• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mattor till bilen

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Mina mattor till bilen skulle vara gråa men eftersom jag har en svart långhårig fällande hund så var de ej gråa,+ att gummit under var loss och lossnade hela tiden.
Slängde dessa.
Har letat efter ngt som skulle passa.Igår när jag var på Biltema så såg jag ngr bagagerums mattor jag skulle kunna klippa till,men det var ju en massa hårda knoppar på undersidan.
Tror ni att dessa förstör golvet ska man ta bort dessa får man väl köra med vinkelslip
för de satt tätt o massvis.
Är ju ett helttidsjobb att ta bort dessa med tång?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Jag har inte sett den matta du refererar till men i vår bil har vi en matta som liknar de konstgräsmattor som är tänkta för uterum och balkonger. Vår är lite tjockare, kallgrå i kulör och riktigt mjuk. Jag misstänker att den är gjord av returnerade PET-flaskor. På baksidan har den ett regelbundet mönster av knoppar, alltså inte en heltäckande "slät" yta. Detta gör att den andas och skulle det rinna in lite vatten under mattan torkar det snabbt. En gummibelagd matta har den nackdelen att eventuellt vattenspill i kanten får vattnet att krypa långt in under mattan på grund av kapilärkraften. Sedan torkar det vid kanten men det som är kvar längre in stannar kvar länge.

Vi har inte märkt någon nackdel med knopparna.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Mattor till bilen

Vi lade ut en styv papp på golvet i våran husbil, och klippte ut formen med en sax som vi ville ha mattan, åkte sedan till en tapetsörverkstad som sydde en matta som passade, med fållade kanter, lade sedan ett kalkskydd under så att mattan låg still i bilen, vi kunde välja kvalite o färg och det var prisvärt tyckte vi. :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Mattor till bilen

Vi anser det vara både en onödig kostnad och opraktiskt med mattor på golvet. Det gör det bara mer svårstädat, särskilt om man har hund eller katt, och det har ju många. Kallt om fötterna behöver det inte heller vara med tofflor.
Om man har golvvärme, så motverkar ju golvmattor denna värme, som behövs så väl för att torka ut ev fukt i alla springor och hörn vid dörrar, kök och badrum.
Ofta är husbilens golv gjort i PVC innehållande s k mjukgörare. Mattor med en "gummiliknande" undersida kan också innehålla sådana mjukgörare, och därmed är risken för s k migrering / mjukgörarvandring mellan dessa material ganska stor, särskilt om man kopplar in golvvärmen!!!!

Till slut - om hunden halkar på golvet kan det bero på för långa klor!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Köper jag typ biltemas med knoppar så kan jag ju byte efter en säsong det blir ju ej så kostsamt.
Mickael de knoppar under din matta är väl lite störr o rundare än vad dessa är, de är sylvassa.Är rädd att de förstör plastmattan .Jag får fundera lite till .
Jag köpte ngr entre mattor på ikea det kanske blir bra annars kan man ju ha do hemma går ju alltid åt./susanne
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Mattor till bilen

Jag vet vilken matta det är, hade sån i Mitsubishi bussen. Den är gjort för att ligga på heltäckningsmatta och inte hårt plastgolv. Det är en bra matta men hopplös att dammsuga upp hund/katthår ur då dom fastnar i tyget. Den är nog gjord av plast och har som du säger vassa taggar på baksidan, jag är övertygad om att den kommer att skada orginal plastmattan under.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Tack Kölis det var det jag ville höra ,jag var inte helt säker men jag trodde att de kunde förstöra golvet nu blir det Ikea gråa med gul rand (engångsmattor) passar perfekt.:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Det stämmer att knopparna under vår matta är runda. En fördel med mattan är att den är lätt att skära till och behöver inte kantsys vilket gör att jag kan göra hur smala uttag som helst. Ganska billig också och lätt att hålla ren. Enda nackdelen är kanske att vi köpte den på Bahrs byggmarknad mitt emot Citti i Moisling (Lübeck). Kan ju vara en fördel också som förevändning att åka till Tyskland :rolleyes: .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Ja ngn gång ska jag åka utanför Sveriges gränser Zimba har ju pass nu:yes:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Så gjorde vi;

Köpte en mattstuv på ca 2 meter, den var 4 meter bred. Finns att köpa hos alla som säljer mattor, Bauhaus, OBS mattvaruhus. Den storleken som går åt till en husbil är så liten att oavsett kvm pris kommer man undan med ett bra pris. Det är en så billig investering att man kan byta när man vill.

Gunnar gjorde en mall av pappersark som teijpades ihop, så den skars ut rätt.

Mattprov.jpg
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Man får ett felmedelande Bigge,
Du angav ett ogiltigt Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige.

Mvh Rembrandt
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Trodde Carina lagt ut en bild på Gunnar när han somnat på mattan eller nåt.:p
Skämt å sido lite kul måste man ha.Censuerat kanske;)
Bara inte Carina blir arg nu:mad:/ska nu in o titta/susanne
 
Senast ändrad:

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Mattor till bilen

Nä du Susanna, så illa var det inte.
Jag hann vist in o kolla på bilden precis efter att Håkan fixat den så jag trodde att du gjort något galet :):):)

Men som vanlig så hade du skött dig.

//Bigge
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Hej!

Vi är också på G och ska köpa nya mattor - tror vi kör på Carina och Gunnars idé att göra en pappersmall och skära ut i rätt storlek. Vi vill gärna ha lite tjockare och gosigare mattor. Som tur är så fäller inte Wille några hår att tala om. Är ju inte lätt att hitta mattor i de måtten som är så smala som till husbilen.

Marie
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till bilen

Vi har visserligen ingen hund men vi har barn med oss... nästan samma sak :)

Vi har köpt mattor som heter Devlon Micro från Sableline finns även på Clas Ohlsson. Visserligen är dom ganska dyra men vilken bra kvalitet :) Tvättbara i maskin och går även att köra i torktumlaren. 5 års garanti!

Jag tycker det är en fördel att ha flera mindre mattor eftersom det då är lätt att plocka ut dom och ruska av. Dom går också att skära i om man behöver fixa till formen. Det är små knoppar på baksidan som gör att dom ligger stilla, ingen fara att mattorna glider iväg.

Gruset liksom ramlar ner i mattan så man slipper få ut det i hela husbilen och dörrmattan suger upp vattnet om man går in med blöta skor. Vi ska köpa en dörrmatta till att ha med extra, bra att byta om det har varit riktigt blött och geggigt ute.

//Kicki
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Mattor till bilen

Vi har orginal linolium golvet kvar men har lagt dit en tygmatta som räcker ända framifrån till längst bak (det är långt i vår bil..). Det blir visserligen någon decimeter öppet på varje sida men det kan vi leva med då mattan ger ett varmt golv att gå barfota på plus att den är lätt att ta ur om man vill spola av den. Kia köpte den på Rusta för ca 110:- vilket jag tycker var gratis för den långa mattan. I fotsteget in i bilen har vi lagt en grön (finns säkert i andra färger med) plastmatta modell "skoavskrapare" som tar upp nästan all skit plus att skorna kan stå där och droppa av, sen är det bara att lyfta ur avskraparen och skaka av den. Det här är kanske inte de snyggaste lösningarna men garanterat de billigaste och bekvämaste, sånt har ju också sitt pris *L*
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till bilen

Bredden på golvet är 48!och de flesta mattor är 50cm . Det hade underlättat om det var 50 då hade jag kunnat köpa matta för länge sedan. De är inte dumma när de bygger en bil måste ha orginalmattor,nej det ska inte jag ha./susanne:swoon:
 
Toppen