• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mac vs PC

L

Lelle_22

Guest
Så har vi kommit därhän att min gamla trotjänare Compaq-PC:n och 8-kilos laptopen bedöms ha gjort sitt.

Jag står i begrepp att köpa en ny dator. Denna gång skall det vara en lätt, snabb laptop, som man slipper springa igång vid frukostdags och sedan kan börja använda vid lunch.

Då står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig in på ett alldeles "nytt område" nämligen Mac.
Det sägs att Mac, med flera hästlängder, överträffar PC. Jag har inte det minsta erfarehet av Mac men handhavandet ser enkelt ut i reklamen.

Finns någon som har bytt från PC till Mac?
Vad talar för eller mot ett sådant byte, frånsett priset förstås men det är jag införstådd med? Är det som att lära sig cykla på nytt?
Kan jag t.ex. implementera ett sådant program som Route 66?
Hur går det med min GPS-puck?

Tacksam för råd som kan skingra min villrådighet.

Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mac vs PC

Jag har inte gjort det bytet själv men jag har uppfattat det som att det är stor skillnad. Inte lika stor skillnad som förespråkare och belackare försöker framhäva, men ändå en stor skillnad i tänkesätt.

Själv tvekar jag över om prisskillnaden verkligen är värd det. Men jag bryr mig å andra sidan inte så mycket om designen på själva datorn (men visst är Mac mycket snyggare än de flesta PC)...

Men jag täte framför allt kommentera detta:
Denna gång skall det vara en lätt, snabb laptop, som man slipper springa igång vid frukostdags och sedan kan börja använda vid lunch.
Med Windows 7 slipper du detta också. Jag var totalt vansinnig på denna laptop när den hade vista (eller windows ME 2, för er som kommer ihåg den...)
Men när jag formaterat om den och installerat win7 istället så fungerar den som jag vill. När jag lyfter på locket och datorn är i viloläge tills jag kan börja arbeta går på under 30 sek (Vista, fabriksinstallerad, kraschade och krävde omstart minst varannan gång). Start från avstängd går på en-två minuter.

Men visst, ju mer denna datorn används och jag installerar fler saker så kommer det säkert att slöa ner den nu också.

Så, är det bara omstartsirritation och liknande som bekymrar dig, så kan du kolla in pc med win 7. Är det mer design och användarvänlighet på anabola, fortsätt titta på mac. :D
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Mac vs PC

Spelar du mycket spel kan det vara bra med PC annars är det Mac som gäller.

Mvh Rolf
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Mac vs PC

Är kanske lite färgad men tveka inte när det gäller Mac. En av dom största fördelarna med Mac är att det finns inga problem när det gäller virus. Systemet i sig själv är så säkert så det behövs inga virusprogram. Har sedan tidigt 80-tal kört Mac och har aldrig träffat på något virus.

Användargränsnittet är väldigt logiskt vilket gör att inlärningen går väldigt snabbt. Att installera program är en barnlek, dra programmet till programmappen (behöver inte ens ligga där) och det är klart. Att avinstallera är det bara till att kasta programmet i papperskorgen, inga dll-filer som ligger och skräpar över hela hårddisken som i PC.

Nu till det bästa. Köper du en ny Mac idag är det med Intel vilket innebär att du kan installera Windows. Så om du skulle tröttna har du en PC men i snyggare skall.

Har du frågor får du gärna höra av dig.

Skrivit från en Mac i Firefox.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mac vs PC

Svaret är kanske Chrome OS som startar på 3 sekunder!

Precis som Windows 7 är Googles nya operativsystem Chrome OS byggt med den växande netbook-marknaden i åtanke. Tunga pc-leverantörer som Asus, Acer, HP, Lenovo och Toshiba är redan med på tåget.

Häromdagen premiärvisade Google de första bilderna ur sitt kommande operativsystem Chrome OS. Systemet är helt fokuserat på webben och uppges inte ens kunna köra några vanliga program. Istället är det webbläsaren och applikationer i molnet som står i fokus.

Chrome OS är byggt med den snabbväxande netbookmarknaden i särskilt fokus, och Google har lyckats knyta till sig en rad tunga pc-leverantörer från start. Acer, Asus, HP, Lenovo och Toshiba är alla med på tåget. Det på en marknad som idag domineras totalt av Microsoft.

Samtliga analytiker IT24 har talat med är överens om att inträdet kan skaka om marknaden för bärbara datorer rejält. En stor majoritet av de netbooks som säljs idag är byggda antingen kring Microsofts trotjänare Windows XP eller nya Windows 7.

Att Google lägger fokus på netbookmarknaden är logiskt. Produktkategorin växer fortfarande snabbt. Dessutom är nätuppkopplingen, ofta via mobilt bredband, en central del i varför slutkunderna väljer en netbook framför en fullstor pc. Det är i linje med Googles strategi med att sätta webben och tjänster i första rummet.

– Oavsett vad Google gör så får man förutsätta att det finns en plan och en tanke bakom det. Om det är någon som kan utmana Microsofts dominans på den här marknaden så är det Google.

Av Daniel Goldberg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mac vs PC

Jo, Chrome OS är inressant. Men knappast än på något år. De säger själva att de siktar in sig å netbok-marknaden, alltså små datorer typ eeePC och liknande.

När de är etablerade där, kommer de nog att bli ett hot mot framförallt övriga Linux distributioner men även mot windows på några års sikt.

Jag kommer nog att testa den, när den kommer, eftersom jag gillar deras nyskapande. Både MS och Apple kör i gamla vanliga hjulspår...
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Mac vs PC

Hmm!

Skulle inte vilja satsa på ett företag som har en äppelskrutt som logga!!!! :twitcy:

Jag har nyss införskaffat en pc med windows 7, startar fort som bara den!!!

Jag som inte är så hemma på datorer finner win7 som mycket användarvänligt.


/Gunnar
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mac vs PC

Efter en månads evaluering som gammal pc-användare mellan mac och pc, blev det PC.

Detta pga att det i dag med 7:an inte finns några som helst fördelar, bara nackdelar med mac som jag ser det
:
- pris
- avsevärd mindre sw-program av allehanda slag, både gratis & betal
- kompatilibitetsproblem mellan dokumenterna PC/MAC, om man kommunicerar mycket
mellan olika användare

osv, osv

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Mac vs PC

Man ska i möjligaste mån använda sig av 64-bitars versionen av Windows 7 för att ytterligare slippa problem med virus och maskar. Dom flesta tillverkarna av hårdvara har idag även drivrutiner för x64 versionen.

Har man mer än 4GB ram så MÅSTE man använda sig av 64-bitars versionen, annars är det max 3.25Gb ram som man kan använda.

Mac OSX 10.6 alltså Snow Leopard har inga direkta fördelar alls mot Windows 7.
Det är mycket Hyper och rykten som sprids bara.

Windows 7 är helt klart mer anvädarvänligt mot "gemene man" alltså normal datakunkskap"

Jag har 2st mac och 4st Windows burkar hemma, kör Windows 7, Windows 2000, Win XP samt Vista

På mac kör jag OSX 10.5.8 samt 10.6
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Mac vs PC

Hej,

Har själv bytt för två år sedan - skulle aldrig byta tillbaka.

Att helt slippa virus och likande är en grym fördel. Att lära sig OSX som Macen OS heter går snabtt att lära sig.

Så - byt till Mac - har någon dessutom funderingar så kan jag hjälpa till ...

/Erik
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.060
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Fråga dig först vad du skall använda datorn till. T.ex. med kartprogram under resor; billiga sådana finns bara till Windows.

Skall du "bara" surfa och maila köp den billigaste med hänsyn till hur stor skärm du vill ha.

Har du en gammal trött dator installera Ubuntu på den och du får en ny dator. Fungerar nu som Windows eller Mac. Helt gratis, inga virus, täta uppdateringar, inga hemliga spionprogram till.........

Håkan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mac vs PC

Ubuntu hade jag ingen aaa...ning om.
Men, jag för min del slulle nog inte hämta hem och installera detta program i alla fall.
Har man haft en maskin under lång tid som börjat bli långsam, trög och upplevs som allmänt tung och tråkig. Då tror jag att det också krävs en ordentligt märkbart förändring.
Tunn, smidigt, lätt och snabb skulle jag söka efter.
V-backen :wink:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Hej Lelle_22!

Att försöka sig på ett råd är väl bara att förvilla.
Däremot kan olika användares erfarenheter, beroende på Dina behov, förhoppningsvis ge Dig vissa ledtrådar.
Vad annat än att Mac är för kids och PC för vuxna kan Steve Ballmer, VD för Windows säga!?
Här hemma har vi två stationära PC:n och två PC laptopar. Två burkar med Win 7. Dessutom bär jag dagligen min MacBook Pro mellan jobbet och hemmet. P.g.a. att vi har admin.program i PC-miljö har jag även Win 7 i min Mac.
Det märkliga är att Win arbetar betydligt snabbare i Mac:en jämfört med PC:na.
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag aldrig rör PC:na utan använder bara Mac:en, oavsett behov, medan Mona bara jobbar i PC-miljö och vi båda är lika nöjda.
Smaken är.....
Hälsningar från ett nollgradigt, snöfritt men soligt Haparanda!
//Kjell
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.060
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Ett klargörande V-backen.

Ubuntu är det poluläraste linuxprogrammet. Går snabbt och fint även på 512 kb internminne. Och bäst av allt, man kan prova utan att ta bort de gamla operativsystemen. Man kan köra direkt från installationsskivan, inte snabbt, men för att se vad det rör sig om. Ut med skivan, och ingen skada skedd.

Har själv ett par gamla datorer som har blivit trevliga att arbeta med igen.

Nu kommer en parentes......

Och om du är paranoid (som jag) så kontrolleras programkoden av 1000-tals programmerare som skulle reagera om spionprogram läggs in. (Vad tror ni Microsoft, Norton, och andra amerikanska bolag gör när de är inne och hackar i era datorer i samband med uppdateringar, kontroller etc).

Parentesen slut.........

Håkan (som har mycket att dölja)
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Mac vs PC

Hej,

Har själv bytt för två år sedan - skulle aldrig byta tillbaka.

Att helt slippa virus och likande är en grym fördel. Att lära sig OSX som Macen OS heter går snabtt att lära sig.

Så - byt till Mac - har någon dessutom funderingar så kan jag hjälpa till ...

/Erik

Man slipper nog inte virus om man har Mac men de är färre.
Apple ljuger om säkerheten - IDG.se
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Mac vs PC

Är kanske lite färgad men tveka inte när det gäller Mac. En av dom största fördelarna med Mac är att det finns inga problem när det gäller virus. Systemet i sig själv är så säkert så det behövs inga virusprogram. Har sedan tidigt 80-tal kört Mac och har aldrig träffat på något virus.

Användargränsnittet är väldigt logiskt vilket gör att inlärningen går väldigt snabbt. Att installera program är en barnlek, dra programmet till programmappen (behöver inte ens ligga där) och det är klart. Att avinstallera är det bara till att kasta programmet i papperskorgen, inga dll-filer som ligger och skräpar över hela hårddisken som i PC.

Nu till det bästa. Köper du en ny Mac idag är det med Intel vilket innebär att du kan installera Windows. Så om du skulle tröttna har du en PC men i snyggare skall.

Har du frågor får du gärna höra av dig.

Skrivit från en Mac i Firefox.
Detta är en sanning med modifikation, så kanske det var för 15 år sedan innan Internet fanns. Idag är det så att du med din Mac sprider virus som drabbar både servers och enskilda PC med Windows, så det där snacket om att inte ha virusskydd på en Mac är direkt dumt. Idag är det viktigt att alla datorer oavsett operativsystem använder virusskydd, just av den enkla anledningen att vi ska sätta stopp på det tidigt i kedjan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mac vs PC

Framtidens dator ser inte ut som idag där det finns en hårddisk med installerade program utan en enkel dator som ständigt är uppkopplat mot nätet och där alla dina dokument, bilder och musikfiler ligger på en server någonstans i världen.

Lösningen brukar kallas för molnet. Det här är ett av it-världens stora modeord just nu och det handlar om att du ska flytta bort både program och dokument från den egna datorn. I stället lagras allt på servrar i en stor datorhall någonstans i världen.

Själva programmen körs sedan direkt via webbläsaren. I stället för att starta Word, ­Photoshop eller Outlook använder du alltså Internet Explorer, Safari, Firefox eller någon annan browser och öppnar programmet där. När du loggar in med ditt användarnamn och lösenord kommer du åt alla dina dokument från vilken dator som helst och ditt skrivbord ser likadant ut vare sig det är en PC eller Mac.

Programpaketet Google Dokument, som konkurrerar med Microsoft Office, är det mest kända molnprogrammet, men det finns många fler och de kommer på bred front.

Morgondagens dator startar upp på max 3 sekunder och du har omedelbar access till alla dina filer.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mac vs PC

Lösningen brukar kallas för molnet. Det här är ett av it-världens stora modeord just nu och det handlar om att du ska flytta bort både program och dokument från den egna datorn. I stället lagras allt på servrar i en stor datorhall någonstans i världen.

Och vad händer med mina bilder och mina vackra dikter när AlQuida flyger en jumbo in i den byggnaden?
Never in my life ! ! !:cool:
JvH
 
Toppen