• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mavic Pro 2

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nej, gäller alla områden med en del undantag. Huvudregeln verkar vara, har du horisont med på bilden krävs spridningsrillstånd.
Då har jag nog fatta denna text helt fel, men lyckas inte tolka den mer än att jag får fota och filma nästa vad jag vill bara det inte är mycket horisont med.
Fota bara det du får fota
I Sverige kan vi, med några få undantag, fotografera eller filma nästan precis vad vi vill, på vilken plats som helst. Det gäller även bilder och film som man tar från en drönare. Det man dock behöver komma ihåg är att det är olagligt att fota skyddsobjekt med avbildningsförbud. Här gäller det att ge akt på skyltar som upplyser om förbud, vilket kan vara extra klurigt när man flyger drönare en bit bort. Så länge du har koll på detta så är det i princip bara att filma och fota på som du vill.

Undantag - Spridningstillstånd för drönare - här är allt du behöver tänka på

Undantag
Ingen regel utan undantag. Vissa bilder är undantagna från tillstånd. Det betyder att du inte behöver skicka in dem för granskning, utan kan direkt publicera dem. Några exempel på detta är bilder eller filmer över platser såsom golfbanor, bostadsområden och tomtmark, lekparker, jordbruk- och skogsmark eller offentliga platser. Här är det viktigt att inga bredare vyer syns eller kommer med i bilden, tänk horisont. Då blir nämligen bilden tillståndspliktig, oavsett vad den visar och Lantmäteriet behöver granska en sådan bild och bedöma om det finns något annat i bilden som inte får spridas. Bilden här visar en typisk sådan som är undantagen granskning. Är du osäker på undantagen - skicka in bilderna för granskning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så då är det helt ok, bara för att det är jobbigt att ha koll?

Vad tror du hade hänt med en drönare som inte har geozoner och du skickat upp den i synen på en helikopter eller jaktflyg?

I mitt fall som var vid ställplatsen i Karlsborg, ingenting "tror jag".

Men hade de haft jaktflyg och helikoptrar "tror jag" de bombat hela ställplatsen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Då har jag nog fatta denna text helt fel, men lyckas inte tolka den mer än att jag får fota och filma nästa vad jag vill bara det inte är mycket horisont med.

Jag vet inte riktigt var du hittat det materialet, men på lantmäteriets sida som hanterar tillstånden finns det bra beskrivet.

”Generellt sett kan ett material som innehåller horisonten, det vill säga gränsen mellan himmel och landskap, aldrig vara undantaget tillståndskravet (1). Det beror främst på att du får med så stora vyer att du inte kan avgöra vad materialet faktiskt innehåller. Även om du beskär bilden så att horisonten försvinner, kan du behöva spridningstillstånd då bilden fortfarande fångat en stor vy och kan innehålla information som inte får spridas. För att du ska kunna använda dig av undantagen behöver du begränsa vad som visas i materialen. Skog som du inte kan se igenom och som angränsar till en yta som är undantagen, som på bilden nedan (2), är okej att sprida utan spridningstillstånd. Idrottsplatsen är i detta fall undantagen eftersom den i lokala ordningsföreskrifter är benämnd som offentlig plats (3).”


Undantag från spridningstillstånd
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
I mitt fall som var vid ställplatsen i Karlsborg, ingenting "tror jag".

Tyvärr är det denna inställning (inte menat att du skulle göra så själv) som gör att folk flyger i zoner alldeles för nära flygplatser och t.ex sjukhusens helikopterplattor utan att ha nån koll på vad dom gör och stoppar lufttrafiken.

Bara för att man inte gillar något eller inte orkar, så betyder inte det att det är ok. I så fall skulle jag kört över mycket folk/cyklister på övergångsställen.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
DJI är ju ledande på drönare, men håller sakta men säkert på att tappa mark om du frågar mig. Som många ledande tillverkare inom mängder av branscher så blir det ofta att de övervärderar sig själva. Deras konkurrenter kommer på bred front och alltid till lägre pris. Gillar du follow me funktionen så är DJI långt ifrån godkända. De tappar kontakten med dig och trasslar in sig i träd eller liknande. För detta ändamål verkar det som Skydio 2 saknar konkurrenter. Är du ute efter någon som liknar Mavic PRO så kika på Autel EVO. Jag säger inte att den är bättre, men helt klart en konkurrent till DJIs PRO. Dessutom lägre pris. Skulle jag köpa en DJI drone så skulle jag faktiskt välja Mavic Mini. Grymt mycket drönare för pengarna. Det finns så otroligt många extremt fina filmer på tuben som är gjord med minin så jag ser inte poängen för en vanlig Svensson att bränna iväg +10000kr mer än vad minin kostar. Dock är minin liten och lätt så att flyga den i en höststorm kanske inte är ett bra beslut
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser det finnes et stort antall kloner av de forskjellige DJI forbruker dronene, til rundt halve prisen av orginalen. En ZLRC SG907 som er en klone av Mavic Mini finnes under flere merkenavn.

De virkelig store av DJI dronene er det ikke mange kopier av. Har tittet litt på DJI agrikultur modellene med multispectrale kamera, men prisene ligger på husbilsnivå - har ikke stor nok farm til å forsvare et slik innkjøp :D
 
R

RobbeS

Guest
DJI är ju ledande på drönare, men håller sakta men säkert på att tappa mark om du frågar mig. Som många ledande tillverkare inom mängder av branscher så blir det ofta att de övervärderar sig själva. Deras konkurrenter kommer på bred front och alltid till lägre pris. Gillar du follow me funktionen så är DJI långt ifrån godkända. De tappar kontakten med dig och trasslar in sig i träd eller liknande. För detta ändamål verkar det som Skydio 2 saknar konkurrenter. Är du ute efter någon som liknar Mavic PRO så kika på Autel EVO. Jag säger inte att den är bättre, men helt klart en konkurrent till DJIs PRO. Dessutom lägre pris. Skulle jag köpa en DJI drone så skulle jag faktiskt välja Mavic Mini. Grymt mycket drönare för pengarna. Det finns så otroligt många extremt fina filmer på tuben som är gjord med minin så jag ser inte poängen för en vanlig Svensson att bränna iväg +10000kr mer än vad minin kostar. Dock är minin liten och lätt så att flyga den i en höststorm kanske inte är ett bra beslut

Jag var in och googlade på Autel EVO. Den är ju dyrare än Mavic pro 2. Skydio 2 hittar jag inte ens ett pris på i Sverige. Håller dock med dig om DJI Mini. Om jag skulle köpa drönare idag som nybörjare skulle jag köpa en sådan. Har en Mavic pro men då jag byter är minin ett alternativ och passar mina behov. Undviker höststormar med pron också då jag inte vill riskera att krascha något jag betalat över 12000 spänn för.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag var in och googlade på Autel EVO. Den är ju dyrare än Mavic pro 2. Skydio 2 hittar jag inte ens ett pris på i Sverige. Håller dock med dig om DJI Mini. Om jag skulle köpa drönare idag som nybörjare skulle jag köpa en sådan. Har en Mavic pro men då jag byter är minin ett alternativ och passar mina behov. Undviker höststormar med pron också då jag inte vill riskera att krascha något jag betalat över 12000 spänn för.

Jag tänkte på Autel EVO 1. Den kostar kring 10k och EVO 2 hittar man för 15 ungefär. Kräver dock import för de priserna tror jag. Själv kikar jag bara på Amazon och eBay och hittar jag nått jag vill köpa så ser jag till att lösa tull och dyligt genom vänner som reser, om jag reser eller om nån gammal vän bor utomlands och är på g till Sverige över sommaren. Men men...... jag är mycket imponerad av Minin. Jag gissar att gen2 kommer med 4K och då tror jag Air blir svårmotiverad för Dji. För den som inte kollat på videor gällande Skydio 2, gör det. Svårt att inte bli imponerad. Dock är den till för de som mest filmar med ”follow me” funktionen. Det gör den grymt bra. Dock begränsad till lite friare flygning.
 
Toppen