• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Manual till Fiat Ducato Swift 1991

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, mät mellan jorden i kontakten och fasen samt mellan jorden och det andra hålet som då skall vara nolla och kolla vilka spänningar du får då till att börja med.

En sådan här testare funkar ofta bra när det ser underligt ut. Den funkar även bra som första test i uttag som man skall använda på de där lite mysko ställena där elstolparna inte är riktigt up to date. Finns lite överallt att köpa... typ JULA m.fl.
Testare stickkontakt.JPG

M.v.h. JANKRO.

Andersh45

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
33781
Medlemskap
2025
Hej!
Nu har jag testat inget fel på externa uttaget men något fel i bodelen saknar fas verkar något glapp. Då bilen är nyköpt skulle vi behöva elschema på bodelen. Någon som vet var man kan få tag på en kopia till

Fiat Ducato Swift 1991,​

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej!
Nu har jag testat inget fel på externa uttaget men något fel i bodelen saknar fas verkar något glapp. Då bilen är nyköpt skulle vi behöva elschema på bodelen. Någon som vet var man kan få tag på en kopia till

Fiat Ducato Swift 1991,​

Nu vet jag inte vad du har för el kunskaper. Jag skulle börja med att öppna elcentralen i bilen, kan vara placerad i garderoben. Om allt är original och inget är ombyggt finns det två automatsäkringar, dvärgbrytare. Bilen är gammal, då kan det vara lönt att dra åt alla anslutningsskruvar på säkringarna. Om elcentralen är utbytt har du säkert en jordfelsbrytare också.
Du skriver att det saknas en fas. Ett alternativ är att vända på kontakten i det externa eluttaget. Mät då igen och se om du får samma resultat.
Har du kollat vad det är för spänning i det externa eluttaget.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du har avbrott på ena ledaren, nolla vid 110V, fas vid 0 V så blir det som du beskriver. Antingen i anslutningskabel eller inne i husbilen. Att du får 110V beror på att du får bakspänning genom någon ansluten enhet.

Toppen