• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manöverpanelen och bodelsbatteri Kabe

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Har en Kabe TMI 760, 2020 års modell. Fick en sak utbytt på bodelsbatteriet (IBS) som skickades från Kabe för drygt 1 år sen så den skulle varit bytt innan vi köpte bilen (ny) i oktober förra året. Fixades på verkstaden för 2 veckor sedan. Fick även ny mjukvara i Smart D systemet. Det var något om att vi fick fel värden på bodelsbatteriets laddning på panelen. Fick hem bilen i måndags förra veckan, stod på 230 volt i 2 dygn innan vi for iväg i onsdags kväll 2 timmars resa bort. Blev ställplats utan ström, parkerade vid 19-tiden. Kylen gick på gasol, hade lagat lite mat på köket, radion stod på och hade haft någon lampa tänd en kort stund. Efter 2 timmar så slocknade allt, bodelsbatteriet var tomt. Mixtrade lite under 1½ timme innan vi gav upp och åkte hem igen. På vägen hem så gick kylen på gasol hela tiden. Stod i läge Auto och jag försökte även gå över till 12 volt (med motorn igång) manuellt men det gick inte. Hemma igen så har vi provat lite. Dels så tror jag att det hänt något med batteriet. Har laddat det fullt och sen belastat med 8A. Det går ca 1 timme så är batteriet tomt. Lite väl kort tid. Tillägas att vi bara använt den 8 nätter totalt varav 1 natt (skärtorsdagen) på batteri med värme hela natten (minusgrader), lite belysning och TV-tittande på kvällen, inga som helst problem. Under vinterförvaringen så tog jag ur batteriet och har även laddat det några gånger.

Innan så hade vi 2 vågräta streck som vi såg batteristatusen på. Nu har vi det enbart på bilbatteriet och en annan symbol på bodelsbatteriet. Dessutom, när vi ansluter 230 volt och den börjar ladda, som på 1 av bilderna där den laddar 23A och lika mycket belastning på andra sidan. Men det finns ingen belastning mer än att huvudströmmen är på och panelen lyser. Även en bild med 13,8A in. Och varför får jag 2 värden ut (på höger sida)? Men det är enbart när 230 volt är anslutet. Testade lite med kylskåpet också. Startade kylskåpet i läge Auto och det startade upp på gasolen. Hade en del lampor tända så batteriet belastades med ca 9,4A. Startade motorn och kylskåpet gick över på 12 volt. När jag kollade belastningen på skärmen så var den helt plötsligt 21,5A. Skiftade till gasol manuellt och belastningen sjönk till ca 9A igen. Satte i läge Auto igen och det skiftade till 12 volt automatiskt och belastningen steg till 21A igen. Det är en skillnad på ca 12A. Nu börjar jag förstå att batteriet tog slut så fort i onsdags kväll. Jag trodde att kylskåpet gick på 12 volt enbart via fordonet, ej via bodelsbatteriet, när man kör. Hur det var tidigare vet jag inte eftersom det inte gick att se på panelen.

Så till mina frågor:
Är det någon mer som får dubbla värden på höger sida när 230 volt är anslutet?
Batteristatusen, är det 2 olika symboler? Enligt instruktionsboken ser det ut att vara samma symbol för båda batterierna..
Går kylskåpet på batteriet eller fordonet (generatorn) när ni kör?
 

Bilagor

  • 20210510_172527.jpg
    20210510_172527.jpg
    2,8 MB · Visningar: 60
  • 20210514_144609.jpg
    20210514_144609.jpg
    2,5 MB · Visningar: 54
  • Screenshot_20210517-115431_Video Player.jpg
    Screenshot_20210517-115431_Video Player.jpg
    226,7 KB · Visningar: 55
  • Screenshot_20210517-115444_Video Player.jpg
    Screenshot_20210517-115444_Video Player.jpg
    276,2 KB · Visningar: 58

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Problemet verkar vara att bodelsbatteriet laddas inte under körning,kylen är nog kopplad på bodelen, men den går på 12V när du
kör så det ska inte vara något problem.
Kylen styrs av D+ vid motorstart,men går över till gasol om spänningen är för låg.
När du startar motorn hur ser laddningen ut på panelen?
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Problemet verkar vara att bodelsbatteriet laddas inte under körning,kylen är nog kopplad på bodelen, men den går på 12V när du
kör så det ska inte vara något problem.
Kylen styrs av D+ vid motorstart,men går över till gasol om spänningen är för låg.
När du startar motorn hur ser laddningen ut på panelen?
Tack för informationen. När motorn är igång fick jag ingen laddning alls tyvärr. Syns på den sista bilden där belastningen är 21A. Kan ju mycket väl vara problemet om inte batteriet inte laddas. Tycker att det borde synas på panelen om den får laddning från generatorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för informationen. När motorn är igång fick jag ingen laddning alls tyvärr. Syns på den sista bilden där belastningen är 21A. Kan ju mycket väl vara problemet om inte batteriet inte laddas. Tycker att det borde synas på panelen om den får laddning från generatorn.
Det är där problemet ligger,kontrollera säkringen sitter vid bilbatteriet för laddning av bodelsbatteriet,bör var en 50-60Amp,Kabe använder ju inte konventionella elblock kanske finns säkringar vid bodelsbatterit också.
Du ska se laddning på panelen när motorn går.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för informationen. När motorn är igång fick jag ingen laddning alls tyvärr. Syns på den sista bilden där belastningen är 21A. Kan ju mycket väl vara problemet om inte batteriet inte laddas. Tycker att det borde synas på panelen om den får laddning från generatorn.
Jag har tittat på bilderna igen,det verkar som generatorn inte laddar överhuvudtaget,du har 12,3V på dom högra bilderna det skall vara mer,när du startar motorn skall du ha över 14V.
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Jag har tittat på bilderna igen,det verkar som generatorn inte laddar överhuvudtaget,du har 12,3V på dom högra bilderna det skall vara mer,när du startar motorn skall du ha över 14V.
Har letat som 17 efter säkringarna men hittar dom inte. Hittade en på 30A vid fordonsbatteriet. Har dock pratat med 1 man som har en exakt likadan bil med exakt samma problem i dag. Dels var en kabel felkopplad till en nod i Smart D systemet och så sitter det numera en laddbooster i bilen. Nu fungerar det som det ska. Jag ska maila återförsäljaren i morgon bitti igen och se om jag får någon respons denna gång.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har letat som 17 efter säkringarna men hittar dom inte. Hittade en på 30A vid fordonsbatteriet. Har dock pratat med 1 man som har en exakt likadan bil med exakt samma problem i dag. Dels var en kabel felkopplad till en nod i Smart D systemet och så sitter det numera en laddbooster i bilen. Nu fungerar det som det ska. Jag ska maila återförsäljaren i morgon bitti igen och se om jag får någon respons denna gång.
Du har ingen laddning till bilbatteriet,detta rör inte Kabe kommer färdigt från FIAT,det gör att du får följdfel i bodelen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
nu är det för nytt drev efter denn a artikeln. men att där
är av sevärt mänga fler fel på bilarna här på foumet d är tyom räknas inte
dom är tysk ntetillverkade och dom är heliga domfår inte kritieera.
 
Toppen