• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malusskatten är på riktigt ...

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har inte lyckats hitta en enda 2020 med riktigt registreringsnummer,tydligen måste man ha ett regnr. för annonser men dom anges som icke äkta.
Lagret är stort av nya bilar blir intressant att se vilka rabatter det blir,här är en som börjat, sedan är frågan vad verkliga rabatten är.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Kollade en bil från blocket här.
Adria plåtis 2020 årsmodell, 27 000 i skatt:msn_thumbdown:


Vågar man skriva detta?
Inte för att det ger glädje till någon i Sverige men fordonsskatten i Portugal för en ny plåtis registrerad 2020 är 57 euro. ( Malibu )

Tror det ligger i samma härad i Spanien.
Los Suecos kan nog svara bättre på detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vågar man skriva detta?
Inte för att det ger glädje till någon i Sverige men fordonsskatten i Portugal för en ny plåtis registrerad 2020 är 57 euro. ( Malibu )

Tror det ligger i samma härad i Spanien.
Los Suecos kan nog svara bättre på detta.
Ja, jag kollade upp det tidigare, när det var aktuellt i en annan tråd.

Den årliga fordonsskatten, ”impuesto de circulación” på en husbil i Spanien är mellan 60 - 180 Euros/år, beroende storlek och utsläpp.

Ungefär som en PB1, t.ex. vår Peugeot 208 kostar 61.34 Euros/år, men jag har haft vassare bilar och betalat över 200 Euros/år.

TommyD
 
Senast ändrad:

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
27.000kr i årsskatt för en plåtis!
Borde falla på sin egen orimlighet att överhuvudtaget kunna sälja en sådan.
I Sverige är tydligen alla försök möjliga. Hua när var nästa val? 2022!
Måste vi verkligen vänta tills dess?
Skulle kanske damma av ”gula västarna” och visa vad man kan åstadkomma med 5 blockerade in och utfarter i våra 3 största städer. 50 fordon stora som små i varje. Lämnas som en övning åt regering/riksdag att försöka flytta dessa.
Någon har sagt ”man blir så matt”. Håller fullständigt med. Schack matt till och med...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som är anmärkningsvärt, och varför jag letade upp en plåtis, var att dessa bilar används som vardagsbilar.
(åtmindstonde hävdas det av plåtisförespråkarna)

En "plastis" kan ju ställas av när den inte används, medan en plåtis troligen används oftare som vardagsbil.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Det är bara en tidsfråga innan handlarna säljer alla nya bilar med någon form av utökat "garantipaket" skatt, försäkring och kanske service för dom första tre åren. Då hamnar höjningen på anskaffningskostnaden i stället för driftkostnad och allt är som vanligt igen. och vi kunder är åter igen manipulerade av myndigheter och handlare. Men skit samma bara vi känner oss nöjda.:yes:
 

johfal

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
18113
Medlemskap
2025
Är det någon som har koll på vad skatten är på en standard Fiat Ducato skåpbil?

Just jämförelsen med en plåtis blir ju särskild intressant, samma bil. Enda skillnaden att den ena alltid har ”last” i skåpet?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade, finns ingen Ducato reggad efter nyår på blocket. (undrar varför :))
Dock, om man följer instruktionerna här kan man se att en exempelbil från blocket ( JOW49T)
också hamnar på 27 000 om den reggas i år eller senare.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Är på väg att byta jobbil, en Crafter kommer att landa på mellan 20 000 och 28 000 kr/år, beroende på motorstyrka och storlek på bil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har svenske skattepolitikere savnet de danske nivåene - selv om en i Danmark krever inn det hele ved registrering på samme måte som i Norge :D. Forskjellen er at engangsavgiften for husbil og varebiler har en rabatt i forhold til personbiler. Mener å huske at varebiler har en rabatt i Danmark også.
 

johfal

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
18113
Medlemskap
2025
Kollade, finns ingen Ducato reggad efter nyår på blocket. (undrar varför :))
Dock, om man följer instruktionerna här kan man se att en exempelbil från blocket ( JOW49T)
också hamnar på 27 000 om den reggas i år eller senare.
Då verkar det ändå finnas någon form av ”likhet inför lagen”. Vi blir inte extra straffade för att vi har last i skåpet.
 
W

Weckman

Guest
Egentligen inget med tråden att göra men jag har tänkt mycket...

Träffade mina goa vänner igår kväll för att prata lite om veckan som varit med en bastu kväll och god mat..
Gled in på allt från Corona virus till skatter och Jimmie Åkesson.. Kom även in på Bonus-Malus som alla andra och alla tyckte det var orättvist fördelat, och framförallt den höga skatten på nöjesfordon som tex husbilen.. 30’000 per år i skatt....?
Då tar Sebban fram sin syn på det hela och jag börjar lyssna....
Sebban är en medelålders man men ett tidigare mycket aktiv liv och då betonar jag mycket aktivt liv. Egenföretagare med god ekonomi och en underbar familj omkring sig och Vi gamla vänner runt detta bord som hållit i hop så länge vi minns. Sebban är full av energi och framtidsplaner och har aldrig sett ett hinder eller lagt sig ner för att ge upp..
Han tittar oss som gnällt om skatten djupt in i ögonen och han har ett tonläge i sin röst som en blandning av Sven Wollter och Mikael Persbrant och man får en sån där obehaglig känsla i sig.. Och han säger:

”Era förbannade fjollor till män som inte värdesätter er frihet utan enbart gnäller om allt från skatter till eurokursen och att ni inte snart kan åka ut å se Sverige eller Europa då det kostar 30k om året för att se sig om .. Sälj era leksaker om ni inte värdesätter skatter och miljön.. Ni köper era dyra prylar och gnäller om en skatt som motsvarar 3% av inköpspriset..
Jag skulle lätt betala det dubbla för att få samma förutsättningar som alla runt bordet har och det varje månad om det skulle gå att genomföra!!!!”

Efter detta uttalande så började jag tänka till. Ska vara tyst. Och inte gnälla utan bara reagera Och bistå.

Sebban sitter i rullstol sedan 1995 efter en bilolycka och svävade mellan liv o död under 6månader.
Att utgången blev som den blev och att han överlevde är pga hans livsgnista, enorma envishet, kondition och att han hade vänner/familj som stöttade honom och gör förfarande..
Han kan inte ta sig ut i den världen vi andra kan med bla husbil och jag förstår att han tycker vi gnäller över ingenting.. Han är aktiv och gör så mycket han kan och rår med, men att som han tycker gnälla om skit är inte värt att slösa sin energi på är just inte hans starka sida..

Sorry trådskaparen.. Men ville bara framföra mina tankar fr.om nu..
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Egentligen inget med tråden att göra men jag har tänkt mycket...

Träffade mina goa vänner igår kväll för att prata lite om veckan som varit med en bastu kväll och god mat..
Gled in på allt från Corona virus till skatter och Jimmie Åkesson.. Kom även in på Bonus-Malus som alla andra och alla tyckte det var orättvist fördelat, och framförallt den höga skatten på nöjesfordon som tex husbilen.. 30’000 per år i skatt....?
Då tar Sebban fram sin syn på det hela och jag börjar lyssna....
Sebban är en medelålders man men ett tidigare mycket aktiv liv och då betonar jag mycket aktivt liv. Egenföretagare med god ekonomi och en underbar familj omkring sig och Vi gamla vänner runt detta bord som hållit i hop så länge vi minns. Sebban är full av energi och framtidsplaner och har aldrig sett ett hinder eller lagt sig ner för att ge upp..
Han tittar oss som gnällt om skatten djupt in i ögonen och han har ett tonläge i sin röst som en blandning av Sven Wollter och Mikael Persbrant och man får en sån där obehaglig känsla i sig.. Och han säger:

”Era förbannade fjollor till män som inte värdesätter er frihet utan enbart gnäller om allt från skatter till eurokursen och att ni inte snart kan åka ut å se Sverige eller Europa då det kostar 30k om året för att se sig om .. Sälj era leksaker om ni inte värdesätter skatter och miljön.. Ni köper era dyra prylar och gnäller om en skatt som motsvarar 3% av inköpspriset..
Jag skulle lätt betala det dubbla för att få samma förutsättningar som alla runt bordet har och det varje månad om det skulle gå att genomföra!!!!”

Efter detta uttalande så började jag tänka till. Ska vara tyst. Och inte gnälla utan bara reagera Och bistå.

Sebban sitter i rullstol sedan 1995 efter en bilolycka och svävade mellan liv o död under 6månader.
Att utgången blev som den blev och att han överlevde är pga hans livsgnista, enorma envishet, kondition och att han hade vänner/familj som stöttade honom och gör förfarande..
Han kan inte ta sig ut i den världen vi andra kan med bla husbil och jag förstår att han tycker vi gnäller över ingenting.. Han är aktiv och gör så mycket han kan och rår med, men att som han tycker gnälla om skit är inte värt att slösa sin energi på är just inte hans starka sida..

Sorry trådskaparen.. Men ville bara framföra mina tankar fr.om nu..

Problemet är att många över huvud taget inte har råd att på tre år betala 90000 kr i skatt av redan skattade pengar upptill ett köp av en husbil. De som talar om gnäll är endast de som har råd och dessa berörs inte så mycket av pålagorna.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Varför bara gnälla på skatten? Fordonsindustrin har motorer som är lika effektiva som dagens motorer, men som bara släpper ut ca 30% av de föroreningar som släpps ut idag. Se bara på formel 1. Otroligt högpresterande motorer, med en minimal förbrukning. Varför finns inte den typen av motorer i våra bilar? Hur kommer det sig att, varje gång EU höjer utsläppskraven, finns det motorer som klarar dom, men bara precis. Vill vi fortsätta att använda förbränningsmotorer, bör vi konsumenter ställa krav på tillverkarna och betala för det bästa dom kan erbjuda, inte bara det som myndigheterna kräver. Själv kommer jag förmodligen inte använda mig av en VW Crafter som jobbil nästa gång, trots 15 år som jättenöjd ägare av flera, då dom inte kan tillgodose mitt krav att kunna köra på förnybart drivmedel, alt komma med en elbil värd namnet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan for formel 1 bruke formuer på en motor som holder et løp, men som trenger større vedlikehold foran neste. Allerede på dagens biler finner en at fabrikkene spesifiserer et service interval for Europa og et helt annet i andre deler av verden. Eksempel Nissan Navarra har oljeskift og minste service hver 5000 km eller 6 måneder på det Australske marked, men 40 000 km og 2 år i Europa. I Norge klager de på dårlig holdbarhet på motoren, mens i Australia er det kun koplingen som har dårlig rykte. Denne er dobbeltmasse løsniing lignende den vi har i Fiat Ducato og med kostbare deler. På en Navarra vi hadde holdt den i 55 000 km før vi måtte bytte hele koplingen. Selv har vi byttet opp fra Navarra til en Iveco Daily lastebil som farmtruck.

Hver oppgradering av motorene medfører mer elektronikk og mekaniske triks for å kunne holde følge med kravene fra EU, med dyrere motor og vedlikehold som resultat.

Tyngre elbiler vil komme, også med hydrogen brenselsceller - om det blir fyllestasjoner for hydrogen. Nikolay prøver å gjøre en Tesla på dette, både kjøretøy og service kjede. Dette er ikke like enkelt som å sette opp ladestasjoner, slik som Tesla gjorde på et tidlig tidspunkt.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Vad jag menar är att ställa krav på fordonsindustrin, att sälja det bästa dom har. Det som säljs idag är det som klarar utsläppskraven. Men det finns teknik och kunskap att minska förbrukningen och utsläppen, till ca 30% av dagens motorer, med i stort sett samma prestanda. Anledningen till att man inte släpper den tekniken, är samma försäljnings knep som vissa rakhyvlar använder sig av. Släpp bara så mycket, så det blir lite bättre, så man måste köpa nytt flera gånger. Vi har valt att leva i ett samhälle där pengarna styr, låt oss då använda pengarna att styra säljarna, istället för tvärt om. Sen är jag fullt medveten om olika tekniska detaljer på olika motorer. Men det är inte det som är poängen, det är sättet man styr vårt köpbehov, till att köpa ofta, istället för det absolut bästa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vad jag menar är att ställa krav på fordonsindustrin, att sälja det bästa dom har. Det som säljs idag är det som klarar utsläppskraven. Men det finns teknik och kunskap att minska förbrukningen och utsläppen, till ca 30% av dagens motorer, med i stort sett samma prestanda. Anledningen till att man inte släpper den tekniken, är samma försäljnings knep som vissa rakhyvlar använder sig av. Släpp bara så mycket, så det blir lite bättre, så man måste köpa nytt flera gånger. Vi har valt att leva i ett samhälle där pengarna styr, låt oss då använda pengarna att styra säljarna, istället för tvärt om. Sen är jag fullt medveten om olika tekniska detaljer på olika motorer. Men det är inte det som är poängen, det är sättet man styr vårt köpbehov, till att köpa ofta, istället för det absolut bästa.

Det där är väl en seglivad konspirationsteori om den onda olje-/fordonsindustrin, som jag hört i minst 40 år, men som aldrig presenterat några konkreta bevis som stöder teorin.

Tack och lov har vi en marknadsekonomi i det här fallet som inte hämnar utvecklingen, utan tvärtom och just nu med god hjälp av miljörörelsen.
TommyD
 
Toppen