• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mattor till bilen

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Hej! Vi hittade en gångmatta som "bara" var 46 cm bred hos Husvagn-Svensson AB på sid 25 i katalogen. Tyvärr var den beige slut (samma färg som vår Smilla) så det blev en blå som sofforna.
Vi lade beställningen på lådan söndag lunch och paketet kom redan på onsdagen! Mycket god service.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

ibland har det funnits syntetmattor på Jula med bredden 48cm
mönstren och färgerna kanske inte faller alla i smaken men vi hade blå/beigerandiga mattor därifrån i en av våra tidigare bilar
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Mattor till bilen

Har du verkligen mätt rätt Susanne? 48 cm, det kan ju inte ens jag med min "smäckra" rumpa vända på. Jag var ute och mätte i vår bil och golvet är 88 cm, mattan är 80 cm. Då har vi skåp, kök, toa/dush, garderober på varje sida och bilen är 225 cm bred.

Göran (bäst att tillägga..)
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Hej Susanne
Vi brukar köpa våra mattor på Björnol i Falköping dom har ganska mycket att välja på, flera olika bredder och modeller. Dom kantar medan du väntar, brukar inte vara svåra att ha att göra med.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Dessa mattor har vi vid ingången Sableline. Dom är mycket bra. Så bra att dom vi hade i husbilen nu har hamnat hemma och vi ska köpa nya till husbilen. Eftersom jag inte gillar heltäckningsmattor har vi speciallvävda trasmattor på golven. Det blir nu tredje husbilen dom får flytta med till. Det är en god vän som väver dessa mattor som är specialanpassade med smala mått för husbilar. Dessutom är det bara att tvätta och tumla, dom blir bara bättre och snyggare för varje gång.

Jag gillar inte att städa så detta tycker jag är ett enkelt sätt att få bort skiten. Ut med mattorna, gubben, hunden och fåglarna och fram med italiensopen så är det raskt avklarat. Gubben skakar mattorna under tiden. Detta gäller när vi är på rullande hjul.

Till Kölis
Er bil har otroligt generösa mått, den är som en damsko, liten utanpå och rymlig inuti!
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Eva & Hasse 9!

Visst är Devlon mattorna fantastiska? Vi köpte våra på Elmia i höstas och visst såg det bra ut vid demonstrationen... och dom är faktiskt så bra som det såg ut! Inte bara att dom suger åt sig fukt och grus... dom är dessutom sköna att gå på.

Visst blev dom ganska dyra men dom billigare mattorna som jag köpt tidigare höll aldrig mer än 1-2 år och sen var dom sönder av alla tvättar. Dom här har vi garanti på i 5 år och enligt försäljaren ska vi tvätta dom ofta! Alltså kommer dom att löna sig i längden :)

//Kicki
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Har du verkligen mätt rätt Susanne? 48 cm, det kan ju inte ens jag med min "smäckra" rumpa vända på. Jag var ute och mätte i vår bil och golvet är 88 cm, mattan är 80 cm. Då har vi skåp, kök, toa/dush, garderober på varje sida och bilen är 225 cm bred.

Göran (bäst att tillägga..)

Jag tycker vår bil är rymlig men jag har en soffa på ena sidan mittemot en (dinett) tror jag det heter.så det blir bara 48 cm kvar.Dinetten är en dubbelbädd o soffan en enkelbädd o gång emellan.
3-4 sovplatser på bredden.Så jag har mätt rätt flera ggr.:yes:/susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Hej Susanne
Vi brukar köpa våra mattor på Björnol i Falköping dom har ganska mycket att välja på, flera olika bredder och modeller. Dom kantar medan du väntar, brukar inte vara svåra att ha att göra med.
Dit kan jag åka så kan jag köpa lite påsk ostar o saker på Falbygdens./susanne
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Mattor till bilen

En liten undran? Vad är "italiensopen"??????
Siv.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Vi köpte damsugare som dom gör reklam för på tv swiffer någonting.Den var kanon på mattan där fram, den var svart men bara ngr drag så var den beige/brun.Så den rek jag till i allafall hundägare som har heltäckningsmatta.
Jag kör med den inne dagligen smidigt slipper den andra snabeldraken med sladd,givetvis använder jag den med sladd också./susanne:msn_dog:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Mattor till bilen

Ja då har du säkerligen mätt rätt. Men jag tycker 48 cm låter otroligt trångt men vi är väl bortskämda med stora utrymme i vår gamla bil.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

"Italensopen" var det ja!

På någon camping i Italien såg vi att "alla" damer använde en sådan i sina förtält/uteplatser för att sopa ut sand och annat. Det såg så himla behändigt ut att vi också köpte en, då främst för att sopa av mattan under markisen där vi tillbringade en del av tiden. Jag började sedan att använda den inne i husbilen också och där funkar den också bra.

Den går att skruva isär i borste och skaft. Borsten är syntet och har små hullingar i slutet på varje strå. Den fångar dammet och för den lösa smutsen vidare. Den kommer bra åt i alla dom små konstiga skrymslen som finns i en husbil. Sedan får man ju använda en sopskyffel. Det är bra när man ligger ute en längre tid och endast fricampar utan el.

Den kanske också är miljövänlig?

 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Mattor till bilen

jag tycker att det är mycket golvdrag inuti en husbil, särskilt när det är minusgrader ute, runt förarstol o passagerarstolen o skarvar i golv i främre delen (när man står parkerad alltså) vi försöker att lägga mattor över dessa skarvar, men det är inte alltid lätt, är det någon mer som har sådana bekymmer, och finns det tips för att det skall bli bättre?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen