Patrikbaldemark
HBK Medlem
Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
Jag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.Hej, jag funderar på en Pilote P740 med automatlåda från 2018. Någon som har erfarenhet av manuell kontra automatlåda. Med vänlig hälsning, Patrik
Tack för infoJag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.
Jag föreslår att du provkör en bil med automat för att känna skillnaden.
Kör du mycket småvägar med mycket växling kan en automat vara bekvämt, på större vägar ligger bilen på samma växel långa tider då spelar det mindre roll.
Automaten skall servas med vätskebyte i roboten vart annat år.
Tack för infoJag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.
I städer lite trist att växla men kör mest landsväg. Mest växel 6. Kraftiga backar 5an för att skona växellåda och drivaxlar
Jag kör automat - den senare 9-växlade. Smidigt vid krypkörning, färja eller liknande. Visst den är säkert komplicerad, men om den skulle rasa då har jag maskinskadeförsäkring.
Vem har du tecknat maskinskadeförsäkring med?Jag kör automat - den senare 9-växlade. Smidigt vid krypkörning, färja eller liknande. Visst den är säkert komplicerad, men om den skulle rasa då har jag maskinskadeförsäkring.
Kabria - Max 8 år eller 10.000 mil. Inget tilläggVem har du tecknat maskinskadeförsäkring med?
Och sen......Andrahandsvärde på en manuell måste ju bli betydligt högre. Jag som köpare av gamla bilar köper gärna automat om det är en "riktig" automatlåda men en robotlåda med tvivelaktigt kvalitetsrykte som garanti/försäkring nyss gått ut??Kabria - Max 8 år eller 10.000 mil. Inget tillägg
Ok men jag har 7000 mil på oljebyte i roboten . fiat 2016Jag har haft båda varianterna, automatlådan är en robotlåda fungerar inte som en "vanlig" automat, utan roboten sköter växling och koppling, själva växellådan är samma på båda versionerna.
Jag föreslår att du provkör en bil med automat för att känna skillnaden.
Kör du mycket småvägar med mycket växling kan en automat vara bekvämt, på större vägar ligger bilen på samma växel långa tider då spelar det mindre roll.
Automaten skall servas med vätskebyte i roboten vart annat år.
Ok, men inget tvingande tidsintervall?Ok men jag har 7000 mil på oljebyte i roboten . fiat 2016
Kanske petar men drivaxlarna bör väl utsättas för samma moment om man ska uppför samma backe i samma fart med samma bil? Ingående delar i växellådan får väl mindre krafter med lägre växel.Jag kör inte just den bilen men kör manuell. Mindre saker som kan gå sönder. Som tidigare skribent sa så behövs det sällan växlas. Jag har en vridstark 3L motor i min HB.
I städer lite trist att växla men kör mest landsväg. Mest växel 6. Kraftiga backar 5an för att skona växellåda och drivaxlar
Vad jag har läst påverkar det stödlager och lagring vid utgående till drivaxlar. Men jag kan ha fel men säkrar upp med att växla ner....Kanske petar men drivaxlarna bör väl utsättas för samma moment om man ska uppför samma backe i samma fart med samma bil? Ingående delar i växellådan får väl mindre krafter med lägre växel.
Anledningen till att växla ner även den sexväxlade lådan är till största delen att högsta växeln ligger ju på gränsen att den håller så väl som både första -82 till -94 och andra generationens växellådor -95 till ca -02.Vad jag har läst påverkar det stödlager och lagring vid utgående till drivaxlar. Men jag kan ha fel men säkrar upp med att växla ner....
Bra och tydligt svar där som vanligt Jankro. Min Fiat är en 2008 med 3L motor. Hur är det med denna manuella låda? Är den bättre än tidigare versioner.Anledningen till att växla ner även den sexväxlade lådan är ju till största delen att högsta växeln ligger ju på gränsen att den håller så väl som både första -82 till -94 och andra generationens växellådor -95 till ca -02.
Ducato med stark 3L motor och låda som hela tiden släpar på maxlast i för hållande till en transportbil som den egentligen är.
Om den dessutom är chippad så är vridmomentet t.o.m. högre än vad lådan är specad för och sexans växel håller inte om man plågar lådan för mycket bara för att motorn inte protesterar. Den lådan går heller inte att laga så lätt som de äldre p.g.av sin konstruktion och blir då oftast en utbytes. En god anledning till att växla ner.
M.v.h. JANKRO.