• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malusskatten är på riktigt ...

W

Weckman

Guest
Problemet är att många över huvud taget inte har råd att på tre år betala 90000 kr i skatt av redan skattade pengar upptill ett köp av en husbil. De som talar om gnäll är endast de som har råd och dessa berörs inte så mycket av pålagorna.
Kanske ska ta och fundera på att köpa en begagnad husbil om man inte har ekonomi att betala skatten.
Klart vi gnäller om skatten på nyare fordon, men reagerar vi mer än att gnälla?? Vi lär oss leva med det som allt annat dåligt våra politiker har lagt fram.
Det jag menade i mitt inlägg är att Sebban gärna hade betalt skatten på en ny husbil om han hade haft ett fullt fungerande liv och ett par ben att kunna använda. Jag gnäller och tycker mycket om den hutlösa skatten. Men skulle nog tänka lite annorlunda om jag inte hade den möjligheten jag har att kunna nyttja husbilen som jag gör idag, utan suttit i den situationen Han sitter i idag. Då skulle dom här 90k varit en piss i havet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta blir värre!
Kollade precis ett antal 2020 reggade Morelo och Concorde 7,5 tons bilar. (bytbil.com, reg nr äkta)
Dessa registreras tydligen med ett beräknat värde på Co2 utsläpp på annat sätt än lättare bilar.
WHSC = lastbilar respektive WLTP = personbilar/lastbilar upp till 3,5 ton.

Detta innebär att en Morelo/Concorde för 4 mille har 10 000 lägre skatt än en plåtis för 600 000:msn_highfive:
Något att suga på en lördagkväll :msn_devil:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det värsta är att inte uppmuntrar denna "straffskatt" konsumenterna att köpa miljövänligare fordon eftersom äldre "smutsigare" fordon har en bråkdel i skatt mot nya. Dom enda som accepterar detta är dom där kostnaderna inte spelar någon roll & dom som är av den åsikten att "jag vill ha en ny HB & "straffskatten" är smällar man då får ta. Jag personligen drabbas inte eftersom jag inte har för avsikt att spendera pengar på en ny HB men jag blir irriterad på detta beslut som inte gynnar miljön utan tvärt om. Min slutsats är att det handlar i grund & botten inte ett skit om miljön utan snarare om mera pengar till staten. De politiker som har fått för sig att höga skatter & avgifter skall få konsumenterna att välja den "rätta" vägen vet inte vad dom talar om utan borde nog ta sig en funderare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste i dag at en må regne med en øking i prisene på biler med forbrenningsmotor på US$ 3500 i gjennomsnitt de neste 3 til 5 år grunnet økede krav . Samtidig synker prisene på batterier så for personbiler vil det fra endel produsenter bli lik pris på BEV og ICE modeller i løpet av den tiden. Grensesettingen fra EU på gjennomsnittelig CO2 utslipp pr km er hovedårsak til prisutviklingen som vi må forvente oss. Enkelte produsenter blir tvunget til å legge inn prisøkning for å kunne betale bøtene til EU da de ikke har klare nullutslipp modeller ennå.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tänkte byta till en ny plåtis men har nu övergett den tanken. Inte nog med att priset på en ny är högt och skillnaden mellan min gamla och en ny är marginell förutom då att en ny släpper ut mindre skit. Därtill kommer skatten som fick mig att backa. Har sett nån rubrik men trodde att det handlade om större och tyngre ekipage men så är det tydligen inte.

Här passar nog ett citat av Reefat El-Sayed:
”Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt!” .
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Egentligen inget med tråden att göra men jag har tänkt mycket...

Träffade mina goa vänner igår kväll för att prata lite om veckan som varit med en bastu kväll och god mat.........................................................................................
”Era förbannade fjollor till män som inte värdesätter er frihet utan enbart gnäller om allt från skatter till eurokursen och att ni inte snart kan åka ut å se Sverige eller Europa då det kostar 30k om året för att se sig om .

Hmmm. jag har också en bekant som har råd med det mesta. Men han brukar bete sig på ett något vanligare sätt måste jag säga när det handlar om idiotiskt höga avgifter eller kostnader som mest handlar om att när vissa får styra och tänka så blir resultatet så här... "Om vi gör det så dyrt så folk inte har råda så får vi fram vårt budskap utan övrigt krångel." Samt dessutom mer pengar i skattekistan naturligtvis.

Han brukar säga.... "Ja jag har råda, men jag tycker ändå inte om att bli fullständigt, fullständigt upplurad på orimliga idiotiska kostnader, avgifter och skatter." (Detta innefattar även ett visst hat mot att behöva betala 28:- för en liten pappersmugg med automatkaffe.)
Nu brukar han använda ett lite hårdare ord i sin formulering av "upplurad" som knappast går igenom våran censur, men varför skall man vara tacksam och acceptera orimliga idiotiskt höga kostnader bara för att man mår bra eller om man har en tjock plånbok oavsett andra problem.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju så att är man "fullsketen" med pengar så är detta inget problem men debatten handlar ju inte om detta. Det som upprör är ju det orättvisa & inkonsekventa i att på detta sätt beskatta ett fordonsslag för rekreation som körs några hundra mil inom rikets gränser om året. Att sedan påstå att det är en miljöbefrämjande åtgärd är ju befängt, det är ju tvärt om. Konsumenterna drar sig för att köpa nytt utan kör med sina gamla "smutsiga" fordon. De enda vinnarna är staten & dom som köpt & exporterat bonusfordon.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är ju så att är man "fullsketen" med pengar så är detta inget problem men debatten handlar ju inte om detta. Det som upprör är ju det orättvisa & inkonsekventa i att på detta sätt beskatta ett fordonsslag för rekreation som körs några hundra mil inom rikets gränser om året. Att sedan påstå att det är en miljöbefrämjande åtgärd är ju befängt, det är ju tvärt om. Konsumenterna drar sig för att köpa nytt utan kör med sina gamla "smutsiga" fordon. De enda vinnarna är staten & dom som köpt & exporterat bonusfordon.
Hur menar du att staten är vinnare om konsumenterna drar sig för att köpa nytt?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag menar så här. Trots den höga skatten kommer en del att köpa nytt & betala denna. Allt som staten får in utöver den ordinarie skatten är + & klirr i kassan.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag menar så här. Trots den höga skatten kommer en del att köpa nytt & betala denna. Allt som staten får in utöver den ordinarie skatten är + & klirr i kassan.
Det bygger på att ditt antagande att färre köper bilar inte stämmer, antar jag. Så där värst mycket mer kan det väl inte bli om nu nybilsförsäljningen minskar så mycket som jag tycker mig ha läst här tidigare. Sen är det, som har sagts tidigare, fullt frivilligt att på så sätt bidra till statskassan. Brist på begagnade husbilar verkar det ju inte vara iallafall.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Om nu försäljningen av nya husbilar uteblir som många av oss befarade, då måste man anta att effekten för miljön blir negativ då mer bilar med äldre motorer kommer att bli kvar i trafik. Den positiva effekten kan väl vara att man inte behöver tillverka så många nya. Detta var väl inte tanken med malusskatten?
 
Toppen