• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

markis fästen

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Jag fick fästen till markisstängerna som skall sitta nere på karossen är det någon som har eller använder dessa , vågar man montera dom, mvh Håkan

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027
Sv: markis fästen

Vi hade såna på förra bilen, skitbra, lägg lite sikaflex eller butyl eller liknande bakom och skruva fast. Det ska jag göra så fort jag inhandlat. Med ett bra sättlim kanske man inte behöver skruva.
>Blasse

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Behöver man inte ha genomgående bult med avlastningsplåt på insidan för att det skall hålla om det kommer en vindkörare?
I markisfästet, alltså där själva markisen är fäst, i vår bil har man gjort så att det ligger en bit aluminium på insidan innerväggen och en bult genom markisfästet med mutter på insidan.
Någon som vet hur det skall se ut, för att hålla bra, och kanske har någon bild på hur man monterat fästen där stödbenen kan sättas?
EssoJ

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag skulle nog vara litet försiktig med den typen av fästen då de jag sett varit ganska tunna och i plast. Genom åren har jag sett ett antal markiser komma lösa och ofta landa på taket på husbilen med ganska svåra skador som följd. Markis bör enligt min mening bara vara ute när man sitter under densamma. De bör allt förankras väl i underlaget med riktiga spännband. I Bretange denna sommar såg jag en Hymer bli ordentligt skadad då plötslig vind vrängde markisen upp på taket. Min var också ute men ordentliga jordspett och spännband räddade mig den gången. Markiser är bra men bör användas med försiktighet och eftertanke.:)

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Nej för fasiken inga plastleksaker finns i alu. Självklart måste man vara vaken på plötslig vind, men det gäller ju även om stöttorna står på backen. Jag limmar fast mina så behöver jag inte få hål på dummaställen.
>Blasse

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vi hade sådana på förrförra bilen och dom var kanonsmidiga att ha om man bara skall fälla ut markisen lite.
Även toppen på hårt underlag som t.ex. asfalt där det kan vara svårt att få ner något i marken som håller stolparna på plats.

Givetvis använder man dom inte när det blåser kraftigt.

LarsGN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2025

Hej
Finns det någon som har. Monterat på en Burstner 890
Bakre fästet kommer på garagedörren
Någon som har annan lösning på montering av bakre fästet
Med vänlig hälsning,
Lars

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Vi använder ofta dessa fästen, speciellt bra om man bara kör ut markisen lite grand för att få regn/sol-skydd utanför dörren. Funkar bra även om det är lite blåst.
Jag skulle inte sätta fästet i dörren, då kan man ju inte öppna den utan att ta bort markisstången. Om det är bilen på avataren så verkar det finnas plats tv om luckan. Inte jätteviktigt att stången sitter i "lod" (estetik..)

F

F.d. 53358

Guest

146.JPG

Vi använder "hundskruv" och linor från Biltema. Har fungerat utmärkt hela sommaren. Första resan 30 april, vi har inte gjort sista resan för i år ännu. Tänker nog inte sätta fast några beslag i bilen, de hade hamnat i dörren och lastluckan och det hade inte varit särskilt bra.
Bilden från Sollerön, 5 meter från vattnet.

F

F.d. 25023

Guest

Vi har alltid haft de skruvade direkt på Carthagos aluminiumkjol. Aldrig något som helst problem. Men Carthagos kjolar är ju inte plast...

Jyrki

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Och i mitt fall så finns det ingen kjol under garage dörr..

Senast ändrad:
Toppen