• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manuell låda kontra automatlåda

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nja jag vet inte så mycket om dem som om de äldre, men lite riktig inside info och även rätt allmän kännedom som går att läsa ger väl en del seriös info.
Till att börja med så är det första lådan där alla växlar ligger helt inne i samma utrymme. (Svaga femman låg ju lite utanför på de tidigare och gick rätt enkelt att komma åt, t. o. m. med lådan kvar i bilen,)

Motor och låda sitter ju på tvären som tidigare, och troligen för att få in alla växlar i lådan utan att den blir besvärligt lång så är det lite mer grejer i den. Det sitter tre axlar i lådan, en ingående och två utgående för att fördela kugghjulen lite mer.
Att det klagas/klagades på backens lite höga utväxling verkade vara när jag tittade in i en låda att backväxelns ena lilla drev var fräst direkt i axeln och kunde i princip inte göras mindre för då lägre utväxling (min teori).

Men de är nog bra och funkar säkert normalt bra, men när bilen har boggi och kan väl som värst väga uppåt 5,5.ton ?? tror jag, så är det ju rätt mycket att släpa på både på sexan om uppförsbacken är lång och seg, och även när man backar om utväxlingen känns för hög.
När/om sexans växel går sönder så är det alltså inne i lådan och det verkar som själva huset också kan få skador så det blir skrot av hela lådan. Inget går att fixa på plats så troligen gäller utbyteslåda i alla lägen.

Man skall nog om, i alla fall ju tyngre bilen är tycka att sexan är en bra överväxel i planflykt på vägen men nerväxling bör ske om det går trögt även om motorn orkar. Om man sparar tre droppar diesel i backen men knäcker lådan så är det ingen vidare vinst i längden.
Det verkar nog också som att de med robotlådan inte knäcker sexan för de växlar ner i god tid... Vilket många ägare klagade på i början för den växlade ner och man fick då gasa på onödigt mycket tyckte en del.

Ungefär så tror jag och hoppas det stämmer skapligt :p.

Som tillägg så träffade jag för rätt länge sedan på den kortare varianten av booggibil. Snygga fälgar och Brembobromsar på alla sex hjulen.
Avgasrör som ett stuprör, omprogrammerad dator och jätteturbo. Där gällde det nog att inte fresta sexan i onödan, fast motorn ändå orkade.
(Det var lite av ägarens hobby att sätta fart på bilar är väl bäst att tillägga, om någon undrar varför.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, nja jag vet inte så mycket om dem som om de äldre, men lite riktig inside info och även rätt allmän kännedom som går att läsa ger väl en del seriös info.
Till att börja med så är det första lådan där alla växlar ligger helt inne i samma utrymme. (Svaga femman låg ju lite utanför på de tidigare och gick rätt enkelt att komma åt, t. o. m. med lådan kvar i bilen,)

Motor och låda sitter ju på tvären som tidigare, och troligen för att få in alla växlar i lådan utan att den blir besvärligt lång så är det lite mer grejer i den. Det sitter tre axlar i lådan, en ingående och två utgående för att fördela kugghjulen lite mer.
Att det klagas/klagades på backens lite höga utväxling verkade vara när jag tittade in i en låda att backväxelns ena lilla drev var fräst direkt i axeln och kunde i princip inte göras mindre för då lägre utväxling (min teori).

Men de är nog bra och funkar säkert normalt bra, men när bilen har boggi och kan väl som värst väga uppåt 5,5.ton ?? tror jag, så är det ju rätt mycket att släpa på både på sexan om uppförsbacken är lång och seg, och även när man backar om utväxlingen känns för hög.
När/om sexans växel går sönder så är det alltså inne i lådan och det verkar som själva huset också kan få skador så det blir skrot av hela lådan. Inget går att fixa på plats så troligen gäller utbyteslåda i alla lägen.

Man skall nog om, i alla fall ju tyngre bilen är tycka att sexan är en bra överväxel i planflykt på vägen men nerväxling bör ske om det går trögt även om motorn orkar. Om man sparar tre droppar diesel i backen men knäcker lådan så är det ingen vidare vinst i längden.
Det verkar nog också som att de med robotlådan inte knäcker sexan för de växlar ner i god tid... Vilket många ägare klagade på i början för den växlade ner och man fick då gasa på onödigt mycket tyckte en del.

Ungefär så tror jag och hoppas det stämmer skapligt :p.

Som tillägg så träffade jag för rätt länge sedan på den kortare varianten av booggibil. Snygga fälgar och Brembobromsar på alla sex hjulen.
Avgasrör som ett stuprör, omprogrammerad dator och jätteturbo. Där gällde det nog att inte fresta sexan i onödan, fast motorn ändå orkade.
(Det var lite av ägarens hobby att sätta fart på bilar är väl bäst att tillägga, om någon undrar varför.)

M.v.h. JANKRO.
JANKRO.... Du är min guru..

Stämmer på pricken att backen är mycket för högt utväxlad. Husbilen morrar vid försiktig backning.

Min HB är på 4 ton, 2 axlar och alkov så det är nog klokt att ta 5.an vid långa backar även om motorn orkar med lätthet och utan att klaga.

Gillar 3L motorn. Lätt att köra om långa lastbilar som kör 75-80 på 2+1 väg. Som att köra om med volvon.... nästan.

Tack för infon allas vår guru, JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej, nja jag vet inte så mycket om dem som om de äldre, men lite riktig inside info och även rätt allmän kännedom som går att läsa ger väl en del seriös info.
Till att börja med så är det första lådan där alla växlar ligger helt inne i samma utrymme. (Svaga femman låg ju lite utanför på de tidigare och gick rätt enkelt att komma åt, t. o. m. med lådan kvar i bilen,)

Motor och låda sitter ju på tvären som tidigare, och troligen för att få in alla växlar i lådan utan att den blir besvärligt lång så är det lite mer grejer i den. Det sitter tre axlar i lådan, en ingående och två utgående för att fördela kugghjulen lite mer.
Att det klagas/klagades på backens lite höga utväxling verkade vara när jag tittade in i en låda att backväxelns ena lilla drev var fräst direkt i axeln och kunde i princip inte göras mindre för då lägre utväxling (min teori).

Men de är nog bra och funkar säkert normalt bra, men när bilen har boggi och kan väl som värst väga uppåt 5,5.ton ?? tror jag, så är det ju rätt mycket att släpa på både på sexan om uppförsbacken är lång och seg, och även när man backar om utväxlingen känns för hög.
När/om sexans växel går sönder så är det alltså inne i lådan och det verkar som själva huset också kan få skador så det blir skrot av hela lådan. Inget går att fixa på plats så troligen gäller utbyteslåda i alla lägen.

Man skall nog om, i alla fall ju tyngre bilen är tycka att sexan är en bra överväxel i planflykt på vägen men nerväxling bör ske om det går trögt även om motorn orkar. Om man sparar tre droppar diesel i backen men knäcker lådan så är det ingen vidare vinst i längden.
Det verkar nog också som att de med robotlådan inte knäcker sexan för de växlar ner i god tid... Vilket många ägare klagade på i början för den växlade ner och man fick då gasa på onödigt mycket tyckte en del.

Ungefär så tror jag och hoppas det stämmer skapligt :p.

Som tillägg så träffade jag för rätt länge sedan på den kortare varianten av booggibil. Snygga fälgar och Brembobromsar på alla sex hjulen.
Avgasrör som ett stuprör, omprogrammerad dator och jätteturbo. Där gällde det nog att inte fresta sexan i onödan, fast motorn ändå orkade.
(Det var lite av ägarens hobby att sätta fart på bilar är väl bäst att tillägga, om någon undrar varför.)

M.v.h. JANKRO.
Hej
Ett litet tillägg bara, jag frågade om växellådorna när 3l motorn används i husbil på en Fiat klass ett verkstad (dit jag blev bärgad efter att spjällhuset havererat). De verifierade att de bytt ett flertal växellådor men främst på bilar över 4,5 ton och att det i regel berott på att ägarna hade startat regelbundet på 2:ans växel, 6:ans växel såg de som ett mindre problem.
Ettans växel är lågt utväxlad och en del startar därför på 2:ans växel vilket 3 liters motorn lätt klarar av, problemet är dock att det då blir ett mycket högt startmoment när det är en tyngre bil. Startar man på ettan så är bilen i rullning när 2:an läggs i vilket ger ett mycket lägre startmoment.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Ett litet tillägg bara, jag frågade om växellådorna när 3l motorn används i husbil på en Fiat klass ett verkstad (dit jag blev bärgad efter att spjällhuset havererat). De verifierade att de bytt ett flertal växellådor men främst på bilar över 4,5 ton och att det i regel berott på att ägarna hade startat regelbundet på 2:ans växel, 6:ans växel såg de som ett mindre problem.
Ettans växel är lågt utväxlad och en del startar därför på 2:ans växel vilket 3 liters motorn lätt klarar av, problemet är dock att det då blir ett mycket högt startmoment när det är en tyngre bil. Startar man på ettan så är bilen i rullning när 2:an läggs i vilket ger ett mycket lägre startmoment.
Upplever samma. Och i instruktionsboken stå det om bränsleförbrukning

* start med 2:a växel.

Det tror jag inte är en bra metod. Provat en gång på platt mark. Funkar bra men märks att det belastar mer. Jag sätter mina 4 ton i rull en kort bit på 1an. sen växel 2 osv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Upplever samma. Och i instruktionsboken stå det om bränsleförbrukning

* start med 2:a växel.

Det tror jag inte är en bra metod. Provat en gång på platt mark. Funkar bra men märks att det belastar mer. Jag sätter mina 4 ton i rull en kort bit på 1an. sen växel 2 osv.
Hej, är inte den tanken på bränslebesparing möjligen ämnad till en Ducato med ett skåp eller flak och utan last och då bra mycket lättare än en fullastad husbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det har skrivits mycket i andra trådar om robotlådans servicebehov

Kontroll av oljenivån, detta är i robotdelen (inte i växellådan) många rekommenderar byte vart annat år.
Kontroll av oljenivå i systemet, detta är bromsvätska inte olja, den blir svart efter två år,viktigt att byta.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Helt rätt. Bilden jag lade in är från min Comfortmatic-manual och inget annat. Olyckligt att de skriver ”olja” om bromsvätskan. Hydraulsystemets olja nämns inte där, enbart kopplingen, men bör som skrivits i andra trådar också bytas.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Oj. Blir täta byten på en husbil som inte körs så ofta...

Blir stora kostnader på få mil. Oljebyte, kamremsbyte va 5:E år.

Håller kvar i min manuella låda och 3L motor med kamkedja så länge det går....
Det är samma bytesintervall på kopplingshydrauliken på en manuell låda som robot. Det är samma koppling på båda.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Man kan misstolka denna tråd då rubriken säger automatlåda, och sen kommer det inlägg på den ruggiga robotlådan, förväxla inte den med en traditionell/modern automatlåda, bara en tanke. o_O
Trådens rubrikval är lite olyckligt. Trådskaparens fråga handlar dock om en automatväxlad Fiat 2018. Som har växlingsrobot.
 
Toppen