Niklas & Carola
HBK Medlem
Har en Kabe TMI 760, 2020 års modell. Fick en sak utbytt på bodelsbatteriet (IBS) som skickades från Kabe för drygt 1 år sen så den skulle varit bytt innan vi köpte bilen (ny) i oktober förra året. Fixades på verkstaden för 2 veckor sedan. Fick även ny mjukvara i Smart D systemet. Det var något om att vi fick fel värden på bodelsbatteriets laddning på panelen. Fick hem bilen i måndags förra veckan, stod på 230 volt i 2 dygn innan vi for iväg i onsdags kväll 2 timmars resa bort. Blev ställplats utan ström, parkerade vid 19-tiden. Kylen gick på gasol, hade lagat lite mat på köket, radion stod på och hade haft någon lampa tänd en kort stund. Efter 2 timmar så slocknade allt, bodelsbatteriet var tomt. Mixtrade lite under 1½ timme innan vi gav upp och åkte hem igen. På vägen hem så gick kylen på gasol hela tiden. Stod i läge Auto och jag försökte även gå över till 12 volt (med motorn igång) manuellt men det gick inte. Hemma igen så har vi provat lite. Dels så tror jag att det hänt något med batteriet. Har laddat det fullt och sen belastat med 8A. Det går ca 1 timme så är batteriet tomt. Lite väl kort tid. Tillägas att vi bara använt den 8 nätter totalt varav 1 natt (skärtorsdagen) på batteri med värme hela natten (minusgrader), lite belysning och TV-tittande på kvällen, inga som helst problem. Under vinterförvaringen så tog jag ur batteriet och har även laddat det några gånger.
Innan så hade vi 2 vågräta streck som vi såg batteristatusen på. Nu har vi det enbart på bilbatteriet och en annan symbol på bodelsbatteriet. Dessutom, när vi ansluter 230 volt och den börjar ladda, som på 1 av bilderna där den laddar 23A och lika mycket belastning på andra sidan. Men det finns ingen belastning mer än att huvudströmmen är på och panelen lyser. Även en bild med 13,8A in. Och varför får jag 2 värden ut (på höger sida)? Men det är enbart när 230 volt är anslutet. Testade lite med kylskåpet också. Startade kylskåpet i läge Auto och det startade upp på gasolen. Hade en del lampor tända så batteriet belastades med ca 9,4A. Startade motorn och kylskåpet gick över på 12 volt. När jag kollade belastningen på skärmen så var den helt plötsligt 21,5A. Skiftade till gasol manuellt och belastningen sjönk till ca 9A igen. Satte i läge Auto igen och det skiftade till 12 volt automatiskt och belastningen steg till 21A igen. Det är en skillnad på ca 12A. Nu börjar jag förstå att batteriet tog slut så fort i onsdags kväll. Jag trodde att kylskåpet gick på 12 volt enbart via fordonet, ej via bodelsbatteriet, när man kör. Hur det var tidigare vet jag inte eftersom det inte gick att se på panelen.
Så till mina frågor:
Är det någon mer som får dubbla värden på höger sida när 230 volt är anslutet?
Batteristatusen, är det 2 olika symboler? Enligt instruktionsboken ser det ut att vara samma symbol för båda batterierna..
Går kylskåpet på batteriet eller fordonet (generatorn) när ni kör?
Innan så hade vi 2 vågräta streck som vi såg batteristatusen på. Nu har vi det enbart på bilbatteriet och en annan symbol på bodelsbatteriet. Dessutom, när vi ansluter 230 volt och den börjar ladda, som på 1 av bilderna där den laddar 23A och lika mycket belastning på andra sidan. Men det finns ingen belastning mer än att huvudströmmen är på och panelen lyser. Även en bild med 13,8A in. Och varför får jag 2 värden ut (på höger sida)? Men det är enbart när 230 volt är anslutet. Testade lite med kylskåpet också. Startade kylskåpet i läge Auto och det startade upp på gasolen. Hade en del lampor tända så batteriet belastades med ca 9,4A. Startade motorn och kylskåpet gick över på 12 volt. När jag kollade belastningen på skärmen så var den helt plötsligt 21,5A. Skiftade till gasol manuellt och belastningen sjönk till ca 9A igen. Satte i läge Auto igen och det skiftade till 12 volt automatiskt och belastningen steg till 21A igen. Det är en skillnad på ca 12A. Nu börjar jag förstå att batteriet tog slut så fort i onsdags kväll. Jag trodde att kylskåpet gick på 12 volt enbart via fordonet, ej via bodelsbatteriet, när man kör. Hur det var tidigare vet jag inte eftersom det inte gick att se på panelen.
Så till mina frågor:
Är det någon mer som får dubbla värden på höger sida när 230 volt är anslutet?
Batteristatusen, är det 2 olika symboler? Enligt instruktionsboken ser det ut att vara samma symbol för båda batterierna..
Går kylskåpet på batteriet eller fordonet (generatorn) när ni kör?