• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mavic Pro 2

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
I mitt fall valde jag Zoom-modellen då jag ville nå så nära som möjligt på olika motiv.
Hasselbladaren i all ära men tvilade lite att den skulle ge skarpare bilder (för mitt krav) på bekostnad av zoomen och då till en merkostnad på ca 3 000 kr.
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Tack för ditt svar, även jag lutar åt zoomen. Hur tycker du att mavicen är att flyga, ska sägas att jag är nybörjare.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Ja med, har inte gjort "take off" ännu men det finns mycket intressanta inslag på "tuben".
 
F

F.d. 32985

Guest
Mavic:en är otroligt lätt att flyga.
Själv började jag på ett stort fält (fotbollsplan) och lärde mig hantera spakarna, kikade på Youtube men vågade mig snart ut på andra marker.
Finns också en hel uppsjö med inställningar med hur snabbt den ska gå, hur känsliga spakarna ska vara etc så läs på så kommer du få riktigt fina bilder och filmer.
 
F

F.d. 2692

Guest
Att flyga den är en barnlek. Ser du bara till att den har GPS-kontakt sköter den sig själv. För att sen gå vidare och använda alla finesserna är det som tidigare nämnts nyttigt att söka på YouTube. Rekommenderar också den med Zoom, kameran håller en hög kvalitet som du garanterat blir nöjd med.
 
F

Frudden

Guest
Jag antar att "Marianne och Lars" redan har köpt sin drönare, men jag skulle definitivt INTE välja zoom-versionen. Ett fast objektiv är alltid skarpare, har bättre ljusstyrka, har mindre vinjettering och mindre kromatisk aberration än ett zoom-objektiv.

Jag har inte sett några jämförande bilder mellan zoom-versionen, och den med fast objektiv, men jag har aldrig sett något undantag från ovanstående.

Vill man zooma in så flyger man helt enkelt närmare. Uppe i luften så finns inga hinder i vägen.

// Fredrik W
 
F

Fd.47585

Guest
Håller med Frudden, inte zoom. Zommen är ju larvigt lite zoom, från 24 - 48 mm. Skulle alla dagar i veckan välja den med fast optik. Tror man har nog att hålla reda på utan en "zoom-knapp", drönaren är ju lätt att flytta och zoom är ju användbarast när man inte vet vilken breddvidd man behöver och förflyttning är svårt. Med drönare flyttar man ju kameran fram och tillbaka mycket lätt = zoom onödigt. Har bara en air men när jag uppgraderar blir det till fast optik.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Köpte en Mavic Pro 2, håller på att utforska funktioner som bäst.
Fick "felmeddelande" att jag tappat kontakten till Drönaren fast den bara var ca: 500m bort och på en höjd av 60m.... någon som kan hjälpa mig att förstå??
m v h
Jörgen
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hm, inget hinder mellan sändare och Mavic, ingen kraftledning i närheten, antennerna utfällda på sändaren, bra med ström, kalibrerat nyligen, uppdaterat Mavicen, kommer ju lite uppdateringar då och då.
Klarade sig Mavicen utan skador!
/Matti
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Klarade sig Mavicen utan skador!
Jodå, ”Magic” åkte själv tillbaka därifrån jag styrde in den. Sen tryckte jag på ”tillbaka hem-knappen och då kom den snällt och prydligt...
Inspelningen fungerade hela tiden.
Hinder; jodå en del träd men det borde väl inte vara ett för stort hinder.
Senaste SW installerat.
Får testa mera
// Jörgen
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Kul att det gick bra, passa dig för träd med kraftigt grenverk och stora lövträd kan gå åt skogen då. Har själv råkat ut för det några gånger, framför allt på vintern när det hänger mycket snö på grenarna.
/Matti
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Flyger verkligen pro2 in i träd,
Min air stoppar för alla "hinder" ovan, under, bakom l framför.
Kan flyga full fart mot ett hinder och den tvärstannar innan närkontakt
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Flyger verkligen pro2 in i träd,
Min air stoppar för alla "hinder" ovan, under, bakom l framför.
Kan flyga full fart mot ett hinder och den tvärstannar innan närkontakt
Nja min stoppar också i ett sådant läge, men får man träd emellan sändare och Mavic kan det störa förbindelsen och räckvidden på radion, då kan det gå käpprätt åt skogen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tappar också kontakten med min air då och då, har dock klarat mej från tillbud, har testat att flyga ut över en sjö med med bra kontakt, kom nog ca 1km bort, sen kom den tillbaka själv, vill minnas att det var batterinivå som bestämde, så det skulle räcka för hemresan.
Men jag upplever generellt ofta störningar/varningar när man flyger på lite större avstånd
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Var uppe igen och ”flög”, kollade avstånd och vid 700 m så varnade den för svag kontakt med styrkontrollen.
Är ett mindre berg/kulle delvist i vägen....
 
Senast ändrad:
Toppen