• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man kan ju undra vilken HOBBY skulle jag haft om jag inte hade haft en HOBBY..?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har rails som är skruvad direkt ner i taket på husbilen...
En dag lossnade främre infästning, jag kunde lyfta upp aluminium profilen över 5cm... Skruven var rejält rostig, och min rädsla var stor för att regnvatten skall rinna in genom skruvhålet, så jag beslutade mig för att göra något åt detta...
En dag tog jag vinkelslipen och sågade upp ett hål vid den främre och ett vid den bakre infästningen...
Det gick ganska så snabbt... Då det är glasfiber och polyester....
Började med det bakre... Och till min förvåning så hade inget vatten än kommit in i konstruktionen.... Sen det främre... Där måste ju vatten ha kommit in eftersom skruven hade rostat och lossnat...
En annan sak som slog mig... Varför använder de järn skruvar ihopa med aluminium... Nu för tiden när jag pillar och skruvar på husbilen så inser jag att många "regler" i bygget av konstruktionen av en husbil är absolut inte det jag trodde... Utan en husbil är byggd för att inte hålla för länge...
Snabbt sågar jag upp ett hål där framme... Och till min stora förvåning så är här heller ingen fukt...
Men en sak är säker... Nu gör jag en konstruktion som håller och inte kan läcka... Och i rostfritt.

Bild på båda skruvar
IMG_20211214_142712.jpg

IMG_20211214_123234.jpg

IMG_20211214_121640.jpg
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej Peter,.
Efter att ha kollat in många husbilar under de senaste decenierna så har jag förstått att det endast ett fabrikat som lever upp till sitt namn nämligen Hobby
Allt annat jag tittat på är också hobbyverkstad iofs blir det bättre och bättre men vi skulla aldrig acceptera denna byggkvaliteten i en personbil. På det så är ju många hb individbyggda där kablar, slangar och annat går där den aktuelle montören förlade dem... finns mycket att säga om detta.
Hälsningar
Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ju en i princip likadan bil som du har (Hobby 690 - 05) och när jag köpte den hade den några mindre fuktskador som jag tog tag i direkt. Jag googlade samtidigt runt och läste på lite om vad som var vanliga riskområden på bilarna och railsen var ett av dom.
Med tiden kan skruvarna vandra ut så vatten kommer in mellan rails och tak men också att silikontätningarna ovanför skruvarna i försänkningen i railsen lossnar och tillåter att vatten kan ställa sig över skruvskallarna. Troligen det som har hänt för dig.
Jag tog bort mina rails helt, gjorde rent, ny tätning mot taket, skruvade dit railsen igen och gjorde ordentligt rent i försänkningarna innan jag fyllde upp med nytt silikon igen. Supertätt. Jag hade heller inga fuktskador men tiden sliter och förebyggande arbete är det bästa arbetet.

Andra saker att kontrollera är det höga bromsljuset. Om det inte är helt tätt kan det läcka in vatten där som sen letar sig ner bakom hörnprofilerna bak där det kan bli stående för att sen leta sig in i väggen med fuktskador som följd.
Ganska lätt att kontrollera genom att skruva bort dom övre bakljusen efter ett par regniga dagar. Finns det fukt där bakom så är bromsljuset troligen otätt.
Annars tycker jag Hobbyn är helt ok. Efter 17 år är det ju inte konstigt om tätningar och annat behöver ses över.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte vad HOBBY har tänkt, men att skruva fast railsen i bara 2-3mm glasfiber måste ju vara riktigt galet :eek:
Och sen använder de järn skruvar :eek:

Jag kommer nu att limma en 15mm plywood platta som förstärkning under glasfiber... Montera en "trämutter" M8 i plattan, sen blir det bara att skruva fast railsen med en rostfri M8 skruv...


31kqmbwpLAL._AC_SY580_.jpg

IMG_20211223_132657.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Innan gårdagen var slut så fick jag limmat båda plywood plattor på vänstersidan av bilen...

IMG_20211223_132714.jpg

IMG_20211223_132848.jpg

Det blev både polyuretan lim och skum då jag hade tagit bort en del av isoleringen...


IMG_20211223_133357.jpg

IMG_20211223_142457.jpg
Sen var det bara att vänta tills skummet torkat så pass att jag kunde renskära... Inför nästa steg och natten satte jag silvertejp över båda hål.... Och det var tur, för i morse så fick vi en del regn...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tür att man ibland kan använda sig av det som finns i min närhet.... Perfekt att jobba ifrån muren.... Men ett rent helvete att ta sig upp där, när man har ett avslitet
ledband i vänster foten :eek:

IMG_20211223_142300.jpg

Idag efter 12 så kom solen fram... Perfekt temp för att plasta tänkte jag...
Och så började jag leta igenom husbilen för att se vad jag har.... Gott om glasfiberväv hittade... Hur är det med poly styren?.... Efter lite letande hittade jag en 1/2 litersburk som jag köpte i år på biltema....Hur är det med härdare? ... Hittade en burk med några små flaskor... Men tyvärr hade all Härdare läckt ut....
Men skam den som ger sig... Och snart hittade jag en liten flaska till, den var halvfull.... Och pensel hittade jag också... Nu är det bara acetonen som saknas...
Och på toan i skåpet under vasken hittade jag en hel liter :yes:
Sen var det bara att sätta igång....

IMG_20211224_170422.jpg

Och snart hade jag plastat in de stycken jag sågade ut... Nu är det i varje fall vattentätt....
Om vädret tillåter det i morgon så får jag leta fran en slipmaskin och "snygga" till det.... Sen blir det nog mer plastande, slipande, spacklade, slipande osv. osv...
Innan jag kan grundmåla och slutmåla....
Sen har jag den andra sidan kvar :eek::swoon::twitcy:;)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag (julafton här i Grekland) har jag hunnit med innan regnet kom.... Att slipa, spacklat, slipat, spacklat, slipat, spacklat och slipat innan målningarna...

IMG_20211225_115835.jpgIMG_20211225_130947.jpg
IMG_20211225_130958.jpg
IMG_20211225_125248.jpg

Jag tycker att det blev ganska bra för att vara gjort i Grekland med prylar från biltema... :yes: :rolleyes: :bye:

Högersidan få jag ta nästa gång solen kommer fram... Enligt metrologerna blir det på torsdag nästa vecka..

Jag lägger inte upp någon text eller bilder på högersidan .... För jag antar att ni förstår att jag gör ju exakt likadant..........
fast tvärtom :rolleyes: :twitcy: :bye: ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag vet inte vad HOBBY har tänkt, men att skruva fast railsen i bara 2-3mm glasfiber måste ju vara riktigt galet :eek:
Och sen använder de järn skruvar :eek:

Kanske skiljer det mellan olika bilar men mina skruvar satt/sitter stenhårt i taket och dom var även i perfekt skick utan någon rost.

Glöm inte fylla upp över skruvarna med silikon sen. Eftersom du inte hade något läckage eller några fuktskador i infästningen gissar jag att det är det som ställt till det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hej, vilket julfirande , hinnr du äta skinkan, du kör kanske bara med sillen, men ha en fortsatt god helg, vi har för tillfället 15- men flugfritt
Härligt med riktig kyla ..... När man sitter inne i värmen...
Detta år blev det absolut ingen julmat...
Men det gillar nog ampendix :twitcy:

God fortsättning på helgen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske skiljer det mellan olika bilar men mina skruvar satt/sitter stenhårt i taket och dom var även i perfekt skick utan någon rost.

Glöm inte fylla upp över skruvarna med silikon sen. Eftersom du inte hade något läckage eller några fuktskador i infästningen gissar jag att det är det som ställt till det.

Det konstiga är att en skruv lossnade för ca 1 år sedan, jag tättade hålet efter skruven för då visste jag inte hur jag skulle lösa detta...
I år började en annan skruv lossna.... Så jag drog upp alla skruvar, och var inställd på vattenskador... Med tanke på hur skruvarna såg ut... Men "han där uppe" har nog tyckt att jag varit snäll iår... Därför fick jag ingen vattenskada :rolleyes: ;)
Om man tittar på skruvarna så ser det ut som att någon typ av lim sitter runt skruven... Limet kanske har denna gång hindrat vattnet för att komma in...

När jag väl sågade upp hålen så trodde jag att jag skulle kunna se vart skruvarna hade suttit... Mörka fläckar....
Men nu inser jag att skruvarna har bara gått igenom glasfiber och sen ner i tak isoleringen (som är 30mm) så skruvarna har inte varit långa nog för att komma ner i första plywood under glasfibern..
Allt är ju helt galet monterat... Billigt, osynligt och lögner om kvalitén... Saker som kunden har mycket svårt för att kontrollera :eek:

Silicon vill jag inte använda i hålen på aluminiumet, det har ju lossnat 1 gång i alla fyra hål... Så jag har fyllt hålen med Bostik butylmassa och sen sätter jag en ny tättbricka över... Så lär det hålla bilens livstid och mer därtill....

Tack föt tipset om bromsljuset högt uppe, ser att mitt har en spricka, så framöver skall jag demontera lampan...
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej Peter,.
Efter att ha kollat in många husbilar under de senaste decenierna så har jag förstått att det endast ett fabrikat som lever upp till sitt namn nämligen Hobby
Allt annat jag tittat på är också hobbyverkstad iofs blir det bättre och bättre men vi skulla aldrig acceptera denna byggkvaliteten i en personbil. På det så är ju många hb individbyggda där kablar, slangar och annat går där den aktuelle montören förlade dem... finns mycket att säga om detta.
Hälsningar
Peter
Har du missat Concorde och Morelo?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag fortsatte jag lite med min HOBBY...
Efter att Roger67 skrev om det översta bromsljuset så ha jag funderat om det läcker in vatten där....
Min första tanke när jag hade klivit upp, var att här kan ju knappast vara tätt.... Den svarta gummi list som sitter runt lampan ser ut att ha torkat in och små sprickor syns lite här och där...
Så jag skruvar av lampan...
Till min stora förvåning så ser jag att det finns inga kanter som skall hindra eventuellt inträngande vatten från att komma in
Jag förstår inte hur en husbils tillverkare kan tycka att denna lösning är bra
IMG_20211229_152431.jpg

Det är helt slät uppe och nere... Några små kanter finns längst ute till vänster och höger som är till att skruva fast lampan i.
Så jag går ner i "källaren" för att leta efter min endoskop kamera... Dagsljuset gör det svårt att se bilden på padden... Men vad jag tycker så ser allt ok ut även här...

Det har med tiden blivit några sprickor i lampglaset av plast, så jag limmar de med biltemas 2K blixt lim.

IMG_20211229_160707.jpg

Hur jag skall täta runt lampan vet jag inte riktigt... Visserligen kan jag trycka in svart Bison poly max.... Men då blir det helt omöjligt att ta ut lampan hel framöver.,
Jag tänker att jag skulle kunna sätta en bredd tejp över.... Men den kommer solen att fördärva, och även kommer den att "brinna" fast i lacken och blir sen omöjlig att få av...
Men i källaren hittade jag också en skiva kanalplast 6mm tjock... Så jag skär ut en passade bit som jag kommer att fästa med svart Bison poly max.. Den kan man skära av framöver om det behövs...
Kanske inte det snyggaste... Men bättre än inget tänker jag.... Den får sitta där till jag kan på tag på en skiva polycarbon som jag kan sätta över lampan.

IMG_20211229_161611.jpg

Mer hinner jag inte med idag... För svarta moln hopar sig på himlen... Sätter tejp över hålet så kan det inte regna in just nu i vart fall...
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Din lampa och bakdel ser lite mer härjad och väderbiten ut än vad min gör men min tätningslist runt lampan var också torr vilket gjorde att det inte var riktigt tätt där.
Jag gjorde en "snabbfix" för att få det tätt genom att helt enkelt bara göra rent och sen smeta rejält med fett runt lampan och tätningslisten innan jag sköt tillbaka lampan in på plats igen. Överflödet torkade jag bara bort.
Det har faktiskt hållit helt tätt nu i snart 2 år så min enkla tillfälliga snabbfix håller nog på att bli en permanentfix.

Om du vill vara säker på att det är tätt är det enklast att kika in bakom dom övre positionsljusen efter ett rejält regn. Vattnet som eventuellt läcker in via bromsljuset lägger sig längre ner i en ränna i glasfibret i nivå med och bakom positionsljusen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Roger67 och alla andra här på hbk...

Det ser ut som att jag får ett helt nytt år med min HOBBY :rolleyes: :swoon: :twitcy:

Igår och idag fixade jag andra sidan... Vid bakre fäste syntes det tydligt att vatten har runnit in, men träet är snustortt, så det var tur att jag såg och tätade hålet när skruven hade rostat sönder...

Nu sitter railsen ordentligt fast med rostfria M8 skruvar, och går lätt att ta bort om man nu vill det en dag...
Alla andra HOBBY måste ju ha samma livsfarliga fastskruvning av railsen, man kan ju undra om det överhuvudtaget är tillåtet att fästa en sak så illa på ett fordon.

Sen angående övre bromsljus... Så som du har gjort Roger67.... Fungerar nog inte för mig... Då solen och värmen här nere får fettet att smälta och så småningom försvinna med åren....
Så jag har verkligen funderat vad som är bäst, en sak är säker att den ursprungliga lösningen som hobby har gjort... Är en riktig dålig lösning...
Så efter att jag har limmat sprickorna i lampan så blev ju ytan ojämn.. Därför har jag nu slipat ner limmet jäms med ytan... Och lite till... Nu har jag i varje fall en rak jamn yta...
Skar först till en bit kanalplast som jag tänkte sätta över.. Men ser att det blir inte snyggt...
Så nu är min tanke att försöka hitta en firma som kan skära till en 37*3 cm och 3mm tjock polycarbon platta.... Och sen limma den på lamp ytan som jag har slipat....
Fungerar detta så får jag en yttre falls som blir 5mm runt hela lampan, och den kommer då att täcka över det gamla hålet,
Bättre än detta kan det nog inte bli...

Svårigheterna nu är nog att hitta en firma här nere som har massivt polycarbon... Plexiglas eller macrolon tror jag inte på då de är inte så resistenta mot solen
Så än så länge låter jag hållet vara öppet.... Det skall i vart fall inte regna i veckan som kommer.

Såhär ser min "arbetsplats" ut här nere... Träffade markägaren idag... Så jag undrade om det var ok att använda hans mur när jag fixar till bilen... Inga problem.. Spechen si deutch frågade han... Ja... Svarade jag....
Så vi fick en trevlig pratstund... Han är 89år och tyckte bla att jag skulle skaffa mig en ny kvinna härifrån..:rolleyes: :twitcy:
IMG_20220102_131822.jpg

Bromslampan efter slipning ..
IMG_20220102_153648.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Roger67 och alla andra här på hbk...

Det ser ut som att jag får ett helt nytt år med min HOBBY :rolleyes: :swoon: :twitcy:

Igår och idag fixade jag andra sidan... Vid bakre fäste syntes det tydligt att vatten har runnit in, men träet är snustortt, så det var tur att jag såg och tätade hålet när skruven hade rostat sönder...

Nu sitter railsen ordentligt fast med rostfria M8 skruvar, och går lätt att ta bort om man nu vill det en dag...
Alla andra HOBBY måste ju ha samma livsfarliga fastskruvning av railsen, man kan ju undra om det överhuvudtaget är tillåtet att fästa en sak så illa på ett fordon.

Sen angående övre bromsljus... Så som du har gjort Roger67.... Fungerar nog inte för mig... Då solen och värmen här nere får fettet att smälta och så småningom försvinna med åren....
Så jag har verkligen funderat vad som är bäst, en sak är säker att den ursprungliga lösningen som hobby har gjort... Är en riktig dålig lösning...
Så efter att jag har limmat sprickorna i lampan så blev ju ytan ojämn.. Därför har jag nu slipat ner limmet jäms med ytan... Och lite till... Nu har jag i varje fall en rak jamn yta...
Skar först till en bit kanalplast som jag tänkte sätta över.. Men ser att det blir inte snyggt...
Så nu är min tanke att försöka hitta en firma som kan skära till en 37*3 cm och 3mm tjock polycarbon platta.... Och sen limma den på lamp ytan som jag har slipat....
Fungerar detta så får jag en yttre falls som blir 5mm runt hela lampan, och den kommer då att täcka över det gamla hålet,
Bättre än detta kan det nog inte bli...

Svårigheterna nu är nog att hitta en firma här nere som har massivt polycarbon... Plexiglas eller macrolon tror jag inte på då de är inte så resistenta mot solen
Så än så länge låter jag hållet vara öppet.... Det skall i vart fall inte regna i veckan som kommer.

Såhär ser min "arbetsplats" ut här nere... Träffade markägaren idag... Så jag undrade om det var ok att använda hans mus när jag fixar till bilen... Inga problem.. Spechen si deutch frågade han... Ja... Svarade jag....
Så vi fick en trevlig pratstund... Han är 89år och tyckte bla att jag skulle skaffa mig en ny kvinna härifrån..:rolleyes: :twitcy:
Visa bilaga 219986

Bromslampan efter slipning ..
Visa bilaga 219988

Det kanske är lättare att fixa en bit rostfri plåt som underlag till bromsljuset?
 
Toppen