• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manuell låda kontra automatlåda

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
Jag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.
Jag föreslår att du provkör en bil med automat för att känna skillnaden.
Kör du mycket småvägar med mycket växling kan en automat vara bekvämt, på större vägar ligger bilen på samma växel långa tider då spelar det mindre roll.
Automaten skall servas med vätskebyte i roboten vart annat år.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
Jag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.

I städer lite trist att växla men kör mest landsväg. Mest växel 6. Kraftiga backar 5an för att skona växellåda och drivaxlar
 

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Jag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.
Jag föreslår att du provkör en bil med automat för att känna skillnaden.
Kör du mycket småvägar med mycket växling kan en automat vara bekvämt, på större vägar ligger bilen på samma växel långa tider då spelar det mindre roll.
Automaten skall servas med vätskebyte i roboten vart annat år.
Tack för info
 

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Jag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.

I städer lite trist att växla men kör mest landsväg. Mest växel 6. Kraftiga backar 5an för att skona växellåda och drivaxlar
Tack för info
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har alltid kört automat i mina personbilar men manuellt i mina husbilar. Mycket samma anledning som andra ovan. Vridstark motor, jämn och lugn hastighet ger väldigt lite växlande. Föredrar generellt enklare system i husbilen pga att den faktiskt mest står still och dessutom ibland i längre perioder. Mindre som kan klydda och enklare service. Men det är bara min åsikt! :)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag kör automat - den senare 9-växlade. Smidigt vid krypkörning, färja eller liknande. Visst den är säkert komplicerad, men om den skulle rasa då har jag maskinskadeförsäkring.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle nog bara välja automat om jag hade bra garanti och/eller försäkring.
Verkar bli väldigt dyra reparationer när dom där automatrobotlådorna pajar. Och allt här i livet pajar förr heller senare .
 

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Jag kör automat - den senare 9-växlade. Smidigt vid krypkörning, färja eller liknande. Visst den är säkert komplicerad, men om den skulle rasa då har jag maskinskadeförsäkring.
Jag kör automat - den senare 9-växlade. Smidigt vid krypkörning, färja eller liknande. Visst den är säkert komplicerad, men om den skulle rasa då har jag maskinskadeförsäkring.
Vem har du tecknat maskinskadeförsäkring med?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kabria - Max 8 år eller 10.000 mil. Inget tillägg
Och sen......Andrahandsvärde på en manuell måste ju bli betydligt högre. Jag som köpare av gamla bilar köper gärna automat om det är en "riktig" automatlåda men en robotlåda med tvivelaktigt kvalitetsrykte som garanti/försäkring nyss gått ut??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har kört 10000 mil med robotlåda utan problem,med tanke på hur många bilar det finns med denna låda, så tror jag inte det är mycket mer problem med denna än andra, så bli inte avskräckt,sköt servicen bara.
Tyvärr verkar inte nya 9stegslådan helt säker heller.
Jag kommer aldrig mer köpa en bil med manuell låda.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Jag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.
Jag föreslår att du provkör en bil med automat för att känna skillnaden.
Kör du mycket småvägar med mycket växling kan en automat vara bekvämt, på större vägar ligger bilen på samma växel långa tider då spelar det mindre roll.
Automaten skall servas med vätskebyte i roboten vart annat år.
Ok men jag har 7000 mil på oljebyte i roboten . fiat 2016
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Jag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.

I städer lite trist att växla men kör mest landsväg. Mest växel 6. Kraftiga backar 5an för att skona växellåda och drivaxlar
Kanske petar men drivaxlarna bör väl utsättas för samma moment om man ska uppför samma backe i samma fart med samma bil? Ingående delar i växellådan får väl mindre krafter med lägre växel.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Vi har kört över 12.000 mil utan problem med robotlådan. Särskilt min fru kan inte tänka sig att köra husbil med manuell låda.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kanske petar men drivaxlarna bör väl utsättas för samma moment om man ska uppför samma backe i samma fart med samma bil? Ingående delar i växellådan får väl mindre krafter med lägre växel.
Vad jag har läst påverkar det stödlager och lagring vid utgående till drivaxlar. Men jag kan ha fel men säkrar upp med att växla ner....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad jag har läst påverkar det stödlager och lagring vid utgående till drivaxlar. Men jag kan ha fel men säkrar upp med att växla ner....
Anledningen till att växla ner även den sexväxlade lådan är till största delen att högsta växeln ligger ju på gränsen att den håller så väl som både första -82 till -94 och andra generationens växellådor -95 till ca -02.
Ducato med stark 3L motor och låda som hela tiden släpar på maxlast i för hållande till en transportbil som den egentligen är.
Om den dessutom är chippad så är vridmomentet t.o.m. högre än vad lådan är specad för och sexans växel håller inte om man plågar lådan för mycket bara för att motorn inte protesterar. Den lådan går heller inte att laga så lätt som de äldre p.g.av sin konstruktion och blir då oftast en utbytes. En god anledning till att växla ner.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Anledningen till att växla ner även den sexväxlade lådan är ju till största delen att högsta växeln ligger ju på gränsen att den håller så väl som både första -82 till -94 och andra generationens växellådor -95 till ca -02.
Ducato med stark 3L motor och låda som hela tiden släpar på maxlast i för hållande till en transportbil som den egentligen är.
Om den dessutom är chippad så är vridmomentet t.o.m. högre än vad lådan är specad för och sexans växel håller inte om man plågar lådan för mycket bara för att motorn inte protesterar. Den lådan går heller inte att laga så lätt som de äldre p.g.av sin konstruktion och blir då oftast en utbytes. En god anledning till att växla ner.

M.v.h. JANKRO.
Bra och tydligt svar där som vanligt Jankro. Min Fiat är en 2008 med 3L motor. Hur är det med denna manuella låda? Är den bättre än tidigare versioner.
 
Toppen