• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mac vs PC

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mac vs PC

Och vad händer med mina bilder och mina vackra dikter när AlQuida flyger en jumbo in i den byggnaden? Never in my life ! ! !:cool: JvH

Det finns något som heter säkerhetskopior!

Du är i stort sett lika handikappad idag när nätet är nere och du inte kan nå vår kära Husbilsklubb och risken är större att dina filer försvinner i en egen hårddiskkrasch än att en server förlorar sina data.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Jo visst!
Jag har extra hårddisk, dvdkopior och annan extern lagringsmöjlighet. Men dess filer måste jag ju kunna hantera med program som ligger i min dator. Ligger dessa applikationsprogrammen i "Molnet" har jag ju ingen användning för alla mina säkerhetskopior. Jag tycker att "molnet" gör rätt för sitt namn!
Jag fördrar att ha egen kontroll över mina egna filer!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mac vs PC

Vi är förmodligen ganska många med erfarenheter av att man kanske inte ska dömma ut något innan det ens är färdigt och presenterat. Teknikutvecklingen fortsätter ju i oförminskad tackt, oavsett vad vi enskilda användare tycker och tänker. Kapitaltrycket där bakom är ofantligt stort. Helt omöjligt att någon ska kunna hindra en utveckling åt ett visst håll som kanske kan visa sig vara mot ett s.k. moln-system.
Kan delvis förstå vad programutvecklarna är ute efter. Med stor sannolikhet vill de ha bättre koll på vilka som använder deras programvara och kunna ta betalt därefter. Blir förmodligen lite svårt och till ingen nytta att syssla med piratkopiering av program om allt ligger i ett "moln".
Tycker att moln-tekniken till viss del liknar tidigare stordatordrift då vi användare satt med egna dumburkar och allt låg i stordatorn. Det var i och för sig lite före internet som idag ger andra möjligheter.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mac vs PC

Men dess filer måste jag ju kunna hantera med program som ligger i min dator. Ligger dessa applikationsprogrammen i "Molnet" har jag ju ingen användning för alla mina säkerhetskopior.

Vad har du för nytta av filer på din dator om du inte kan använda nätet för att distribuera dem på ett eller annat sätt? Såvida du inte är författare och skriver ut allt på egen skrivare.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

V-backen! Jag förstår att du var med på 80talets datautveckling. Men då hade vi inga privata filer på stordatorn annat än våra personuppgifter åt myndigheterna.
Jag håller inte med om att vi inte kan påverka utvecklingen och kapitalkrafterna.
Det blir allt fler utmanare till Microsoft som vill konkurrera och så länge vi alla inte gör samma val, kan vi påverka just genom att vi väljer olika. T.ex. är det bra att denna diskussion pågår, Mac vs PC. Finns det många olika ”moln” att välja bland, är inte heller jag orolig. Men finns det bara ett ”moln” som t.ex. Google härskar över, lär vi få ännu mindre integritet än vad vi har idag. Tills vidare föredrar jag att sitta på mitt eget ”moln”.
Med vänlig hälsning. JvH
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Vad har du för nytta av filer på din dator om du inte kan använda nätet för att distribuera dem på ett eller annat sätt? Såvida du inte är författare och skriver ut allt på egen skrivare.

Du hade lika väl kunnat fråga mig, vad jag har för nytta av min dator. Jag är ju självklart beroende av att den tillverkas, vilket underlättar mitt arbete. Men för mig är Internet inte Nirvana, det finns andra värden i livet och för en del av dessa värden är datorn, utan internet, ett fantastiskt hjälpmedel. Även internet är ett oerhört nyttigt hjälpmedel men på mina egna villkor. Jag är långtifrån tekniknegativ men jag vill behålla kontrollen över mina filer hos mig själv! Svårare än så är det inte!
JvH
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Mac vs PC

Man slipper nog inte virus om man har Mac men de är färre.
Apple ljuger om säkerheten - IDG.se

Jag har kört Mac sedan 1985. Ett enkelt val på den tiden när man jobbade i
den grafiska branschen.

Det enda virus som drabbat mig var i början på 90-talet, när en mask som
upptäcktes i en Word-fil. Den kunde inte göra någon skada i Mac-en men
fanns där för att ställa till det för Windowsanvändare om jag bifogat filen
till en sådan.

Tidigare var man lite avudsjuk på PC-användarnas stora urval av program.
Numer, när man kör både Mac och PC i samma dator parallellt, behöver
man inte sukta längre. Växla mellan Mac och PC gör du med ett musklick
och kör samtidigt program i båda operativsystemen.
VMware Fusion: Run Windows on Mac, for Mac Desktop Virtualization

Varför fundera på hur lång tid en uppstart tar, när man endast startar om
en Mac när du uppdaterat systemet. Annars sätter du datorn i vila mellan
passen och startar upp på ett par sekunder, precis där du var när datorn
sattes i vila.

En programkrasch påverkar inte inte datorn mer än just det programmet
som kraschade, man behöver inte starta om datorn för det, systemet har
skyddat minne.

Ja, listan kan göras lång, den enda nackdel jag kan se är priset.
Lite högre men också lite bättre kvalitet på hårdvaran.

Varför välja när man kan få både och!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Det är med datorer som med bilar - min bil är bäst! Den drar minst bensin, går fortast och har störst utrymme. Alla andra är bra, men sämre:)
Vi är nog lite konservativa. Det vi alltid har haft är bra, så varför ska man byta till något okänt?:confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mac vs PC

Det är i förväg svårt att veta och kunna avgöra vad den eventuella framtida moln-tekniken kan föra med sig.
Den kan ju t.ex. innebära att framtidens datorer blir billigare, bättre, lättare, säkrare och snabbare än idag.
Programvarorna kan också komma att bli ännu bättre, mer användarvänliga och åtkomligheten till egna dokument kan också komma att bli säkrare än idag. Eftersom även den egna datorn redan idag kan krascha när som helst.
Det kommer förmodligen inte att spela någon roll om man har Mac eller PC när molnet eller kanske molnen kommer in och lägger sig som ett tjockt täcke över oss alla användare. Förmodligen har vi då inte olika bildskärmar för datorn och TVn.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mac vs PC

Vi är nog lite konservativa. Det vi alltid har haft är bra, så varför ska man byta till något okänt?:confused:

För att det är kul att testa något nytt och för att det kan vara grönare på andra sidan. :D

I övrigt håller jag med dig att diskussionen Mac mot PC är väldigt lik "min bil är bättre än din".

Jag har alltid haft PC med windows och även provat Linux emellanåt...
Men jag kan också tänka mig att köpa Mac nästa gång. Jag är bara lite orolig för att de program jag gillar saknas i Mac, men det finns säkert andra. Och numera kan man ju köra windows också (t.o.m. samtidigt). :)

//Stefan
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Mac vs PC

För att det är kul att testa något nytt och för att det kan vara grönare på andra sidan. :D

I övrigt håller jag med dig att diskussionen Mac mot PC är väldigt lik "min bil är bättre än din".

Jag har alltid haft PC med windows och även provat Linux emellanåt...
Men jag kan också tänka mig att köpa Mac nästa gång. Jag är bara lite orolig för att de program jag gillar saknas i Mac, men det finns säkert andra. Och numera kan man ju köra windows också (t.o.m. samtidigt). :)

//Stefan

Min kompis bytte från PC till Mac förra vintern. Han var mycket tveksam
eftersom han hade bokföringsprogram och betalprogram som han inte ville
vara utan, i sin PC. Samt en hel del gamla betalningsuppdrag som han
absolut ville ha kvar, dessutom mail, foton, Word- och Exceldokument mm.

Jag hjälpte honom att installera Windows på Mac-en och flyttade över
rubbet av dokumenten till nya datorn.

Foton, World och Excel dokument och mailen kör han numera i Mac-miljö,
men bokföringen sköts i PC-läge.

Skrivare och nätverk fungerar även de i nya miljön.

Behöver jag säga att han är helnöjd med sin nya Laptop.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Mac vs PC

Jag hade ju frälst honom, så jag hade lovat att fixa allt.
Det hör till saken att han är väldigt osäker med datorer. Han har dessutom
manualfobi.
Skall man byta datormijö måste man räkna med att läsa på hur saker och
ting skall göras, men inget är särskilt krångligt.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Ja Peter, jag köpte en iMac 24" i augusti 09.
Ville ha möjligheten att köra bokföringen i windows. Siktar på att med en dator kunna sköta allt.
Visst är det bra med hjälp, men nu har vi ju detta forum där man kan få lite vägledning.
iMacen har jag för fotografering och kommer att börja med redigering snart.
Helt underbar dator,Macen.Men det finns fina Pc också.Vi har en Sony Vaio bärbar som är jättefin, men den står som bokföringsmaskin för närvarande.
Lite sugen på den nya lilla bärbara Macen, mycket priset som håller mej på mattan.
Upplever iMac som mycket välutrustad och stabil. Troligen är innanmätet av hög kvalite.
Det finns dyra pc också och där finns säkert mycket kvalite i dom.
Mvh Gert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mac vs PC

Det finnes i dag hårddiskar med bättre tolerans for vibration och stöt. Kostar 10 til 50% mera en normala. 500G belastning under drift er litet sämre en dagens SSD. Byttet selv i går til en Seagate Momentus 7200.4 500GB ASG i min notebook, den orginale 160GB ble satt i et litet kabinett som ekstern disk.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Mac vs PC

Det "bidde" en PC laptop Asus UL50AG, med Windows 7 förstås. Tänka sig - 8 timmars batteridrift. Hypersnabb är den! Och så en HP Photosmart-skrivare när jag ändå hade plånboken uppe. Givetvis allt Wireless.

Lite knepigt innan jag kom underfund med W7:an. Vissa ensidiga dokument blev 3-4 sidor långa, svåra att justera men jag hittade en annan väg och blev nöjd.

Som vanligt mycket kliande i huvudet innan jag fick e-posten att fungera åt båda hållen. Små enkla tryck, som jag fick gissa mig till. Nu återstår att programera Glocalnet-eposten också. Det var förra gången jag gjorde detta, jag blev så gråhårig.

Det mesta jag bedömde vara värt att spara har jag transporterat från "ångmaskinen" (som inte ännu vet att den skall kartongeras ner i källaren).

De största problemen är i och för sig inte så stora - GPS-programmet gick inte att installera och inte heller HDTV-progammet. Kanske någon av mina eminenta klubbkamrater känner till om det finns några dylika program tillW7? Annars får jag väl vänta ut programmakarna - det lär väl inte ta så lång tid.

Lelle_22
 
Toppen