer det bli en otrevlig överraskning när det nya regelverket börjar gälla även i Sverige. För min personlig del tycker jag det ska bli bra med ett transpondersystem. Fast man kan undra hur dom tänker sig regelverket i detalj.
 

Fredrik Holmqwist

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
29073
Medlemskap
2022
Glöm inte heller att ni måste skicka in ev filmer till lantmäteriet innan ni lägger upp dom på forum eller annan publik sida.
Läs om spridning tillstånd
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
700m?
Är det inte svårt att se den på det avståndet? Tycker jag har problem med min drönare på bra mycket mindre avstånd, och då är dom br mycket större än Mavic serien.

Det finns ett regelverk som behöver följas med...

Drönarflygning
Bra info, för mig här hemma gäller ” Flygning i kontrollzon VÄSTERÅS CTR mindre än 5 km från flygplatsens banor får bara ske efter särskilt tillstånd av flygtrafikledningen. På höjder mindre än 50 m från marken och mer än 5 km från flygplatsens banor krävs inget särskilt tillstånd för drönare med vikt upp till 7 kg och hastighet under 90 km/h.”

Har drygt 19km till flygplatsen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Perfekt. Jättebra att du har koll på det. Är många som inte ens vet att det finns ett regelverk, så det är utmärkt när man tar till sig..

Det jag menar, ungefär som med lastvikt på husbil/husvagn, finns regler där med som inte funkar, tror bara det är några som läser här som har koll.
Majoriteten lastar in kör, ovetandes om sina vikter.
Blir samma med drönare tror jag, har hänt mej att jag inte kan lyfta, gps blockerar, då har det varit militär verksamhet i närheten
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Blir samma med drönare tror jag, har hänt mej att jag inte kan lyfta, gps blockerar, då har det varit militär verksamhet i närheten

Så då är det helt ok, bara för att det är jobbigt att ha koll?

Vad tror du hade hänt med en drönare som inte har geozoner och du skickat upp den i synen på en helikopter eller jaktflyg?

Det är lätt att tycka, ”jag orkar inte bry mig”.
Dom som åker på överlass har förhoppningsvis blivet kokare på kuppen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vet någon om vilka regler som gäller i Norge, Danmark o Tyskland?

Det där är olika i dom olika länderna. När jag flög i Danmark i somras så var det väldigt lika regler som vi har nu, men att man behövde logga *alla* flygningar i deras ”Droneluftrum”- app
 
Toppen