• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man kan ju undra vilken HOBBY skulle jag haft om jag inte hade haft en HOBBY..?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Roger67 och alla andra här på hbk...

Det ser ut som att jag får ett helt nytt år med min HOBBY :rolleyes: :swoon: :twitcy:

Igår och idag fixade jag andra sidan... Vid bakre fäste syntes det tydligt att vatten har runnit in, men träet är snustortt, så det var tur att jag såg och tätade hålet när skruven hade rostat sönder...

Nu sitter railsen ordentligt fast med rostfria M8 skruvar, och går lätt att ta bort om man nu vill det en dag...
Alla andra HOBBY måste ju ha samma livsfarliga fastskruvning av railsen, man kan ju undra om det överhuvudtaget är tillåtet att fästa en sak så illa på ett fordon.

Sen angående övre bromsljus... Så som du har gjort Roger67.... Fungerar nog inte för mig... Då solen och värmen här nere får fettet att smälta och så småningom försvinna med åren....
Så jag har verkligen funderat vad som är bäst, en sak är säker att den ursprungliga lösningen som hobby har gjort... Är en riktig dålig lösning...
Så efter att jag har limmat sprickorna i lampan så blev ju ytan ojämn.. Därför har jag nu slipat ner limmet jäms med ytan... Och lite till... Nu har jag i varje fall en rak jamn yta...
Skar först till en bit kanalplast som jag tänkte sätta över.. Men ser att det blir inte snyggt...
Så nu är min tanke att försöka hitta en firma som kan skära till en 37*3 cm och 3mm tjock polycarbon platta.... Och sen limma den på lamp ytan som jag har slipat....
Fungerar detta så får jag en yttre falls som blir 5mm runt hela lampan, och den kommer då att täcka över det gamla hålet,
Bättre än detta kan det nog inte bli...

Svårigheterna nu är nog att hitta en firma här nere som har massivt polycarbon... Plexiglas eller macrolon tror jag inte på då de är inte så resistenta mot solen
Så än så länge låter jag hållet vara öppet.... Det skall i vart fall inte regna i veckan som kommer.

Såhär ser min "arbetsplats" ut här nere... Träffade markägaren idag... Så jag undrade om det var ok att använda hans mur när jag fixar till bilen... Inga problem.. Spechen si deutch frågade han... Ja... Svarade jag....
Så vi fick en trevlig pratstund... Han är 89år och tyckte bla att jag skulle skaffa mig en ny kvinna härifrån..:rolleyes: :twitcy:
Visa bilaga 219986

Bromslampan efter slipning ..
Visa bilaga 219988
Kanske plasta igen hålet helt bara dra en liten kabel genom,sätt denna utvändigt, men det blir väl svårt med leverans till din adress,imponerad över hur mycket "bra att ha grejer" du kör runt med!!!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Svårigheterna nu är nog att hitta en firma här nere som har massivt polycarbon... Plexiglas eller macrolon tror jag inte på då de är inte så resistenta mot solen
Makrolon är ju ett varumärke för polykarbonat, ungefär som Nylon/polyamid, så hur menar du att det skiljer? Det enda negativa jag vet om polykarbonat är att det är känsligt för dragspänning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Makrolon är ju ett varumärke för polykarbonat, ungefär som Nylon/polyamid, så hur menar du att det skiljer? Det enda negativa jag vet om polykarbonat är att det är känsligt för dragspänning.
Okey... Det var mer än jag visste :eek:..

Idag har jag kollar runt lite... Men hittar inget här i Igoumenitsa... Så jag fick rota vidare i "källaren".... Nu hittade jag 2K epoxy,
Sånt som man bla gör surfingbrädor av...
Och det fäster ju bra på lampglaset
Så det blir att jag lägger två lager fin roving matta (biltemas) och epoxi, sen skär jag till så jag får en kant runt om... Bättre kan det ju knappast bli :yes: :applaus:

Så nu undrar jag om någon vet om jag kan använda samma släppmedel som man har till polyester :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske plasta igen hålet helt bara dra en liten kabel genom,sätt denna utvändigt, men det blir väl svårt med leverans till din adress,imponerad över hur mycket "bra att ha grejer" du kör runt med!!!
Det är också en bra idé... Men jag tror att jag har mer jobb med detta..... Och så är jag så förbannad trött på kliande efter att jag har jobbat med polyester och glasfiber.. :eek: ;)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vad sade Du Peter när markägare föreslog att Du skulle skaffa Dig en kvinna? Då kanske blir man mindre trött, och få medhjälpare etc. ;=))
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad sade Du Peter när markägare föreslog att Du skulle skaffa Dig en kvinna? Då kanske blir man mindre trött, och få medhjälpare etc. ;=))
Eller så blir det tvärtom :eek: :twitcy:...
Jag sa att den dag gud kommer med en kvinna till mig.... Så skall jag fundera på saken...

Denna vinter resa var tänkt att jag skulle köra till Turkiet, men när jag insåg att mitt kk inte gäller för mer än 3,5 ton utanför Europa, så beslutade jag att inte köra till Aydincik i Turkiet, och tanken med den resa var att just köra till en kvinna som jag träffade och håller fortfarande kontakt med....
Men det är nog guds mening att jag inte skall vara där.. :rolleyes:
Igår pratade jag med en mycket god vän här nere, han vill att jag kör till ön Salamina, hans familje har flera hus där och säger att jag kan få bo i ett av dem.
Så kanske det är guds mening att jag skall köra dit... :rolleyes: ;)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Finns det plats för oss med??:) Vi hänger gärna på, så snart corona-fånglägret öppnar sina grindar (till våren?)! Spännande förslag! Följ rösten uppifrån! Vetja!
:bye:Julian
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Försökte kolla en gång men säljaren tittade på mig uppifrån och ner och föreslog vänligt lokalen invid

Hälsningar
Peter
Det går oxå att köpa på Blocket eller Mobile.de. Köpte min C i Tyskland. Då behövdes ingen närkontakt. Samma var det med den senaste i Covidtider i våras. Då blir ingen säljare störd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Finns det plats för oss med??:) Vi hänger gärna på, så snart corona-fånglägret öppnar sina grindar (till våren?)! Spännande förslag! Följ rösten uppifrån! Vetja!
:bye:Julian
Godmorgon...
Ni brukar ju hänga på, vart jag än befinner mig :twitcy:
Men ring mig när du har tid... så kan vi prata om det, så skall det säkert ordna sig :yes: :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag har letat på nätet efter ett bromsljus som skulle fungera istället för originalet, som har en idiotisk tätning.. Som läker in vatten när gummipackningen blir torr :eek:
Så blir det till att göra en som inte kan läcka in vatten...
Det jag vill ha är att bromsljuset har en fals som täcker ut på karossen...
Så det blev att leta i "källaren".. En stor skiva kanalplast :twitcy: 2K epoxy och lite fin rovingmatta av glasfiber... Släppmedel och en kraftig aluminium profil hittade jag denna gång. Det är inte klokt så mycket prylar det har lagrats med åren i hb "källaren" :swoon:
Sen var det bara att blanda epoxy klippa rovingen... Och slipa jämnt ytan på dett gamla bromsljuset...
Tror inte jobbet tog mer än 20 min totalt...
Sen får epoxy härda till imorgon innan jag kan fortsätta...

IMG_20220102_153648.jpg
IMG_20220125_155730.jpg
IMG_20220125_155722.jpg
IMG_20220125_155711.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag har det härdat färdigt sen var det bara att lossna det från aluminium profilen..
Sen skall jag skära så att där blir en falls på ca 7-8mm runt hela bromsljuset....
Pensla på ytterligare 2-3 lager epoxy...
Vid montering lägger jag butylmassa runt hela den nya falsen... Skruvar sen fast bromsljuset med orginal skruvar/hål...
Sen kommer det aldrig att läcka in vatten där..
Såhär skulle det gjorts från början HOBBY!!

IMG_20220126_110203.jpg

IMG_20220126_110150.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja... Nu har det övre bromsljus fått en fals runt om, och som kommer att täta bra mot husbils karossen..
En annan fördel med att lägga lite glasfiber och epoxy är att sprickor i plasten uppstår nu inte så lätt..
(mitt övre bromsljus hade många sprickor)


IMG_20220127_191702.jpg

IMG_20220127_191730.jpg
 
Toppen